شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

  • تیرخلاص به خودروی کارکرده

    دنیای اقتصاد: در هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم شاهد وعده‌های خودرویی نبودیم. در این بین واردات کارکرده‌ها بیش از دیگر قول‌و‌قرار‌های دولت، بزرگ و عجیب به نظر می‌رسید. این سوال از ابتدا مطرح بود که وقتی اراده و ارزی برای واردات خودروهای نو وجود ندارد، چطور دولت طرح واردات کارکرده‌ها را به مجلس ارسال کرده است.
  • قیمت‌گذار خودرو کیست؟

    دنیای اقتصاد: در روزهایی که خودروسازان و قطعه‌سازان و البته مشتریان در انتظار تعیین‌تکلیف قیمت کارخانه‌ای خودروها هستند، نه شورای رقابت و نه وزارت صمت، هیچ‌کدام زیر بار این مسوولیت نمی‌روند و هر یک دیگری را مسوول تعیین قیمت خودرو می‌داند.
  • اصلاح تعرفه واردات قطعات خودرو

    دنیای اقتصاد: حواشی صنعت و بازار خودرو (به‌خصوص مصوبات خودرویی برزمین‌مانده) وزیر صمت را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی کشاند تا وی درباره مسائلی مانند ارز اختصاص‌یافته به مونتاژکاران، عقب‌ماندگی اسقاط خودروهای فرسوده‌، ضعف کیفی خودروها و همچنین واردات کارکرده‌ها به نمایندگان توضیح دهد. در این جلسه، یک ماه به وزارت صمت مهلت داده شده تا برنامه‌های خود را برای اصلاح و تعیین‌تکلیف مسائل مطرح‌شده به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کند.
  • تاکسی برقی چند؟

    دنیای اقتصاد: سرپرست سـازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه یک‌هزار خودروی برقی وارداتی به شهر تهران پلاک ملی گرفته‌اند، گفت: این خودروها استانداردهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح اخذ کرده‌اند و در صف دریافت پلاک تاکسی هستند. شادی مالکی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: برقی‌سازی خودرو و تاکسی یک پروژه ملی است که از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت و ما نیز در این راستا با وزارت صمت و خودروسازان داخلی در بحث واردات خودروهای برقی کار را شروع کردیم و از سوی دیگر شهرداری تهران هم‌راستا اقدام به واردات خودروی برقی کرده است.
  • ساخت کارخانه خودروی برقی هوندا در کانادا

    دنیای اقتصاد: هوندا یک کارخانه بزرگ خودروهای برقی در کانادا می‌سازد. به گزارش ایسنا، یک منبع دولتی کانادایی درباره این پروژه چند میلیارد دلاری به خبرگزاری فرانسه گفت: هوندا کارخانه خودروهای الکتریکی را در شرق کانادا افتتاح خواهد کرد. این منبع اعلام کرد دولت فدرال و همچنین استان انتاریو کانادا که کارخانه در آن ساخته خواهد شد، هر دو مشوق‌های مالی برای این معامله ارائه خواهند کرد. کانادا در سال‌های اخیر خود را به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری خودروهای برقی معرفی کرده است. این کارخانه، باتری‌های برقی نیز تولید خواهد کرد و به کارخانه‌های فعلی باتری فولکس‌واگن و استلانتیس می‌پیوندد.
  • مسیر فوتبالی برای خودروسازان

    دنیای اقتصاد: طلسم واگذاری سهام سرخابی‌ها بالاخره شکسته شد و اکنون این پرسش مطرح است که آیا واگذاری سرخابی‌ها می‌تواند مقدمه خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور را فراهم کند؟ سوال مذکور از این رو مطرح است که شباهت‌های زیادی در کنار تفاوت‌ها میان واگذاری سرخابی‌ها و خودروسازان وجود دارد.
  • شکایت از خودروسازان با لنز شورای رقابت

    دنیای اقتصاد: سخنگوی شورای رقابت از ثبت دوهزار شکایت از خودروسازان خبر داد؛ این در شرایطی است که به گفته وی بخشی از شکایت‌ها مربوط به گران‌فروشی است.گران‌فروشی خودرو واژه‌ای است که سال‌هاست وارد ادبیات این صنعت شده است، چرا که عنوان می‌شود مشتریان، خودروهای داخلی را بیش از قیمت ارزش واقعی آن خریداری می‌کنند. با ورود شورای رقابت به خودروسازی، اما مقوله گران‌فروشی خودرو وارد فاز جدیدی شد، چرا که هر آنچه شورای رقابت تعیین می‌کرد مازادش در خودروسازی و بازار به گران‌فروشی تعبیر می‌شد.
  • تسلا بازارهای جهانی را تکان داد

    دنیای‌اقتصاد: تسلا پس از کاهش قیمت‌های ایالات‌متحده، قیمت‌ها را در چین، آلمان و سراسر جهان کاهش داد. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، شرکت خودروسازی تسلا قیمت‌ها را در بازارهای اصلی خود از جمله چین و آلمان، پس از کاهش قیمت در ایالات‌متحده کاهش داده است، زیرا با کاهش فروش و تشدید جنگ قیمتی خودروهای الکتریکی، به‌ویژه در برابر خودروهای برقی ارزان‌قیمت چین مقابله می‌کند. این کاهش قیمت پس از آن صورت گرفت که سازنده خودروهای برقی، ایلان ماسک، در این ماه گزارش داد که تحویل خودروهای جهانی آن در سه ماه اول برای اولین‌بار در نزدیک به چهار سال کاهش یافته است.
  • سال سخت خودروسازان اروپایی

    دنیای‌اقتصاد: انجمن خودروسازان اروپا با اشاره به تاثیر تعطیلات عید پاک و رکود بازار اعلام کرد فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در ماه مارس ۵.۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که اولین کاهش امسال و بزرگ‌ترین کاهش از ژوئیه ۲۰۲۲ است. به گزارش «ایسنا»، خودروسازان بزرگ اروپایی -فولکس‌‌‌واگن و استلانتیس- اعلام کردند که بازار در سال ۲۰۲۴ به دلیل تقاضای ضعیف جهانی برای خودروهای الکتریکی، افزایش رقابت چینی، فشارهای مداوم هزینه‌‌‌ها و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک، سخت خواهد بود. آمارهای انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد که ثبت‌نام خودرو در ماه مارس ۶.۲‌درصد در آلمان، ۴.۷‌درصد در اسپانیا، ۳.۷‌درصد در ایتالیا و ۱.۵‌درصد در فرانسه کاهش یافته است.
  • مدل جدید بنز

    دنیای اقتصاد: مرسدس-بنز لوکس‌ترین مدل الکتریکی‌اش را با چهره‌ای تازه به‌روز کرد. سدان EQS علاوه بر جلوپنجره جدید، به باتری‌های قوی‌تر مجهز شده و امکانات رفاهی‌اش بیشتر است. به گزارش بی‌بی‌سی، مرسدس-بنز در سال ۲۰۲۱ مدل EQS را با ظاهری متفاوت از مدل‌های دیگر کارخانه به بازار عرضه کرد. فروش این مدل کمتر از انتظار کارخانه است. مثلا در آمریکا فروشش در سال گذشته میلادی ۱۱درصد کاهش یافت. مدیران بنز در ماه‌های گذشته تایید کرده‌اند که ظاهر ماشین یکی از دلایل عدم استقبال خریداران است. به نظر می‌رسد تغییرات در مدل جدید تلاشی برای نزدیک‌تر کردن ظاهر ماشین به مدل‌های بنزینی کارخانه است. جلوپنجره مدل جدید شبیه به جلوپنجره کلاس S، لوکس‌ترین مدل بنزینی بنز است و آرم کارخانه هم روی کاپوت اضافه شده است.
  • پیام «شامخ» خودرو

    دنیای اقتصاد: شاخص «شامخ» وسایل نقلیه و قطعات وابسته‌‌‌ در آخرین ماه از سال گذشته ۱.۹واحد افت را در شرایطی به ثبت رساند که این روند را نمی‌توان رکود خودرو تعبیر کرد. ماهیت آخرین ماه سال، رشد نرخ ارز و در نهایت اثر تقویمی این ماه به‌عنوان عوامل موثر در افت شاخص تعبیر می‌شود.
  • احتمال تغییر در سازوکار ارائه گواهی اسقاط خودروسازان

    دنیای اقتصاد: با اعلام رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، احتمال دارد قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تغییر کند و علاوه بر آن، قرار است در ماده ۱۰قانون ساماندهی صنعت خودرو (مربوط به خودروهای فرسوده) نیز اصلاحاتی طی سال جاری انجام شود. مهران سالاریه در نشست خبری دیروز خود با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ارزش یک گواهی اسقاط ۳۵میلیون تومان است، افزود: تعیین قیمت گواهی اسقاط بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و امکان تغییر این قیمت وجود دارد.
  • خودروهای برقی، بدون پلاک

    دنیای اقتصاد: عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اعلام کرد که حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و فقط وعده ورود خودروی برقی داده شد و شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی وجود ندارد. علی‌اصغر قائمی دیروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با قرائت متن تذکرش، خطاب به زاکانی شهردار تهران گفت: مدیریت شهری در سال گذشته در سه مرحله اقدام به رونمایی از تاکسی‌های برقی کرد.
  • ارز خودرو کجا رفت؟

    دنیای اقتصاد: گمرک کشور برای نخستین‌بار، جزئیاتی از گیرندگان ارز خودرو و میزان ارز تخصیصی به واردات قطعات و موتورسیکلت را منتشر کرد. پیش از این فعالان عرصه تولید و واردات خودرو نسبت به عدم تخصیص ارز مناسب از سوی سیاستگذار ارزی انتقاداتی را مطرح کرده بودند.
  • فروش خودروسازان از تولید پیشی گرفت

    دنیای اقتصاد: مقایسه آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال، حاکی از آن است که آنها در سال ۱۴۰۲ تقریبا هرچه را تولید کرده‌اند به فروش رسانده‌اند و حتی به میزان محدودی از انبار خود را نیز خالی کرده‌اند. طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، سال گذشته تولید خودروهای سواری و وانت این سه خودروساز بزرگ ۹۸۱هزار و ۸۳۰ دستگاه بوده است، اما در همین مدت ۹۸۵هزار و ۱۷۰دستگاه فروخته‌اند. بنابراین طی سال ۱۴۰۲ خودروسازان بزرگ کشور سه‌هزار و ۳۴۰ دستگاه بیشتر از آنچه تولید کرده‌اند، فروخته‌اند که نشان می‌دهد انبار خودروسازان در این مدت رو به خالی شدن بوده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر