این تحریم‌ها ابتدا بر چهار اسرائیلی اعمال خواهد شد که از سیستم مالی ایالات متحده و دسترسی به هر گونه دارایی خود یا دارایی آمریکا محروم خواهند شد. آنها همچنین از سفر به ایالات متحده یا شرکت در هرگونه تجارت با افراد در ایالات متحده منع خواهند شد. برای بایدن، این دستور یک هدف دوگانه داشت: این یک اخطار دیپلماتیک تند به کابینه اسرائیل در زمانی بود که ایالات متحده بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، برای خویشتن‌داری در جنگ فشار می‌آورد. اما این پیامی را نیز به آمریکایی‌های عرب، بخش کلیدی ائتلاف سیاسی که او را باید دوباره انتخاب کنند، ارسال کرد که در استفاده از قدرت ایالات متحده به نمایندگی از فلسطینی‌ها جدی است. کاخ سفید این تحریم‌ها را تنها چند ساعت قبل از برگزاری یک رویداد انتخاباتی بایدن در میشیگان، ایالت بحرانی خاکستری که جمعیت زیادی از عرب‌های آمریکایی دارد و محل اعتراضات متعددی بر سر جنگ در غزه بوده، اعلام کرد.

این فرمان اجرایی پس از سال‌ها ناامیدی آمریکا از شهرک‌نشینان اسرائیلی صادر می‌شود که آنها را منبع خشونت و بی‌ثباتی و تهدیدی برای راه‌حل دو دولتی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌دانند. این در حالی است که بایدن به‌دلیل حمایت ایالات متحده از جنگ اسرائیل در غزه، از جمله از سوی اعضای حزب خود، با انتقاد فزاینده‌ای مواجه است. مقامات آمریکایی بیم آن دارند که افزایش حملات اخیر توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری می‌تواند منجر به خشونت‌های گسترده‌تر شود و وضعیت از قبل قابل احتراق را بدتر و شعله‌ورتر کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور گفت: «این خشونت تهدید جدی برای صلح، امنیت و ثبات در کرانه باختری، اسرائیل و منطقه خاورمیانه است و امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده را تهدید می‌کند.»

جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه به وسعت ۱۴۱مایل مربع، محل سکونت حدود ۲میلیون فلسطینی است. اما تنش‌های عمیقی نیز در کرانه باختری وجود دارد، منطقه بسیار وسیع‌تری که اسرائیل از سال۱۹۶۷ آن را اشغال کرده است. این منطقه محل زندگی بیش از ۲.۵میلیون فلسطینی است و مدت‌هاست که در مرکز اختلافات ارضی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها قرار داشته است.پس از فرمان اجرایی بایدن، وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده به‌طور مداوم با اقداماتی که ثبات در کرانه باختری و چشم‌انداز صلح و امنیت را تضعیف می‌کند، مخالف است.»

به همین منظور آمریکا چند شهرک‌نشین را به اسامی چای چاسدایی، ینون لِوی، اینان تانجیل و شالون زیشرمن تحریم کرد. چاسدایی آغازگر شورشی علیه فلسطینی‌ها در شهر فلسطینی حواره بوده که منجر به شهادت یک فلسطینی شده است. ینون لوی، ۳۱ساله نیز جزو رهبران شورشی اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها بوده که با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت در کرانه باختری فعالیت می‌کرده است. دیگری نیز اینان تانجیل بوده که با قمه و سنگ به فلسطینی‌ها حمله کرده است. او همچنین چندین بار علیه فعالان چپ اسرائیلی با چاقو و قمه حمله کرده است. او به نتا ین پورات کارگر بخش فناوری پیشرفته حمله کرده و او را مجروح کرده بود. در پیج فیس‌بوکی «مهازکیم» که مربوط به چپ‌های اسرائیلی است، در خصوص این فرد نوشته بود: در زمانی که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در حال برداشت زیتون بودند، او با چاقو و قمه به آنها حمله کرد و آنها را از ناحیه دست و پا زخمی کرد و زیشرمن نیز سابقه طولانی در حمله به فعالان چپ اسرائیلی دارد.