بنا برشنیده‌های «دنیای اقتصاد» او روز دوشنبه در آخرین روز از مهلت ثبت‌نام از نامزدها، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور نامزدی خود را به‌طور رسمی ثبت خواهد کرد. طی روزهای گذشته نیز جمعی از نمایندگان مجلس از قالیباف برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت به عمل آورده‌اند‌. به گفته موسی غضنفر‌آبادی رئیس موقت فراکسیون اصولگرایان مجلس، تا کنون ۱۶۱نماینده مجلس طی نامه‌ای از آقای قالیباف برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرده‌اند.

آن‌طور که غضنفرآبادی اعلام کرده است، اکثریت نمایندگان مجلس معتقدند که شرایط کشور به گونه‌ای است که لازم است آقای قالیباف برای انتخابات ریاست‌جمهوری به میدان بیایند؛ چرا که معتقدیم شرایط کشور، منطقه و جهان حساس و خاص است و اکنون به حضور فردی چون قالیباف نیاز داریم. پیش از این برخی از نمایندگان مجلس از جمله غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو فراکسیون مستقلین مجلس در گفت‌وگویی با روزنامه کارگزاران اعلام کرده بود دلیل رای بالای قالیباف برای ریاست پارلمان، نظر مثبت فراکسیون مستقلین بود، زیرا قالیباف به آنها گفت که در مجلس خواهد ماند و هرگز کاندیدای ریاست‌جمهوری نخواهد شد.

سخنانی که فردای آن روز از سوی دنیامالی، نماینده انزلی و دیگر عضو فراکسیون مستقلین نقض شد و گفت: در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با قالیباف، ایشان نفیا و اثباتا سخنی در خصوص عدم شرکت در انتخابات نگفت و اظهارنظر نکرد و برای عدم شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ تعهدی نداد. براین اساس به نظر می‌رسد محمد‌باقر قالیباف به زودی وارد کارزار انتخاباتی خواهد شد؛ کارزاری که درصورت تایید صلاحیت دو رقیب دیگر او (علی لاریجانی و سعید جلیلی) انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ را از دوقطبی موجود خارج خواهد کرد. بسیاری معتقدند درصورت رقابت انتخاباتی میان این سه نفر، آرای اصولگرایان در روز ۸تیر ترکیب تازه‌ای خواهد داشت؛ به این شکل که بخشی از اصولگرایانی که تا پیش از این حاضر نبودند به سعید جلیلی رای بدهند و رای آنها احتمالا به سبد رای لاریجانی ریخته می‌شد، در صورت حضور قالیباف به جای لاریجانی به او رای خواهند داد، چرا که از دید بخشی از جریان اصولگرا علی لاریجانی دیرزمانی است که دیگر در جرگه اصولگرایان قرار ندارد و او را بیشتر به جریان عملگرایان نزدیک می‌دانند.

محمدباقر قالیباف از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ بود که در آن انتخابات با ۴۰۹۵۸۲۷ رای نفر چهارم بعد از محمود احمدی‌نژاد، اکبر هاشمی‌رفسنجانی و مهدی کروبی شد‌. قالیباف برای بار دوم در سال ۹۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و با کسب حدود شش میلیون رای در برابر ۱۸ میلیون رای حسن روحانی در جایگاه دوم قرار گرفت. گفته می‌شود سال ۱۴۰۰ نیز قالیباف در توافقی نانوشته با ابراهیم رئیسی ‌از شرکت در انتخابات انصراف داد. حالا باید دید این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری برای قالیباف چگونه رقم خواهد خورد‌.