حزب دموکرات منهای جوانان

 سندرز انتخابات درون حزبی را با پیشتازی نسبت به دیگر نامزدها آغاز کرد؛ اما پس از کناره‌گیری همزمان چندین نامزد به نفع جو بایدن، او به‌طور غیرمنتظره‌ و سرنوشت‌سازی در چند ایالت از بایدن رای کمتری آورد. برنی سندرز چهار سال پیش هم برای کسب نامزدی حزب دموکرات با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه در دوران اوباما و همسر بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین رقابت کرد، اما شکست خورد. سندرز که در جلب رای‌دهندگان جوان به‌طور ویژه‌ای موفق بوده است، توقف کارزار انتخاباتی خود را در یک سخنرانی اعلام کرد که به‌صورت اینترنتی و به‌طور زنده برای هوادارانش پخش شد. او گفت: «دوست داشتم می‌توانستم حامل خبر بهتری باشم؛ اما فکر کنم خودتان از واقعیت خبر دارید.» با وجود آنکه برنی سندرز نتوانست در رقابت برای نامزدی حزب دموکرات پیروز شود، گفت خط سیاسی او و هوادارانش قدمی بزرگ در مسیر عدالت اقتصادی، اجتماعی و نژادی در آمریکا برداشته است. برنی سندرز که خود را یک سوسیالیست دموکرات می‌خواند، گفت: «جنبش ما نبرد ایدئولوژیک را برد.» او تصریح کرد: «ما باید همچنان آرای بیشتر و نمایندگان حزبی بیشتری برای نشست سراسری حزب دموکرات به دست بیاوریم، در آنجا می‌توانیم تاثیر چشمگیری بر سازوکار حزب و عملکردش بگذاریم.» بایدن هم با انتشار بیانیه‌ای گفت: «سندرز با این تصمیم منافع مردم آمریکا و اولویت شکست دادن دونالد ترامپ را به منافع سیاسی خودش ترجیح داده است.» او در ستایش از سندرز گفت: «او فقط یک کارزار سیاسی نداشته، بلکه یک جنبش خلق کرده است و اشتباه نکنید، این جنبش همچنان قدرتمند است.»

حالا با کناره‌گیری برنی سندرز از دور مقدماتی رقابت‌‌های ریاست‌جمهوری این سوال مهم مطرح می‌شود که چه بر سر قول و قرارهای وی خواهد آمد. حالا سندرز و جو بایدن باید تصمیم بگیرند که با این قول و قرارهایی که میلیون‌ها نفر را به پای صندوق‌های رای خواهد آورد، چه باید بکنند. کارزار انتخاباتی برنی سندرز روی قول و قرارهای بزرگ شکل گرفت. در آنجا وعده بیمه همگانی رایگان داده شد، بخشیدگی وام دانشجویان لحاظ شد و قول داده شد که حداقل دستمزد افزایش یابد. او همچنین برای رای‌دهندگانی که به این سه فاکتور اهمیتی نمی‌دادند، وعده متفاوتی داد؛ او گفت که قول می‌دهد رای‌دهندگانی را که در سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات روی برگردانند و به دونالد ترامپ رای دادند، به اردوگاه این حزب آبی بازگرداند. اما بحران ویروس کرونا هر چیزی را که برنی سندرز خود را برای انجام آن آماده کرده بود، تغییر داد؛ از جمله اصلاح سیستم نظام بیمه همگانی که می‌توانست این وعده برای ترامپ بسیار دردسرساز شود. این یک وعده خوب بود؛ اما سندرز نمی‌توانست اجراکننده خوبی برای این سیستم باشد. وعده سندرز که به قول خودش یک انقلاب به‌حساب می‌آمد، بسیار خطرناک بود. در اینجاست که وعده انتخاباتی برنی سندرز به شکست انجامید: در دنیایی که از پیش به اندازه کافی خطرناک شده است، یک انقلاب می‌توانست به شدت دردسرساز باشد. به همین دلیل وی در سخنرانی آنلاین خود با هوادارانش هرچند گفت که کارزار انتخاباتی‌اش به پایان رسید اما جنبش نه، تصریح کرد: «من با رجوع به وجدانم نمی‌توانم کارزاری را ادامه دهم که در آن پیروزی نیست و ممکن است در کار دشوار انتخابات نیز مداخله ایجاد کند.» با این حال اگرچه بایدن می‌تواند دیگر مدعی نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی دموکرات‌ها شود، اما همچنان در متحد کردن حزب و بسیج پایگاه آرای دموکرات‌‌ها با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو است. افزون بر این وعده‌های برنی سندرز کار بایدن را بسیار دشوار کرده است. سیگنا‌ل‌هایی وجود دارند که به‌رغم حمایت گسترده رای‌دهندگان از برنی سندرز، وعده‌های وی همیشه بسیار زیاد و دردسرساز بوده است. اگرچه او در آیووا کار خود را در بالای جدول انتخاباتی به پایان رساند و در نیوهمپشایر و نوادا پیروز شد، اما سندرز در جنوب کشور، چهره‌ای دوست‌داشتنی نیست؛ جایی که سیاهان اولویتی جز بایدن ندارند. 

پیش از اینکه ویروس کرونا چهره اول این روزهای جهان و آمریکا شود، بایدن در ایالت‌های میانه-غربی هم برنی سندرز را به خوبی شکست داده بود و پیروزی‌های بعدی برای معاون سابق ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده قابل پیش‌بینی بود. هرچند برنی سندرز آرای خود را در میان لاتین‌تبارها بالاتر برده بود، اما برای رای سالمندان باید تلاش بیشتری می‌کرد. او چنین مشکلی را در نزد حومه‌نشینان نیز داشت. وعده‌های برنی سندرز بیشتر خوشایند جوانان بود و حمایت این قشر از وی، نوعی غرورو افتخار به‌حساب می‌آید. سندرز در پیام خداحافظی‌اش گفت: «ما نه تنها در نبرد ایدئولوژیکی پیروز شدیم، بلکه فاتح نسلی نیز به حساب می‌آییم.» سندرز به هر حال بخشی از ارکستر دموکرات‌ها به حساب می‌آمد و حالا باید کسی پیدا شود که نت‌های وی را پیاده و اجرا کند. اما مشکل اینجاست که بایدن باید برای متحد کردن آرای رای‌دهندگان یک معجزه خلق کند. به گفته کارشناسان، با کناره‌گیری برنی سندرز چالش بایدن برای متحد کردن حزب تازه شروع شده است. مهم‌ترین چالش بایدن برای ادامه راه، همراه کردن جوانانی است که تاکنون روی خوشی به وی نشان نداده‌اند. این جوانان انرژی کارزار انتخاباتی برنی سندرز به حساب می‌آمدند. 

بایدن و متحدان وی امید دارند که سریع‌تر شکاف در درون این حزب را رفع و رجوع کنند. آنها به این منظور گفت‌وگوهای خود را با تیم سندرز شروع کرده‌اند تا یک زمین مشترک برای تحقق وعده‌ها پیدا کنند. به گفته منابع آگاه، برنی سندرز و بایدن نیز اواسط روز چهارشنبه با یکدیگر گفت‌وگو داشته‌اند. انتظار می‌رود از روز پنج‌شنبه، کارزار انتخاباتی بایدن روی برخی از سیاست‌های مدنظر معاون سابق ریاست‌جمهوری کار کنند تا به ایده‌های برنی سندرز نزدیک شود. در این راستا، روز چهارشنبه در جلسه مجازی کمک‌های مالی به کارزار انتخاباتی بایدن، وی گفت که قصد دارد تا برنامه‌های خود را در زمینه تغییرات آب و هوایی گسترش دهد و به دیدگاه جریان پیشروی این حزب نزدیک کند. این امکان وجود دارد که جلسه‌ای آنلاین نیز برگزار شود و به موجب آن برنی سندرز حمایت مطلق خود را از بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کند. 

در روزی که برنی سندرز اعلام کرد که از رقابت‌ها کناره‌گیری کرده است، مشاوران ارشد بایدن بلافاصله با اعضای کارزار انتخاباتی سندرز تماس گرفتند و با آنها به تبادل نظر پرداختند. عمده این رایزنی‌ها به‌منظور جلب آرای جوانان صورت گرفت.با این حال بایدن انتخابات مقدماتی را توانست زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، جمع و جور کند؛ چراکه این نگرانی وجود داشت تا این چنددستگی در درون حزب تا تابستان باقی بماند. حالا او این شانس را دارد تا با متحد کردن حزب، ترامپ را برای دور دوم ریاست‌جمهوری به چالش بکشد؛ ترامپی که در تلاش است تا بیماری کووید-۱۹را که شکل پاندمی پیدا کرده است، مهار یا محدود کند. 

دکتر جیل بایدن، همسر جو بایدن در جلسه مجازی اهداکنندگان ملی خطاب به حضار گفت: «خدا را شکر دیگر می‌توانیم سریع‌تر کارها را به سرانجام برسانیم.» اما آیا داستان ختم به خیر شده است؟ ساعاتی پس از اینکه برنی سندرز از دور رقابت‌ها کنار کشید، برخی از سازمان‌دهندگان جوان کارزار انتخاباتی برنی سندرز نامه‌ای باز به بایدن نوشتند و گفتند که وی برای جلب آرای عمده رای‌دهندگان زیر ۴۵ سال با مشکل روبه‌رو خواهد شد و کار سختی برای جلب اعتماد این گروه دارد. این نامه توسط گروه‌هایی مانند دموکرات‌های عدالت‌طلب، جنبش طلوع و صندوق اقداماتی برای زندگی ما امضا شده است. این نامه با دو هدف به‌منظور تحت فشار قرار دادن بایدن و کارزار انتخاباتی وی نوشته شده است: ابتدا اینکه کارزار انتخاباتی معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا روی طرح‌های «نیو گرین دیل» که مربوط به تغییرات آب و هوایی است، تمرکز کند. دوم اینکه از بایدن خواسته شده است که از تصمیمات راهبردی کارزار انتخاباتی وارن و بایدن پیروی کند. 

در این نامه آمده است که سازمان‌های آنها توانایی جذب مالی ۱۰۰ میلیون دلار را دارد و به بایدن گوشزد کرده‌اند که این شبکه با ۱۰ میلیون جوان در ارتباط است و می‌تواند بالقوه زمینه رای آنها را فراهم کند. اما به گفته این گروه‌ها باید اطمینان یابند که کارزار انتخاباتی بایدن به این راهبردها وفادار خواهند ماند. این در حالی است که این انتقاد وجود دارد که کارزار انتخاباتی بایدن کمترین میزان سرمایه‌گذاری را روی آرای جوانان کرده است. موسسه «Bully Pulpit Interactive» که یک موسسه متعلق به دموکرات‌ها بوده، بیان کرده است که کارزار انتخاباتی بایدن تنها یک درصد از بودجه خود را صرف تبلیغات آرای رای‌دهندگان زیر ۲۵ سال کرده است. با این حال بایدن و کارزار انتخاباتی وی گفته‌اند تلاش می‌کنند تا خواسته‌های جوانان را به رسمیت بشناسند و راهبردهای بخش پیروزی حزب را مد نظر قرار دهند. 

 

ایـران و آمریکـا پس از دوئل بایدن - ترامپ