خودروهای 600 میلیونی بازار

این شوک به قدری بزرگ بود که رئیس جمهور، خودرو را ابزاری علیه دولت خواند و نمایندگان مجلس نیز استیضاح وزیر صمت را بار دیگر در دستور کار قرار دادند. حالا اما با کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها نیز کمی متعادل‌تر شده، این در شرایطی است که فعالان بازار عنوان می‌کنند که خریداری در بازار نیست و متقاضیان باز هم در انتظار وعده و وعیدهای سیاستگذار خودرو مبنی بر رشد تولید، اوج‌گیری واردات و... جهت ساماندهی بازار دست از خرید کشیده‌اند.

اما همراه با نوسانات ارزی، کف و سقف قیمت خودرو باز هم در بازار با تغییراتی همراه شد. به‌طوری که حالا با معیار قرار دادن رقم ۶۰۰ میلیون تومان می‌توان به دسته‌بندی خودروهای ارزان و حدودا گران‌قیمت دست پیدا کرد. هر چند تا سه سال پیش بسیاری از خودروهای خارجی از برندهای معتبر قیمتی معادل ۶۰۰ میلیون تومان یا پایین‌تر داشتند، اما حالا محصولات داخلی که برخی از آنها پلتفرم‌های قدیمی دارند را باید با قیمت محصولات خارجی سه سال پیش خریداری کرد. از سوی دیگر دولت سیزدهم تبلیغات زیادی بر تولید و واردات خودرو اقتصادی کرده است. خودروی اقتصادی که مشخص نیست چه قیمتی خواهد داشت.

آیا دولت خودروی زیر ۶۰۰ میلیون تومان را خودروی اقتصادی می‌خواند؟ آنچه مشخص است محصولات وارداتی با توجه به نرخ ارز و همچنین تعرفه و دیگر هزینه‌های وارداتی، به‌طور حتم نمی‌توانند بار خودروی اقتصادی را به دوش بکشند از سوی دیگر خودروسازان نیز با توجه به تورم عمومی و همچنین رشد هزینه نهاده‌های تولید، قادر به تولید خودروی زیر ۲۰۰ میلیون تومان نخواهد بود. بنابراین باید در انتظار این بود که وزارت صمت خودروی اقتصادی را با چه قیمتی اعلام خواهد کرد. در این گزارش اما سراغ محصولات ۶۰۰ میلیون تومانی بازار رفتیم.

به این ترتیب لیست برخی از خودروهای موجود در بازار که با بودجه حدود ۶۰۰ میلیون تومان یا کمی بیشتر می‌توان خریداری کرد به شرح زیر است. پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای مدل ۱۴۰۱یکی از خودروهای ۶۰۰‌میلیون تومانی بازار است. بعد از این خودرو، تارای دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ را نیز می‌توان به قیمت ۶۱۵ میلیون تومان خریداری کرد. رصد بازار قیمت نشان می‌دهد که  می‌توان دنا پلاس دنده‌ای ساده اما مدل ۹۹ را نیز با همین قیمت تهیه کرد.

دنا پلاس معمولی ۱۴۰۱ نیز در بازار قیمتی معادل ۵۷۰ میلیون تومان دارد این در شرایطی است که پژو ۲۰۷ دنده‌‌‌ای سقف شیشه‌‌‌ای (پانوراما) مدل ۱۴۰۱ را نیز می‌توان به همین قیمت خریداری کرد. رصد بازار همچنین نشان می‌دهد که پژو پارس ELX (سفارشی) موتور TU۵ نیز قیمتی معادل ۶۲۰ میلیون تومان دارد حال آنکه تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ را می‌توان با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ با قیمت ۵۸۰ میلیون تومان در همین محدوده قیمتی است حال آنکه رنو ساندرو استپ وی دنده‌ای مدل ۹۷ را نیز می‌توان با قیمت ۶۲۵ میلیون تومان خریداری کرد.