شماره روزنامه ۶۰۲۴
|

  • ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود

    پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی‌(ره) با تبیین اهمیت و برجستگی مساله فلسطین در دیدگاه‌ها و رویکردهای امام راحل، تاکید کردند: پیش‌بینی ۵۰ سال قبل امام بزرگوار درباره فلسطین، به تدریج در حال تحقق است و عملیات معجزه‌آفرین طوفان‌الاقصی با باطل کردن نقشه وسیع دشمنان برای تسلط بر منطقه و جهان اسلام، رژیم صهیونیستی را در مسیر اضمحلال قرار داده و در پرتو ایستادگی ایمانی و تحسین‌برانگیز مردم غزه، رژیم اشغالگر در مقابل چشم جهانیان در حال ذوب شدن است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تجلیل از ویژگی‌ها و خدمات رئیس‌جمهور شهید و قدردانی از حضور پرمعنا و عظیم ملت در تشییع شهیدان خدمت، گفتند: حماسه انتخابات بسیار مهم پیش‌رو، مکمل حماسه ملت در بدرقه شهیدان خدمت است و ان‌شاءالله در سایه مشارکت پرشور، آرای بالای ملت و حاکمیت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی، رئیس‌جمهوری «پرکار»، «فعال»، «آگاه» و «معتقد به مبانی انقلاب» برگزیده ‌می‌شود و ضمن پرشدن حفره‌های اقتصادی و فرهنگی، منافع ملت در منطقه و جهان حفظ و تامین خواهد شد.
  • گروسی: باید ایران را متقاعد کنیم

    دنیای اقتصاد: نشست ماه ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آغاز به کار کرده است. در عین حال لارنس نورمن، خبرنگار وال‌‌‌استریت ژورنال دوشنبه شب از ارائه ‌پیش‌نویس قطعنامه تروئیکای اروپایی علیه ایران در شورای حکام خبر داد. هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بریتانیا، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا (E۳) پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویس قطعنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای علیه ایران را برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و بر ارائه آن پافشاری می‌کنند.
  • طبقه‌بندی ۸۰ نامزد

    دنیای اقتصاد: با پایان ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری، اولین مرحله انتخابات روز دوشنبه پایان یافت. بنا بر اعلام نظیف، سخنگوی شورای نگهبان بررسی صلاحیت ۸۰داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری از دیروز به مدت ۵روز آغاز شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد از میان این ۸۰نفر، ۵۳نفر از نماینده‌های فعلی و ادوار مختلف مجلس، ۱۰وزیر در کابینه‌های مختلف، ۳وزیر فعلی، یک رئیس‌جمهور پیشین، یک معاون اول رئیس‌جمهوری، چهار نفر با سابقه نظامی، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک رئیس دانشگاه و یک عضو مجلس خبرگان رهبری حضور دارند.
  • چرا مخبر نیامد؟

    دنیای اقتصاد: در ۲۴ساعت گذشته اخبار زیادی درباره دلیل عدم حضور محمد مخبر در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بود که روز گذشته سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درخصوص چرایی عدم ثبت‌نام مخبر در انتخابات توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی به‌صورت طبیعی آنچه محل تامل بود چگونگی تداوم مسیر خدمت و پیگیری راه، اندیشه و شعارهای شهید عزیز جمهور بود. وی افزود: اجماع اعضای دولت نیز بر ضرورت تداوم مسیر خدمت با مسوولیت آقای مخبر قرار گرفت. گزینه‌ای که بیشترین بار مسوولیت در دولت شهید رئیسی را بر عهده داشت و اجرای بسیاری از دستورات شهید در همه این سه‌سال متوجه او بود.
  • محسن رضایی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی را تکذیب کرد

    دفتر محسن رضایی، رئیس دبیرخانه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا‌ با انتشار تکذیبیه‌ای، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ائتلاف‌های انتخاباتی منتسب به خود را رد کرد. متن این تکذیبیه به این شرح است: به دنبال برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر دلایل عدم حضور دکتر محسن رضایی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، به اطلاع می‌رساند عدم حضور ایشان با هدف کمک به اجماع‌سازی و وحدت نیروهای انقلاب صورت پذیرفته و شایعات منتشر شده در برخی رسانه‌ها، مبنی بر جلسه مشترک ایشان و سرپرست ریاست‌جمهوری با یکی از نامزدهای انتخاباتی مشکوک و احتمالا با اهداف سیاسی و جریانی بوده است .‌/ایرنا
  • سفر باقری در ۵ برداشت

    دنیای‌اقتصاد: علی باقری‌‌کنی به عنوان سرپرست وزارت خارجه ایران صبح روز دوشنبه ۱۴ خرداد در اولین سفر خود با هدف گفت‌‌وگو با مقامات لبنانی درباره تداوم و گسترش مناسبات دو جانبه و همچنین رایزنی درباره موضوعات منطقه‌‌ای و بین‌المللی به‌‌ویژه آخرین تحولات فلسطین، به بیروت رفت و با مقامات ارشد لبنانی دیدار و گفت‌وگو داشت.دومین مقصد باقری، سوریه بود و وی صبح روز سه‌‌شنبه به دمشق رفت. سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز شنبه از سفر منطقه‌‌ای خود به کشورهای سوریه و لبنان در چارچوب رایزنی برای «هم‌‌افزایی جدی به منظور مواجهه جدی و موثر برای مبارزه با جنایت صهیونیست‌‌ها» خبر داده بود.
  • چرا چین دوباره ایران را غافلگیر کرد؟

    دنیای‌اقتصاد: دولت چین بار دیگر از موضع امارات درباره جزایر سه‌‌‌گانه حمایت کرد و در یک بیانیه مشترک خواستار حل مساله جزایر سه‌گانه میان ایران و امارات شده است. این در حالی است که ایران از اساس وجود چنین اختلافی را قبول ندارد و این مساله را در زمره منافع حیاتی و خطوط قرمز خود تعریف کرده است. وزارت خارجه ایران نیز روز یکشنبه سفیر چین در ایران را در اعتراض به «حمایت مکرر» چین از ادعاهای بی‌‌‌اساس امارات احضار و به وی اعلام کرد که «با توجه به همکاری راهبردی تهران و پکن، انتظار می‌رود که دولت چین موضع خود را در این زمینه بازبینی کند».
  • سه چهره روز سوم

    دنیای اقتصاد: سومین روز ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری با ثبت‌نام سه چهره آشنا ادامه یافت. روز گذشته مسعود پزشکیان نماینده مجلس، علیرضا زاکانی شهردار تهران و وحید حقانیان چهره سیاسی با حضور در ساختمان وزارت کشور نامزدی خود در انتخابات را به ثبت رساندند. گفته می‌شود طی روزهای آتی چهره‌های شاخص دیگری به فهرست نامزدهای انتخاباتی اضافه می‌شوند. محمدباقر قالیباف، مهرداد بذرپاش و محمدمهدی اسماعیلی از جمله این چهره‌ها هستند.
  • خطر تکرار پروژه مهندسی اجتماعی در منطقه

    دنیای اقتصاد: دولت‌‌‌های ایالات متحده در دهه‌‌‌های اخیر از تلاش‌‌‌های گسترده برای تغییر اجتماعی در خاورمیانه حمایت کرده‌‌‌اند که نتایج ضعیفی در پی داشته است. اما واشنگتن همچنان می‌تواند به اهداف ساده‌‌‌تر و اساسی‌‌‌تری در منطقه دست یابد. استیون کوک ۳۱ مه در پایگاه شورای روابط خارجی،شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: با توجه به سوابق واشنگتن در خاورمیانه، رویکرد جو بایدن به جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه - به‌ویژه، هر سناریوی «روز بعد» پس از جنگ ‌ گیج کننده است. رئیس‌جمهور و تیم او به دنبال احیای تشکیلات خودگردان فلسطین هستند تا بتوانند غزه را اداره کنند و در عین حال روندی معتبر و محدود را آغاز کنند که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود.
  • سه قطبی شدن انتخابات

    دنياي اقتصاد: محمد‌باقر قالیباف یک بار دیگر عزم خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری جزم کرده است‌. او که ۵روز پیش توانست صندلی ریاست مجلس دوازدهم را به عنوان یکی از سران قوا با رای نمایندگان مجلس به دست بیاورد حالا تصمیم گرفته شانس خود را در جایگاه ریاست‌جمهوری هم بیازماید. او که تجربه سه دوره نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۸۴ و ۹۲ و ۹۶ و در نهایت دو شکست (۸۴و۹۲) و یک انصراف از نامزدی (۹۶) را در کارنامه سیاسی خود درعرصه انتخابات ریاست‌جمهوری دارد ظاهرا قرار است در دو روز باقی مانده از زمان ثبت‌نام یک بار دیگر بخت‌آزمایی کند.
  • مهر باطل بر ویکند دو روزه‌؟

    دنياي اقتصاد: روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را بررسی و در نهایت آن را رد کرد. این لایحه ۵ آذرماه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس تقدیم شد و اواخر خرداد ماه ۱۴۰۲ بود که کمیسیون اجتماعی بعد از بررسی، این لایحه را به صحن علنی ارجاع داد. اما بعد از اظهارنظرهای مختلف و رفت‌وبرگشت‌های این لایحه از صحن به کمیسیون اجتماعی در نهایت در بهمن ماه بررسی اولویت‌دار آن به تصویب نمایندگان رسید. سرانجام در اسفند ماه سال گذشته کلیات این لایحه به تصویب مجلس رسید، اما با تصمیم عبدالرضا مصری، رئیس جلسه قرار بر بررسی دوشوری این لایحه شد.
  • نیم‌نگاه اصلاحات به اعتدالیون

    دنياي اقتصاد: دو روز مانده تا ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان برسد. اگرچه اصولگرایان به صورت تمام‌عیار در انتخابات ثبت‌نام کردند، اما تاکنون اصلاح‌طلبان به صورت میدانی وارد انتخابات نشده‌اند. تنها از این جریان افرادی همچون مسعود پزشکیان نماینده مجلس دوازدهم، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و عبدالنالصر همتی ثبت‌نام کردند که شاید هیچ‌کدام نامزد رسمی جبهه اصلاحات نباشند.
  • فتاح نیامد

    پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام که از او به عنوان یکی از نامزدهای مورد نظر تیم سیاسی «پاستور» یاد می‌شد، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود. بیانیه‌ای که در واقع تایید خبر و گزارش روز شنبه «دنیای اقتصاد» مبنی بر عدم نامزدی او بود. «دنیای اقتصاد» روز شنبه در گزارشی با عنوان «سردرگمی انتخاباتی در تیم سیاسی ‌پاستور» اعلام کرده بود: «به نظر می‌رسد که چرخ گردون سیاست به حذف نام پرویز فتاح از لیست مورد نظر جریان منسوب به دولت سیزدهم چرخیده است و او به دلایلی، دیگر نمی‌تواند نامزد مورد نظر این جریان باشد.»
  • چرا عربستان برای آمریکا مهم است؟

    دنیای‌اقتصاد: نشنال اینترست در مطلبی به بررسی نقش عربستان سعودی در بهبود و مدیریت تنش‌‌ها در منطقه پرداخت و نوشت که هر گونه نشانه‌‌ای در خصوص ازسرگیری روند عادی‌‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل می‌تواند به عنوان شاخصی درباره حرکت به سمت آتش‌‌بس بین اسرائیل و حماس تلقی شود.
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت پهپادی ایران

    دنیای اقتصاد: خبرگزاری رویترز از آخرین اقدام واشنگتن به منظور مقابله با توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و نوشت آمریکا روز جمعه تحریم‌‌‌هایی را علیه نهادهایی که متهم به فعال کردن برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران هستند، صادر کرد. برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در تداوم ادعاهای واشنگتن درباره پهپادهای ایران به‌رغم تکذیب مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: «اقدام امروز تعهد ما را برای اختلال در تولید و تکثیر پهپادهای ایران که همچنان توسط روسیه علیه اوکراین و نیروهای نیابتی و تروریست‌های منطقه‌ای علیه نیروهای ما استفاده می‌شود، تقویت می‌کند.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر