شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

  • پشت پرده فعالیت ۳۷ خودروساز در ایران

    دنیای اقتصاد-گروه خودرو: وزیر صمت از فعالیت ۳۷ خودروساز در کشور انتقاد کرده است. بررسی‌هانیز نشان می‌دهد کشورهای صاحب‌نام در صنعت خودرو (به استثنای چین و ایالات متحده آمریکا) کمتر از ۱۰ خودروساز را در خود جای داده‌اند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که دلیل جذابیت تولید خودرو در کشور چیست که به فعالیت ۳۷ خودروساز در کشور منجر شده و از سوی دیگر بسیاری از فعالان در صنایع دیگر از جمله صنعت مواد غذایی هم علاقه‌مند به احداث خط تولید خودرو شده‌اند؟
  • تولید خودرو در اردیبهشت گران‌تر شد

    دنیای اقتصاد: مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود تورم بخش خودرو را اعلام کرد، گزارشی که نشان از رشد شاخص قیمت تولید در خودروسازی کشور (چه اردیبهشت نسبت به فروردین و چه اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال) دارد. این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی از حدود ۱۴ ماه پیش تا به امروز تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است.
  • مقابله با خودروسازی دولتی

    دنیای اقتصاد: در ادامه مرور اظهارنظرهای خودرویی نامزدهای ریاست‌جمهوری چهاردهم، امروز نیز آخرین مواضع خودرویی برخی کاندیداها را مرور کرده‌ایم. در این بین، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفته: «ایران، ترکیه، عراق و سوریه می‌توانند خودروی مشترک تولید کنند؛ دلیلی ندارد خودرو را فقط در ایران تولید کنیم.» محمدباقر قالیباف نیز عنوان کرده: «سهم دولت در ایران‌خودرو ۷ و در سایپا ۱۷ درصد است، اما برای هیات‌مدیره آنها تصمیم می‌گیرد و مدیرعامل تعیین می‌کند . همه اینها غیرقانونی است. به جای این کار باید خودروی استاندارد و ایمن را به قیمت فوب خلیج فارس ارائه کنیم .» قالیباف تاکید کرده: «به جای آنکه مردم را در اقتصاد مداخله دهیم، در زندگی آنها مداخله می‌کنیم و نمونه آن خودرو است. [با دخالت دولت در امور خودروسازان] هزینه بالا می‌رود و قیمت به صورت دستوری تعیین می‌شود. [در نتیجه] خودرویی [تحویل مردم می‌شود] که گران‌تر از خودروهای همسایه [و] با مصرف سوخت بالاتر است. نمی‌شود از جیب مردم‌ برداریم و بعد در کار آنها فضولی کنیم.» در نهایت علیرضا زاکانی با بیان اینکه دولت وی به جنگ هر آنچه مخالف تولید باشد، می‌رود، بر لزوم شکستن انحصار خودرو در راستای رقابت صحیح، تاکید کرده است.
  • تایید استاندارد ۱۱۰۰خودروی برقی

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: حدود ۱۱۰۰دستگاه خودروی برقی با داشتن تاییدیه، موفق به دریافت گواهینامه انطباق شدند و مجوز استاندارد برای آنها صادر شد. به گزارش اداره کل استاندارد استان تهران، محمدحسین طاهری، مدیرکل استاندارد استان تهران، در جریان بازدید میدانی از خودرو‌های در حال ارزیابی در گمرک غرب تهران گفت: در ۵ماه گذشته، حدود ۲۹۰۰دستگاه انواع خودرو از این گمرک گواهینامه انطباق دریافت و مجوز استاندارد برای آنها صادر شد. وی افزود: حدود ۱۱۰۰دستگاه خودروی برقی با داشتن گواهی صحه‌گذاری تاییدیه نوع و ارائه اظهارنامه به اداره استاندارد مستقر در گمرک و رعایت سایر قوانین و مقررات، موفق به دریافت گواهینامه انطباق شدند. در ۵ماه گذشته، حدود ۲۹۰۰دستگاه خودرو شامل ۷۷۶کامیون کشنده و ۲۱۰۰دستگاه انواع خودروی سواری، موفق به دریافت گواهینامه انطباق از این اداره ‌کل شدند.
  • بهبود فروش خودرو در چین

    دنیای اقتصاد: فروش خودرو در چین در ماه مه نسبت به ماه‌های قبل بهبود یافت که بخشی از آن به لطف یارانه‌های دولتی بود. انجمن خودروهای مسافری چین اعلام کرد، خرده‌فروشی خودروهای سواری ۱.۹درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۱.۷میلیون دستگاه در ماه مه رسید، اما نسبت به آوریل ۱۱درصد رشد کرد. نتایج ماه مه نسبت به فروش آوریل که ۵.۷درصد نسبت به سال قبل و ۹.۴درصد نسبت به ماه مارس کاهش یافته بود، به طور قابل‌توجهی بهبود یافته است.
  • پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در ۲۰۲۳

    دنیای اقتصاد: ایالات‌متحده موفق شد سال گذشته یک پیروزی بزرگ را به دست آورد، چه آنکه مدل Y تسلا به پرفروش‌ترین خودرو در سراسر جهان تبدیل شد. خودروسازان چینی سال گذشته برای اولین‌بار از همتایان آمریکایی خود پیشی گرفتند که نشان از تغییر پویایی قدرت در بازار جهانی خودرو است. کارشناسان اظهار کردند که برندهای وابسته به بی‌وای‌دی سال گذشته ۱۳.۴میلیون خودروی جدید فروختند. سهم بازار تولیدکنندگان چینی در سراسر خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا افزایش یافت. خودروسازان چینی پس از در دست گرفتن کنترل بازار داخلی، به طور فزاینده‌ای به صادرات روی آورده‌اند. این در حالی است که ایالات‌متحده موفق شده سال گذشته یک پیروزی بزرگ را به دست آورد، چه آنکه مدل Y تسلا به پرفروش‌ترین خودرو در سراسر جهان تبدیل شد. تحویل این خودروی اسپرت با ۶۴درصد افزایش به ۱.۲۲میلیون دستگاه رسید و از شاسی بلند ۴ RAV تویوتا عبور کرد. به گزارش ایسنا از بلومبرگ، برندهای ژاپنی بهترین عملکرد را داشتند و هفت مدل از ۱۰ مدل پرفروش را تولید کردند و در مجموع حدود ۲۳.۶میلیون خودرو تحویل دادند. برندهای اروپایی نیز در رتبه دوم قرار گرفتند.
  • فرجام فرمان دولتی خودرو

    دنیای اقتصاد: دولت سیزدهم در حالی به پایان عمر خود نزدیک می‌شود که طبق فرمان هشت‌ماده‌ای ابراهیم رئیسی رئیس فقید دولت سیزدهم قرار بود اصلاحاتی اساسی در بخش خودرو شکل بگیرد، اما مرور اتفاقات رخ‌داده نشان می‌دهد این فرمان به طور کامل اجرا نشد و در برخی بخش‌های اصلی به‌نوعی ناکام ماند. اسفند ۱۴۰۰ بود که ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از ایران‌خودرو فرمانی هشت‌ماده‌ای در راستای انجام اصلاحات خودرویی صادر کرد. «رشد ۵۰‌درصدی تولید (در کنار افزایش گارانتی خودروها)»، «استفاده از ظرفیت‌های صنایع دفاعی و فضایی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید خودروهای برقی، متصل و خودران»، «تکمیل و عرضه خودروهای ناقص»، «آزادسازی واردات خودرو»، «حذف تدریجی قرعه‌کشی خودرو»، «توقف واگذاری رانتی خودرو به دستگاه‌های دولتی»، «نوسازی سالی ۲۰هزار خودروی فرسوده تجاری» و «واگذاری مدیریت دولتی خودروسازان به بخش خصوصی» محورهای این فرمان هشت‌ماده‌ای را تشکل می‌دهند.
  • چماق و هویج اروپا برای خودروسازان چینی

    دنیای‌اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل: اتحادیه اروپا در حالی تعرفه خودروهای برقی وارداتی از چین را افزایش داد که دولت‌های قاره سبز به دنبال جذب سرمایه‌گذاران چینی برای احداث سایت‌های تولیدی در کشورشان هستند. مطابق انتظارها، اتحادیه اروپا بر تعرفه واردات خودروهای برقی از چین افزود، در شرایطی که خودروسازان اروپایی با هجوم مدل‌های برقی ارزان‌قیمت رقبای چینی به چالش کشیده شده‌اند. با‌این‌‌حال، خودروسازان اروپایی عملا حمایتی از اعمال تعرفه‌های جدید نمی‌کنند.
  • دلبری نامزدها با خودرو

    دنیای اقتصاد: با آغاز رقابت انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری چهاردهم «خودرو» جایگاه ویژه‌ای در ادبیات ۶نامزد منتخب پیدا کرده است. به‌دلیل جایگاه خاص نزد شهروندان ،«خودرو» سوژه‌ای همواره داغ در جامعه است و نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز در تبلیغات خود با این کلیدواژه از افکار عمومی دلبری می‌کنند. مرور مواضع خودرویی نامزدهای ریاست‌جمهوری چهاردهم، از اختلاف نظر آنها بر سر مساله واردات خودرو و حمایت صرف از تولید داخل حکایت می‌کند. با این حال نامزدها در مسائلی مانند حذف قیمت دستوری مواضع نسبتا مشترکی دارند.
  • کانال فرعی نجات خودروسازان

    دنیای‌اقتصاد: خودروسازان بزرگ کشور که از مدت‌ها پیش به دلیل حجم زیاد زیان انباشته‌شان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده‌اند، حالا با نظر مساعد وزارت اقتصاد در آستانه خروج از این شمول قرار گرفته‌اند. طبق اعلام وزارت اقتصاد، «تصمیم گرفته شد تا درباره عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد». وزارت اقتصاد با بیان اینکه بازار سهام از سال گذشته تحت‌تاثیر تصمیمات بخشی، سیاست‌های انقباض شدید پولی و افزایش نرخ بهره، افزایش شکاف میان نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین نحوه ابلاغ و عطف‌بماسبق شدن دستورالعمل‌های ابلاغی، روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته، تاکید کرده این وزارتخانه و سازمان بورس به دنبال صیانت و حمایت از حقوق سهامداران بوده و برای بازگشت اعتماد سهامداران تلاش کرده است.
  • دومین افت فروش ماهانه خودرو در چین

    دنیای اقتصاد: داده‌ها نشان داد که فروش خودروهای سواری چین در ماه مه برای دومین ماه متوالی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. بر اساس داده‌های انجمن خودروهای مسافری چین، صادرات خودروهای سواری ۹ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و به ۳۷۸هزار دستگاه در ماه مه رسید. فروش کلی نیز ۲.۲درصد کاهش داشت که نسبت به کاهش ۵.۸درصدی در ماه آوریل کمتر بود. مجموع فروش در ماه گذشته به ۱.۷۲میلیون دستگاه رسید و ۵.۳درصد افزایش یافت. همچنین برای پنج‌ماه نخست، فروش ۸.۱۵میلیون دستگاهی ثبت شد. خودروهای انرژی جدید شامل تمام برقی و پلاگین هیبریدی نیز ۴۶.۷درصد از کل فروش خودرو را تشکیل دادند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فروش خودروهای برقی در ماه مه ۲۷.۴درصد افزایش یافت، در‌حالی‌که فروش خودروهای پلاگین هیبریدی ۶۱.۱درصد رشد را تجربه کرد.
  • درخواست روس‌ها از قطعه‌سازان ایرانی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن اعلام خبر درخواست بیش از ۲۰۰ قطعه‌ ایرانی توسط خودروسازان روسی با آغاز ثبت‌نام در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی، به اظهارات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص بخش تولید اشاره کرد و گفت: قطعا هر گامی که در جهت رفع موانع و حمایت از تولید برداشته شود، مثمر‌ثمر خواهد بود.
  • پلیس مانع شماره‌گذاری وارداتی‌ها نیست

    دنیای‌اقتصاد: معاون عملیات پلیس راهور فراجا گفت: پلیس راهور برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی هیچ مشکل و مانعی ندارد. به گزارش ایرنا، سردار محمدباقر سلیمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شروط پلیس برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی تاکید کرد: پلیس در انتهای خط پذیرش وسایل نقلیه جهت تردد در معابر، مراحلی دارد که شماره‌گذاری آخرین ایستگاه است. وی ادامه داد: تمامی خودروهای داخلی و وارداتی باید کل مجوزهای محیط‌زیستی و استاندارد و همچنین شرایط قانونی ورود به کشور را کسب کنند و در صورت عدم دریافت هر یک از مجوزها و فرآیند قانونی، از شماره‌گذاری آن جلوگیری می‌شود.
  • برتری خودروهای برقی بر گازسوزها

    دنیای‌اقتصاد: پس از سال‌ها توسعه سرمایه‌‌بر، کاهش قیمت لیتیوم و تغییر جهت تمرکز بیشتر بر بازار انبوه با آپشن‌های مقرون‌‌به‌صرفه، تعداد فزاینده‌‌ای از خودروهای برقی دوربرد اکنون در ایالات متحده ارزان‌‌تر از خودروهای گازسوز معمولی هستند. میانگین قیمت خودروهای جدید در آوریل ۲۰۲۴، ۴۸هزار و ۵۰۰دلار بود. همان‌طور که بلومبرگ برای اولین بار گزارش داد، تعداد فزاینده‌ای از خودروهای الکتریکی دوربرد با برد بیش از ۳۰۰مایل وجود دارد که بسیار ارزان‌تر هستند. یکی از این خودروها، هیوندای آیونیک ۶ است که تریم SE درجه‌دوم آن دارای قیمت ۴۲هزار و ۴۵۰ دلار قبل از مالیات و هزینه‌ها است و با یک شارژ کامل، مسافت قابل‌توجه ۳۶۱ مایل را ارائه می‌کند. به نظر می‌رسد تعداد خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه و احتمالا دوربرد در ماه‌ها و سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.
  • شتاب ارزی به واردات خودرو

    دنیای اقتصاد: از ابتدای سال جاری در شرایطی که واردات خودرو به کشور شتاب گرفته است، این روند از تخصیص ارز مناسب به ورود خارجی‌ها حکایت دارد. سال گذشته بخش اعظم ارز خودرو به تولید محصولات به اصطلاح داخلی (مونتاژی) اختصاص یافت؛ به همین دلیل واردات در نبود ارز کافی به‌صورت قطره‌چکانی انجام شد. حالا با شیفت ارز تولید به واردات، واردات خودرو سرعت گرفته؛ به‌طوری‌که از ابتدای فروردین تا ۲۰خرداد امسال، تعداد ۱۲هزار و ۷۰۴دستگاه خودروی سواری وارد محوطه گمرکی شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر