چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، در توییتر نوشت: «این، یک فشار حداکثری بر روسیه برای پایان دادن به جنگ اعمال می‌‌کند.» رهبران اتحادیه اروپا، هفته‌ها مذاکرات طولانی‌‌مدت درباره این ممنوعیت داشتند؛ اما به مجارستان که محصور در خشکی است اجازه دادند تا بتواند همچنان از روسیه که به‌شدت به نفت آن محتاج است، واردات داشته باشد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین اما چند ساعت قبل از اعلام توافق در سخنرانی شبانه‌‌اش از بلاتکلیفی اروپایی‌‌ها انتقاد کرده بود. اوایل روز سه‌‌شنبه، اتحادیه همچنین موافقت کرد به اوکراین ۹میلیارد یورو یا ۷/ ۹میلیارد دلار بسته کمک مالی برای اوکراین اختصاص دهد که بعد از حمله روسیه با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌‌کند. استنلی رید در نیویورک‌‌تایمز روز سی‌‌ام ماه مه درخصوص تحریم‌‌های اخیر اتحادیه اروپا نوشت: تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا بر صادرات نفت‌خام این کشور که سنگ بنای اقتصاد مسکو است، ضربه می‌‌زند؛ اما ممکن است تا زمانی که این محدودیت‌‌ها در عمل شروع نشود، آسیب زیادی وارد نکند. تحلیلگران می‌‌گویند در حال حاضر، تولید نفت روسیه تقریبا ثابت بوده و از آن کاسته نشده است؛ زیرا خریداران اروپایی و سایرین فرصت خرید نفت‌خام را با تخفیف حدود ۳۰دلار در هر بشکه نسبت به نفت‌خام برنت- استاندارد بین‌‌المللی- پیدا کرده‌‌اند.

کپلر، شرکتی که حمل‌ونقل نفت را رصد می‌‌کند، تخمین می‌‌زند که تولید نفت روسیه در ماه مه در واقع حدود ۲۰۰هزار بشکه در روز افزایش یافته و در مقایسه با آوریل به ۲/ ۱۰میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال، این حدود ۸۰۰هزار بشکه در روز کمتر از سطح فوریه بود. کپلر پیش‌‌بینی می‌‌کند که تحریم اتحادیه اروپا می‌‌تواند باعث شود تولید روسیه یک میلیون بشکه دیگر در روز یا حدود ۱۰درصد پس از اجرایی شدن محدودیت‌‌ها کاهش یابد. این رکود به آنچه بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند، کمک می‌‌کند و آن اینکه در سال‌های آینده فرسایش گسترده‌‌ای را روسیه باید در صنعت انرژی مشاهده کند؛ زیرا شرکت‌های بزرگ نفتی از این کشور خارج می‌‌شوند و تحریم‌ها واردات فناوری غربی را محدود می‌‌کنند. با این حال افزایش اخیر در تولید زمانی رخ داد که پالایشگاه‌های روسیه تولید خود را پس از تعمیر و نگهداری منظم افزایش دادند و خریداران بخشی از احتیاط خود را برای رسیدگی به نفت روسیه کنار گذاشتند. ویکتور کاتونا، تحلیلگر کپلر می‌‌گوید: «خریداران به معامله با محموله‌های روسی عادت کرده‌‌اند.» به‌عنوان مثال، صادرات روسیه از طریق دریا به اتحادیه اروپا از فوریه تا مارس حدود ۴۴۰هزار بشکه در روز کاهش یافته است؛ اما از آن زمان تاکنون نسبتا ثابت مانده و در حدود ۲/ ۱میلیون بشکه در روز باقی مانده است. ایتالیا خریدار بزرگی بوده است و حدود ۴۰۰هزار بشکه در روز مصرف می‌‌کند. جزئیات بیشتری از این رویداد در صفحه ۱۴ امروز درج شده است.

ادامه پیشروی روس‌‌ها

فرماندار لوهانسک می‌‌گوید که نیروهای روسی به آرامی به سمت مرکز شهر سیورودونتسک پیشروی می‌‌کنند. به گزارش الجزیره، یکی از رهبران جدایی‌‌طلب روسیه مدعی است که نیروهای مسکو اکنون یک‌سوم شهر سیورودونتسک را کنترل می‌‌کنند؛ اما پیشروی آنها کندتر از حد انتظار است. فرماندار لوهانسک هم تایید کرده است که نیروهای روسی به آرامی به سمت مرکز سیورودونتسک در حال پیشروی هستند. نیویورک‌‌تایمز هم در رصد لحظه‌‌ای جنگ روسیه نوشت: روسیه مهم‌ترین پیشرفت خود را در این هفته از زمان تغییر استراتژی‌‌ها با تمرکز بر شرق اوکراین را در شهر سیورودونتسک به‌دست آورده است.