شماره روزنامه ۶۰۴۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۳۰ دنیای اقتصاد

اخبار خودرو - روزنامه شماره ۶۰۳۰

  • شتاب ارزی به واردات خودرو

    دنیای اقتصاد: از ابتدای سال جاری در شرایطی که واردات خودرو به کشور شتاب گرفته است، این روند از تخصیص ارز مناسب به ورود خارجی‌ها حکایت دارد. سال گذشته بخش اعظم ارز خودرو به تولید محصولات به اصطلاح داخلی (مونتاژی) اختصاص یافت؛ به همین دلیل واردات در نبود ارز کافی به‌صورت قطره‌چکانی انجام شد. حالا با شیفت ارز تولید به واردات، واردات خودرو سرعت گرفته؛ به‌طوری‌که از ابتدای فروردین تا ۲۰خرداد امسال، تعداد ۱۲هزار و ۷۰۴دستگاه خودروی سواری وارد محوطه گمرکی شده است.
  • امکان افزایش قیمت خودرو، دو بار در سال

    دنیای اقتصاد: سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد که طبق قانون مصوب شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند سالی دو بار قیمت محصولات خود را افزایش دهند. احمد آقایی تاکید کرده که «دستورالعمل شورای رقابت می‌گوید تمام شرکت‌های خودروسازی براساس صورت‌های مالی شش‌ماهه باید اصلاح قیمت داشته باشند».
  • تفاوت قیمت سوخت در خودروهای برقی و بنزینی

    دنیای اقتصاد: رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: بر اساس محاسبات صورت‌گرفته ‌میزان مصرف انرژی در خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی، نشانگر کمتر بودن هزینه انرژی در خودروهای برقی است. بابک احمدی در همایش جایزه ملی مدیریت انرژی اظهار کرد: گفتمان برقی‌سازی حمل‌ونقل در دولت سیزدهم مورد تاکید شهید جمهور و دولت بود تا از این طریق به سمت جریان برقی‌سازی حمل‌و‌نقل حرکت کنیم؛ اکنون برقی‌سازی با نگاه اقتصادی توسعه پیدا کرده، ضمن اینکه فواید زیست‌محیطی زیادی دارد. وی افزود: خودروهای برقی دارای مزایای بسیاری از جمله مدیریت انرژی و ‌کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند. وی با بیان اینکه برخی نسبت به تامین انرژی خودروهای برقی ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: خودروهای برقی سهم قابل‌توجهی از مصرف برق نیروگاه‌ها را به خود اختصاص نمی‌دهند، ضمن اینکه در برخی کشورها برای ترویج استفاده از خودروهای برقی، تردد خودروهای بنزینی را به دلیل محدودیت سوخت‌های فسیلی و مسائل محیط‌زیستی محدود کرده‌اند.
  • وام ۳۰۰میلیونی برای خرید تاکسی برقی

    دنیای اقتصاد: سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران از در نظر گرفتن ٣٠٠میلیون تومان وام از سوی شهرداری تهران و همچنین ارائه تسهیلات ٦٠٠میلیون تومانی توسط خودروسازها به تاکسیرانان برای خرید تاکسی‌های برقی خبر داد. شادی مالکی گفت: در گام نخست ٢٠٠دستگاه تاکسی برقی و تا چند هفته آینده سایر خودروهای برقی وارد مدار شده و تحویل رانندگان تاکسی خواهند شد. وی با بیان اینکه نیمی از ٨٠هزار تاکسی پایتخت و تمامی ون‌ها فرسوده هستند، اظهار کرد: مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۵۵هزار تاکسی و ۱۰هزار ون برقی در سال جاری وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران خواهد شد. مالکی گفت: قطعا ارائه تسهیلات به رانندگان برای خرید تاکسی‌های برقی موجب [تسریع] خروج تاکسی‌‌های فرسوده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خواهد شد. همچنین محسن هرمزی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، نیز با اشاره به احداث ۷۴ جایگاه شارژ برای تاکسی‌های برقی بیان کرد: ۹۰۰ جایگاه دیگر تا پایان سال احداث خواهد شد، ضمن اینکه این تاکسی‌ها قابلیت شارژ خانگی را نیز دارند. وی افزود: برای ورود ۲۷هزار دستگاه تاکسی برقی جدید در سال جاری با دولت توافق کردیم که قرارداد ۵هزار دستگاه منعقد شده است.
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو تغییر نکرده است

    دنیای اقتصاد: یک منبع آگاه در ایران‌خودرو به «دنیای اقتصاد» گفت که این شرکت لیست جدیدی مبنی بر قیمت‌های جدید ویژه خرداد ۱۴۰۳ منتشر نکرده است. اخیرا برخی رسانه‌ها لیستی از قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۳ اعلام کردند که در آن عنوان شده بود قیمت‌ها مربوط به ۱۳ محصول ایران‌خودرو است و برخی محصولات با افزایش مواجه شده‌اند. با‌این‌حال یک منبع آگاه در ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه از تیرماه سال گذشته هیچ لیست قیمتی به طور رسمی از سوی این شرکت منتشر نشده، انتشار لیست مذکور از سوی ایران‌خودرو را تکذیب کرد. وی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: برخی خودروها که با افزایش قیمت مواجه بودند - مانند هایما یا پژوپارس - به طور مجزا اطلاع‌رسانی شده و لیست قیمتی از تیرماه تاکنون منتشر نشده است. به گفته وی، قیمت خودروها همزمان با برنامه فروش این گروه صنعتی اعلام می‌شود. با توجه به اظهارات این منبع آگاه، قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو تغییر جدیدی نداشته و منطبق با دستورالعمل شورای رقابت است. در واقع مجوز جدیدی برای افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو از سوی نهادهای بالادستی صادر نشده است.
  • تولید ۵۰میلیون سلول باتری در تسلا

    دنیای اقتصاد: تسلا فاش کرد که تیم تولید سلول این شرکت به‌تازگی ۵۰‌میلیون‌اُمین سلول باتری استوانه‌ای خود را در کارخانه گیگا تگزاس تولید کرده است. سلول‌‌های باتری استوانه‌‌ای۴۶۸۰ تسلا در ابتدا در یکی از نسخه‌‌های تسلا مدل Y که در تگزاس تولید می‌‌شود، استفاده شد. از اواخر سال ۲۰۲۳ اما سلول‌‌ها در پیکاپ تسلاسایبرتراک نیز استفاده شده‌‌اند. یک باتری تسلا سایبرتراک حدود ۱۲۳کیلووات‌ساعت انرژی دارد و از ۱۳۴۴سلول تشکیل شده است. در ماه مارس، تسلا اعلام کرد که باتری کافی برای تولید بیش از هزار کامیون سایبر در یک هفته تولید کرده است. تا اکتبر، تسلا احتمالا سلول‌های نوع ۴۶۸۰ کافی برای تولید بیش از ۲۲هزار دستگاه تسلا سایبرتراک تولید خواهد کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر