جبهه اصلاحات اعلام کرده که به صورت مشروط در انتخابات شرکت می‌کند، اما خبرهایی از جبهه اصلاحات بیرون می‌آید که از اختلاف‌نظرهای شدید در جبهه اصلاحات حکایت می‌کند. حتی این اختلاف‌نظرها خودش را در بیانیه اخیر جبهه اصلاحات هم نشان داد؛ به گونه‌ای که حداقل یک جریان مهم در درون جبهه با بخشی از محتوای بیانیه مخالف است.  بخشی از این بیانیه که مخالفت برخی از احزاب اصلاح‌طلب را به دنبال داشته، اشاره دارد که «اسامی نامزد یا نامزد‌های جبهه اصلاحات پیش از پایان بررسی صلاحیت‌ها طی بیانیه‌ای به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.»  جریانی به رهبری کارگزاران معتقد است که این بخش از بیانیه اصلا درست نبوده و با درج آن در بیانیه مخالفت کرده و معتقد بود که با توجه به خروجی شورای نگهبان باید نامزدمان را معرفی کنیم و اگر قبل از تایید شورای نگهبان این اتفاق بیفتد حساسیت‌های حاکمیتی نسبت به اصلاح‌طلبان افزایش پیدا می‌کند. در عین حال در مورد برخی از افراد به صورت جدی در درون جبهه صحبت می‌شود از جمله اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمدرضا عارف، محمد صدر، عبدالناصر همتی و مجید انصاری.

به نظر می‌رسد برخی از احزاب جبهه اصلاحات بر این باورند که بخش عمده‌ای از نامزدهای مورد بحث از گردونه انتخابات خارج می‌شوند و مورد تایید صلاحیت شورای نگهبان قرار نمی‌گیرند. اما افرادی همچون محمدرضا عارف، مجید انصاری و محمد صدر شانس بالایی برای تایید صلاحیت دارند.محمدرضا عارف اگرچه شانس بالایی برای تایید صلاحیت دارد، اما مقبولیت چندانی در جبهه اصلاحات ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد ایشان بی‌آنکه حمایت جبهه اصلاحات را داشته باشد به صورت شخصی در انتخابات بماند. اخیرا هم عارف با خاتمی دیدار کرده تا بتواند از او چراغ سبز و تاییدیه بگیرد. اما بر اساس شنیده‌ها آقای خاتمی به او گفته است که حمایت از یک نامزد مشخص را به جبهه اصلاحات واگذار کرده و ورود نمی‌کند. این در شرایطی است که خاتمی در جلسات خصوصی از دو نفر نام برده است که یکی محمد صدر و دیگری مجید انصاری است. بنابراین به نظر می‌رسد عارف حتی موفق نشده چراغ سبز از خاتمی بگیرد.

در این میان از طرف مجید انصاری هم فعلا سیگنال مشخصی برای شرکت در انتخابات دیده نشده است البته او نیز نمی‌تواند مورد حمایت تمامی احزاب درون جبهه اصلاحات قرار گیرد. اما در مورد محمد صدر شنیده‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که حتی اگر او به دلیل برتری عددی حزب اتحاد ملت و گروه‌های اقماری بر جریان دیگر به عنوان کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات معرفی شود؛ به احتمال بالا بخشی از احزاب اصلاحات از محمد صدر حمایت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که ائتلافی همچون ائتلافی که در انتخابات مجلس با اعتدالیون به وجود آمد، تشکیل دهند و از علی لاریجانی حمایت کنند. به نظر می‌رسد این احزاب شامل حزب کارگزاران، حزب ندای ایرانیان، خانه کارگر، حزب اسلامی کار و... باشد. این گروه باور دارند که استراتژی همکاری بین اعتدالیون و اصلاح‌طلبان اخیرا و در انتخابات مجلس به بار نشست و نمونه آن را هم در فتح ۸۰کرسی پارلمان و هم در انتخابات هیات رئیسه می‌توان دید. با این استراتژی که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دنبال کردند، فردی به عنوان نوری‌قزلجه به عنوان فصل مشترک علی لاریجانی و اصلاح‌طلبان وارد هیات رئیسه شد. بنابراین در حال حاضر این افراد اعتماد به نفس و اعتقاد بیشتری پیدا کرده‌اند که ائتلاف با اعتدالیون کارآمدی بیشتری دارد تا اینکه صرفا خودشان را محدود به قید و بند‌های جبهه اصلاحات کنند.در مورد آخرین وضعیت جبهه اصلاحات با یک منبع آگاه نزدیک به جبهه اصلاحات  به گفت‌وگو نشستیم.

احصای اختلافات در جبهه اصلاحات

او در خصوص اینکه آیا جبهه اصلاحات تاکنون وارد مصادیق انتخابات ریاست‌جمهوری شده است، گفت: در انتخابات مجلس جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم کرد و با این عبارت که به کسی توصیه‌ای نداریم که ثبت‌نام کند یا خیر در انتخابات شرکت نکرد. اصلاح‌طلبان اسم این را تحریم نمی‌گذاشتند، اما به هر حال عملا آنچه اتفاق ‌افتاد، تحریم بود.

او ادامه داد: در مورد این انتخابات حداقل سه دیدگاه در جبهه اصلاحات وجود دارد، اما مخرج مشترک همه دیدگاه‌ها مشارکت در انتخابات است. آن جریانی که در گذشته مساله تحریم انتخابات را پیگیری می‌کرد و الان هم پیام‌هایی داده مبنی بر اینکه بهتر است تحریم شود نتوانسته حتی حمایت رادیکال‌ترین احزاب جبهه اصلاحات را هم جلب کند. این منبع به تشریح سه دیدگاه موجود در جبهه اصلاحات پرداخت و اظهار کرد: یکی از این دیدگاه‌ها، دیدگاهی است که معتقد است باید یک نامزد هویتی و حداکثری معرفی کنیم حتی اگر رد صلاحیت شود. مدیریت جبهه اصلاحات و حزب اتحاد و برخی دیگر طرفدار این دیدگاه هستند. دیدگاه دوم دیدگاه مجمع روحانیون مبارز و شخص آقای خاتمی است که معتقدند راهبرد ثبت‌نامی که در انتخابات ۱۴۰۰ از طرف افرادی مانند آقای تاجزاده انجام شد اشتباه بود و باید نامزد معتدل و میانه معرفی کنیم که بتواند با نظام کار کند. کسی که به صورت جدی مد‌نظرشان است سید‌محمد صدر و مجید انصاری است البته جهانگیری هم مطرح است اما احتمال رد صلاحیتش وجود دارد بنابراین در معرفی او تردید دارند. این دو دیدگاه معتقدند که نامزد باید صددرصد اصلاح‌طلب و عضو جبهه باشند.

او خاطرنشان کرد: دیدگاه سوم معتقد است که باید اجازه دهیم همه افراد ثبت‌نام کنند و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان از میان افراد تایید صلاحیت شده نامزد نهایی را مشخص کنند. حزب کارگزاران، حزب ندای ایران و بخشی از احزاب اصلاح‌طلب چنین دیدگاهی دارند. اما در توافقی که اجرایی شده و همه احزاب عضو جبهه اصلاحات هستند مقرر شده که هر حزبی ۳ نامزد به جبهه اصلاحات معرفی کند و در مجموع و بر مبنای شمارش آرای جبهه اصلاحات که شامل ۳۱ حزب است ۶ نامزد تعیین شود و از این میان ۲ نامزد به جامعه معرفی شوند. این فرآیند شروع شده و امروز جبهه اصلاحات جلسه فوق‌العاده دارد و تصمیم نهایی را می‌گیرد.او تصریح کرد: دو نامزد نهایی، طبق بیانیه جبهه اصلاحات که حزب کارگزاران و ندای ایرانیان مخالف آن بود قبل از تایید صلاحیت شورای نگهبان اعلام خواهند شد. این منبع آگاه در خصوص گزینه‌های جدی در جبهه اصلاحات، گفت: عارف، صدر، محسن هاشمی، جهانگیری و پزشکیان در جبهه اصلاحات بیشتر مطرح هستند.

او در مورد اسامی نامزدهای احزاب اصلاح‌طلب برای معرفی به جبهه اصلاحات گفت: به نظر می‌رسد حزب اتحاد ملت در مورد گزینه‌هایی چون محمد صدر و مجید انصاری به اجماع برسد،   از جریان مقابل حزب کارگزاران نیز اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و عبدالناصر همتی را به عنوان نامزدهای خود به جبهه اصلاحات معرفی کرده است.