سلطان عمان مهمان پادشاه عربستان

در این سفر یک هیات بلندپایه شامل «شهاب بن‌طارق آل‌سعید» معاون نخست‌وزیر در امور دفاعی، «خالد بن‌هلال بن‌سعودی البوسعیدی» وزیر دفتر دربار سلطنتی، «بدر البوسعیدی» وزیر‌خارجه، «حمود البوسعیدی» وزیر کشور، «سعید المعولی» وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات و فناوری، «قیس الیوسف» وزیر تجارت و صنعت و ترویج سرمایه‌گذاری، «عبدالسلام المرشدی» وزیر سازمان سرمایه‌گذاری و «فیصل بن‌ترکی آل‌سعید» سفیر عمان در ریاض، سلطان عمان را همراهی می‌کردند. «بدالله العنزی» سفیر سعودی در مسقط این سفر را «مرحله‌ای تاریخی بین دو کشور برای شکل‌دهی به چشم‌اندازی مشترک در توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و بستر‌سازی برای شراکت اقتصادی» دانسته است. به نوشته رسانه‌های سعودی، میزان تبادل تجاری عربستان و عمان در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ‌بر ۳۶/ ۳ میلیارد دلار و شامل فرآورده‌های آهنی و فولاد و تولیدات شیمیایی و ارزش صادرات غیرنفتی عربستان به عمان ۱۶/ ۱ میلیارد دلار بوده است. به گفته مسوولان سعودی و عمانی، مسقط و ریاض قصد دارند که گذرگاهی مرزی به مسافت بیش از ۶۸۰ کیلومتر را تا پیش از پایان سال‌جاری میلادی افتتاح کنند که باعث تسریع و افزایش تبادل تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور خواهد شد.

الجزیره می‌نویسد؛ سلطان عمان با بزرگ‌ترین چالش دوران خود مواجه است؛ این چالش شامل اعتراضات گسترده به بیکاری در این کشور کوچک خلیج‌فارس است که غرق در بدهی است؛ اما همزمان تلاش دارد دست به اصلاحات و مجموعه‌ای از اقدامات ریاضتی بزند. کابینه سعودی هم در این دیدار توافقاتی با عمان در حوزه‌های تجارت، فرهنگ، سرمایه‌گذاری، پست و حمل‌و‌نقل امضا کردند. وزیر‌خارجه عمان می‌گوید: دو کشور یک شورای مشترک برای نظارت بر توافقات شکل خواهند داد.از زمان سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴، نسبت بدهی عمان به تولید ناخالص داخلی از حدود ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۸۰درصد در سال گذشته رسید، در حالی که برنامه‌های عمان برای تنوع بخشیدن به درآمدهایش به کندی پیش می‌رود. عمان اگرچه به لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر از کشورهای تولید‌کننده نفت در خلیج فارس است اما همواره نقش مهمی در تسهیل تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشات منطقه‌ای داشته است.

این گزارش معتقد است که با وجود مرز مشترک میان عمان و عربستان اما روابط دو کشور مدت‌ها سرد بوده است. مقام‌های سعودی همواره از روابط عمان با ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. عمان در روابط خارجی خود در منطقه همواره اصل بی‌طرفی را رعایت کرده است و به این ترتیب توانسته میان رقبایی که منافع متضادی دارند، ایفای نقش کند. سفر سلطان‌عمان به عربستان اگرچه بر محور منافع و توافق‌های اقتصادی میان دو کشور بود اما در مورد مسائل منطقه‌ای (از جمله یمن، پرونده هسته‌ای ایران و بهبود رابطه میان کشورهای منطقه) هم مذاکراتی صورت گرفت. به نوشته الجزیره، درگذشت سلطان قابوس که ۵۰سال بر عمان حاکم بود می‌تواند فرصتی برای تغییر در این کشور باشد. عمان مرز مشترکی هم با یمن دارد و تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس میان حوثی‌ها و ائتلاف عرب را شدت بخشیده است.