شماره روزنامه ۶۰۲۹
|

  • قیمت دوم خودروهای وارداتی

    دنیای اقتصاد: هرچند توقف واردات خودرو پس از گذشت چهارسال، توسط دولت سیزدهم لغو شد، با این حال دولت چهاردهم، بازاری تحویل خواهد گرفت که فاصله قیمتی خودروهای خارجی آن از مبدأ تا بازار بیش از ۲میلیارد تومان است. قیمت دوم وارداتی‌ها نتیجه خطای سیاستگذاری در واردات خارجی‌ها است.
  • ارائه مشوق اسقاط

    دنیای اقتصاد: رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، ضمن اشاره به خروج ۶٠هزار خودروی فرسوده از چرخه‌ حمل‌ونقل و ترافیک کشور، بر ارائه‌ مشوق‌هایی جهت اسقاط خودروهای فرسوده در آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: این اسقاط نه‌تنها برای دارندگان خودروی فرسوده دارای جذابیت است که برای مراکز اسقاط نیز جاذبه دارد. به گزارش ایسنا، مهران سالاریه در مراسم رونمایی از اقدامات و دستاوردهای دستگاه‌ها در دولت سیزدهم در حوزه کاهش آلودگی هوا، توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری ۶۰هزار خودروی فرسوده از چرخه ترافیک خارج شده است. با توجه به اینکه سال گذشته نیز بیش از ۷۲هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، بدین ترتیب در عمر کوتاه شکل‌گیری ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، حدود ۱۳۰هزار خودرو فرسوده را اسقاط کرده‌ایم.رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ضمن ابراز امیدواری که سال جاری رکورد اسقاط در سال ۱۳۹۳ را که ۳۳۰هزار دستگاه بوده شکست داده و به مرز ۵۰۰هزار دستگاه برسیم، خبر داد: برنامه‌های ویژه‌ای برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل‌ونقل عمومی داریم که آغاز شده است.
  • پژوپارس به خط آخر می‌رسد؟

    دنیای اقتصاد: در حالی که سازمان ملی استاندارد ۳۱ خردادماه را زمان حذف پژوپارس از چرخه تولید اعلام کرده، اما برخی ثبت‌نام‌کنندگان همچنان امیدوار به تداوم تولید این محصول هستند. مردادماه سال گذشته شرکت ایران‌خودرو با دستور سازمان ملی استاندارد توقف خط تولید این خودرو را اعلام و سورن پلاس را به عنوان خودروی جایگزین معرفی کرد. این شرکت طبق اخطار سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه پژوپارس تا نیمه اسفندماه فرصت تولید خواهد داشت، نسبت به توسعه خط تولید سورن پلاس برنامه‌ریزی کرده بود.اما سازمان ملی استاندارد با توجه به تعهد تحویل ۱۷۲هزار و ۴۱۸دستگاه پژوپارس توسط ایران‌خودرو، به‌سرعت از موضع خود عقب‌نشینی کرد و از کیفیت این خودرو تا بهار سال آینده اظهار رضایتمندی کرد.
  • تویوتا در بحران

    دنیای اقتصاد: در پی افشای تخلف چند خودروساز ژاپنی در آزمایش‌های ایمنی، تحویل چند مدل از تویوتا، مزدا و یاماها متوقف شده است. همزمان مقام‌های وزارت حمل‌ونقل ژاپن با حضور در دفتر مرکزی تویوتا، تحقیقات درباره وسعت این تخلف‌ها را آغاز کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، بازرسی از تویوتا یک روز پس از عذرخواهی رسمی آکیو تویودا، رئیس هیات‌مدیره این شرکت، آغاز شد. آقای تویودا دوشنبه گذشته در نشستی خبری بنا بر سنت کشور ژاپن چند ثانیه در برابر حضار تعظیم کرد و سپس گفت: «ما در روند دریافت مجوز کم‌توجهی کردیم و بدون انجام اقدامات احتیاطی مناسب، خودروهایمان را به‌طور انبوه تولید کردیم.» تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان از لحاظ حجم تولید است و سال گذشته بیش از یازده میلیون دستگاه ماشین تولید کرد. این شرکت تاکید کرده که تخلف تنها به محصولاتی محدود است که در ژاپن تولید شده‌اند.
  • «عاشق زمین باشید»

    دنیای اقتصاد: فولکس‌واگن همزمان با عرضه ون الکتریکی آی‌دی. باز (ID. Buzz) در آمریکا، امکانی برای تزیین سفارشی آن فراهم می‌کند. در این سرویس که با همکاری شرکت رپ‌میت (Wrapmate) ارائه می‌شود، خریداران می‌توانند بدنه ماشین را با هر طرح‌ گرافیکی که بخواهند بپوشانند. به گزارش بی‌بی‌سی فارسی علاوه بر طرح‌هایی که خریداران انتخاب می‌کنند، فولکس‌واگن هم با همکاری هنرمندان طرح‌هایی برای تزیین آی‌دی‌. باز پیشنهاد کرده است. اولین طرح با نام «عاشق زمین باش» را باب هیرونیموس طراحی کرده و این جمله را به ۲۵ زبان از جمله فارسی روی ماشین نوشته است.
  • «پاسپورت باتری» برای ولوو

    دنیای اقتصاد: ولوو اعلام کرد که برای باتری هر مدل الکتریکی EX۹۰ خود شناسنامه‌ صادر می‌کند. در این شناسنامه مبدا مواد معدنی، مقدار مواد بازیافتی استفاده‌شده و میزان کربن دی‌اکسید تولید‌شده در فرآیند ساخت ثبت می‌شود. این شناسنامه «پاسپورت باتری» نام دارد و ولوو اولین خودروسازی است که این مدرک را همراه با ماشین به مشتری ارائه می‌دهد. پاسپورت باتری با همکاری شرکتی انگلیسی به نام سیرکیولار با فناوری بلاک‌چین (Block Chain) ساخته شده است.
  • شارژ برقی‌ها در دولت چهاردهم؟

    دنیای اقتصاد: صنعت خودرو در دولت چهاردهم چه سمت‌و‌سویی خواهد داشت؟ آیا این صنعت همچنان با سیاستگذاری دولت بر مدار آزمون‌و‌خطا حرکت خواهد کرد یا تغییرات ساختاری را به خود می‌بیند‌؟ اصلاح قیمت خودرو در این دولت چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟
  • خودرویی برای عرضه در بورس وجود ندارد

    دنیای اقتصاد: آیا چشم‌اندازی برای ورود دوباره خودرو به بورس کالا وجود دارد؟ هرچند با توجه به پیش‌فروش خودروهای سال جاری و همچنین عقب ماندن خودروسازها از تعهداتشان، این امر بعید به نظر می‌رسد؛ با‌این‌حال مسیر فروش خودرو در بورس کالا می‌تواند میان‌بری برای اصلاح قیمت‌ها باشد. تا دو سال پیش که برخی خودرو‌ها در بورس عرضه می‌شدند و به فروش می‌رسیدند، قیمتی بین کارخانه و بازار داشتند که همین امر تقاضا برای خرید از این مسیر را افزایش می‌داد. اما مخالفت شورای رقابت مانع از ادامه این نوع عرضه شد. حالا رئیس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس بر بازگشت خودرو به بورس تاکید کرده است.
  • دریافت وجه توسط خودروساز قبل از عقد قرارداد تخلف است

    فارس: معاون وزیر صمت در یک نشست مطبوعاتی در خصوص فروش خودرو بیان کرد: فروش خودرو یک اقدام صنفی است و باید ضوابط صنفی را خودروسازان در فروش خودرو حتما رعایت کنند. شاه‌میرزایی با بیان اینکه طبق قانون فروشنده خودرو، واحد صنفی یا خودروساز باید دارای مجوز صنفی باشد گفت: براساس قانون اگر خودروسازی بخواهد به صورت خرده یا عمده خودرو بفروشد باید مجوز صنفی داشته باشد. معاون وزیر صمت افزود: بنابراین با توجه به اینکه اختیاراتی از سوی شورای رقابت به وزارت صمت در خصوص خودرو داده شده است و بر اساس هماهنگی وزارت صمت با سازمان حمایت و معاونت صنایع خودرویی، مقرر شده فروشندگان خودرو، یعنی خودروسازان و شرکت‌ها و نمایندگی‌ها، ضوابط صنفی را رعایت کنند و ما نظارت را افزایش ‌دهیم.
  • مخالفت ها با دستمزد ۵۶میلیارد دلاری «ایلان ماسک»

    دنیای اقتصاد: صندوق ثروت نروژ که یکی از سهامداران بزرگ تسلاست، اعلام کرد علیه تصویب پرداخت بسته دستمزد ۵۶میلیارد دلاری ایلان ماسک، مدیر ارشد اجرایی این شرکت، رای خواهد داد.به گزارش مهر به نقل از رویترز، قرار است سهامداران این شرکت خودروسازی در هفته جاری درباره دستمزد ایلان ماسک رای‌گیری کنند. البته پیش از این نیز قاضی دادگاهی در دلاور این بسته را رد کرده بود.صندوق ثروت نروژ هشتمین سهامدار بزرگ تسلاست. بسته دستمزد ماسک که بیشترین میزان پرداختی به یک مدیر ارشد شرکت در آمریکاست، در سال ۲۰۱۸ میلادی تایید شد؛ اما سال جاری میلادی یک قاضی آن را رد و اعلام کرد مبلغ مذکور برای سهامداران ناعادلانه است.این صندوق اعلام کرد از ارزش افزوده‌ای که تحت رهبری ماسک در شرکت ایجاد شده، قدردانی می‌کند اما همچنان درباره این پاداش و فقدان کاهش ریسک فردی و موارد دیگر نگران است. در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز صندوق ثروت نروژ علیه این بسته دستمزد رای داده بود.ماسک نیز در واکنش به این امر در یک پست شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد تصمیم صندوق ثروت نروژ جالب نیست.
  • دهه طلایی بازار خودرو

    دنیای اقتصاد-گروه خودرو: دهه۹۰ به‌عنوان نقطه عطف خودروسازی کشور شناخته می‌شود؛ دهه‌ای که اوج تولید و واردات خودرو را به خود دید، با این حال در پایان همین دهه خروج شرکای خارجی و نزول تیراژ تجربه شد. تشدید تحریم‌ها در پایان این دهه، خودروسازی کشور را متحول کرد و در سال‌هایی نیز خودرو از عرش به فرش رسید. راهبردهای خودرویی در این سال‌ها توسط دولت‌ها تعیین شده و فرمان خودرو با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور چرخیده و به دولت بعد سپرده شده است. در این زمینه «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی عملکرد خودرویی دولت‌ها را بررسی کرده و میانگین سالانه تولید را در دوران چهار رئیس‌جمهور زیر ذره‌بین قرار داده است. آنچه مشخص است به‌طور معمول واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها، ارتقای کمّی و کیفی خودرو و در نهایت اصلاح قیمت خودرو از جمله شعارهای خودرویی است که در هر دولتی وعده داده شده است.
  • ترامپ ترمز برقی‌ها را می‌کشد؟

    دنیای اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل: نفرت و حس تحقیر دونالد ترامپ نسبت به خودروهای برقی بر همگان آشکار است. رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده ادعا کرده است که خودروهای برقی کارایی مناسبی ندارند و وعده داده اگر دوباره وارد کاخ سفید شود، سیاست‌های تشویقی بایدن برای تولید و فروش این محصولات را ملغی خواهد کرد. اعمال تعرفه‌های ۱۰۰درصدی روی خودروهای برقی وارداتی از مکزیک نیز یکی دیگر از وعده‌های اوست.
  • توصیه وزیر صمت به مردم: برای خرید خودرو عجله نکنید

    مهر: وزیر صمت گفت: به خانواده‌ها و مردم توصیه می‌کنم که عجله نکنند و اطمینان داشته باشند که به شرایط پایدارتری دست خواهیم یافت و می‌توانند در شرایط بهتری خرید خودروی خود را انجام دهند. عباس علی‌آبادی در سفر روز پنج‌شنبه به بروجرد با بیان اینکه میزان تولید خودرو در تیرماه به حدود ۶هزار دستگاه در روز نزدیک می‌شود و واردات نیز همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: به خانواده‌ها و مردم توصیه می‌کنم که عجله نکنند و اطمینان داشته باشند که به شرایط پایدارتری دست خواهیم یافت و می‌توانند در شرایط بهتری خرید خودروی خود را انجام دهند؛ اکنون در زمینه خودروهای برقی، واردات با شتاب صورت می‌گیرد زیرا با این کار هم مشکل مردم برطرف می‌شود و هم مشکلات کشور در زمینه آلودگی هوا و محیط زیست رفع خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در زمینه توسعه زیرساخت‌ها هم کارهای بسیار خوبی انجام شده و اکنون سه‌هزار شارژر خودروهای برقی ساخته شده و این روند همچنان ادامه دارد. علی‌آبادی بیان کرد: خودروهای دپو‌شده در انبار نداریم و در حقیقت آنچه وجود دارد خودروهای ناقص است که در حال تکمیل آنها هستیم.
  • شاسی‌بلند دونفره

    دنیای اقتصاد: استودیوی طراحی انگلیسی کالوم از یک شاسی‌بلند الکتریکی اسپرت به نام اسکای (Skye) رونمایی کرد. این خودروی دونفره و الکتریکی قرار است دو سال دیگر به بازار عرضه شود. استودیوی کالوم را یان کالوم تاسیس کرده که سال‌ها مدیر طراحی جگوار و فورد بود. جگوار XK، اف-تایپ و آی-پیس از جمله مشهورترین خودروهایی هستند که او طراحی کرد. کالوم پس از جدا شدن از جگوار در سال ۲۰۱۹، شرکتی برای مشاوره به خودروسازان تاسیس کرد. اما او می‌گوید همیشه می‌خواست خودروی خودش را بسازد. برنامه اول شرکت ساخت یک خودروی اسپرت بود، اما بعدا به یک شاسی‌بلند اسپرت تبدیل شد. به گزارش بی‌بی‌سی، اسکای دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۲۴۷ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. با این نیرو شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر در ساعت اسکای کمتر از چهار ثانیه و حداکثر سرعتش به ۲۷۰کیلومتر در ساعت می‌رسد. کالوم می‌گوید ماشین را به باتری‌هایی مجهز کرده که با سرعت زیادی شارژ می‌شوند. از اسکای یک مدل برای رانندگی در شهر و یک مدل با قابلیت‌های آفرود ساخته خواهد شد. قیمت خودرو بین ۸۰ تا ۱۱۰هزار پوند (۱۰۰هزار تا ۱۴۰ هزار دلار) است. کالوم می‌گوید سفارش‌های زیادی برای ماشین دریافت کرده و اولین ماشین‌ در تابستان سال ۲۰۲۶ به مشتری تحویل داده خواهد شد.
  • ترکیه عوارض گمرکی واردات خودروی چینی را افزایش داد

    دنیای اقتصاد: ترکیه همراه با ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها، در تصمیمی عوارض گمرکی واردات خودرو از چین را به میزان ۴۰درصد افزایش داد. این تصمیم در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد به‌طوری‌که عوارض گمرکی به میزان ۴۰درصد بر واردات خودرو از چین اعمال خواهد شد. ترکیه همچنین زمان مشخصی برای اجرای عوارض ۴۰درصدی محصولات چینی وضع کرده و عنوان شده که حداقل عوارض هر خودرو ۷هزار دلار تعیین شده است و این تصمیم از هفتم ژوئیه اجرایی خواهد شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر