انتصاب سعید مرتضوی به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

عکس: AFP با حکم احمدی‌نژاد و به عنوان رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

سعید مرتضوی به دولت رفت

سعید مرتضوی با حکم احمدی نژاد به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. به گزارش ایسنا، در این حکم آمده است: بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی و مصوب هیات وزیران سعید مرتضوی به عنوان نماینده ویژه‌ رییس جمهوری و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شده است.

در بخش دیگری از این ابلاغ آمده است که بدیهی است که طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی تصمیمات اجرایی جنابعالی در این زمینه در حکم تصمیمات رییس‌جمهوری و هیات وزیران بوده و همه‌ دستگاه‌های اجرایی موظف به هماهنگی و اقدام لازم خواهند بود. به گزارش ایسنا، سعید مرتضوی با حفظ سمت معاونت دادستانی کل کشور به این سمت منصوب شده است.

اما سعید مرتضوی در شرایطی به دولت نقل مکان کرده است که تا چندی پیش مقام دادستانی تهران را بر عهده داشت و بعد از اینکه آیت‌الله لاریجانی به عنوان رییس جدید قوه‌قضائیه منصوب شد‌،

سعید مرتضوی هم به عنوان معاون دادستان کل کشور منصوب شد و پست دادستانی تهران را واگذار کرد‌. همچنین از چندی پیش زمزمه‌های زیادی درباره پیوستن مرتضوی به مجموعه دولت به گوش می‌رسید و وی که روز سه شنبه همین هفته به مجلس آمده بود‌، در پاسخ به سوالی در همین باره گفته بود‌: بنده هم‌اکنون معاون دادستان کل کشور هستم و اگر هم به دولت بروم، قطعا با حفظ سمت خواهد بود.

من آمادگی خود را برای همکاری با دولت اعلام کرده‌ام و تمایل دارم اگر نیاز باشد، در دولت فعالیت کرده و در آنجا کمک کنم.» البته طی یکی دو ماهه اخیر هم علیرضا زاکانی یکی از نمایندگان اصولگرای تهران از سعید مرتضوی در ماجرای بازداشتگاه کهریزک، انتقاد به عمل آورده بود و همین مساله هم به مناقشات کلامی ‌بین مرتضوی و زاکانی منجر شد‌.

آنگونه که ایسنا خبر داده است خبرنگاران پارلمانی از سعید مرتضوی درباره نقش خود در بازداشتگاه کهریزک و نیز سخنان زاکانی پرسیده بودند که مرتضوی پاسخ داد‌: مسائل کهریزک نه ربطی به من دارد و نه به آقای زاکانی؛ ایشان قصد دارد نسبت به مساله‌ای که به ما مربوط نمی‌شود آسمان و ریسمان ببافد، اما من در این شرایط مصلحت نمی‌دانم در مقام پاسخگویی به هر اظهارنظری از سوی ایشان برآیم.»

به گزارش ایسنا، سعید مرتضوی که به گفته خود «برای دیدار با تعدادی از نمایندگان و چند همکار قضایی‌ سابقش» روز سه‌شنبه به مجلس رفته بود، با سوالات متعدد خبرنگاران پارلمانی درباره مسائلی روبه‌رو شد که اخیرا بین وی و علیرضا زاکانی، نماینده تهران به وجود آمده است. مرتضوی در این زمینه خاطرنشان کرد: «بنده در خصوص مسائلی که وجود داشت به عنوان اعمال ماده ۲۳ جوابیه‌ای به روزنامه‌ها دادم، اما تا به حال و طی ۴۳ سالی که از عمرم می‌گذرد، از هیچ کس هیچ گونه شکایتی نکرده‌ام؛ چه زمانی که قاضی بودم و چه قبل از آن، هیچ شکایت کیفری و قضایی علیه هیچ فردی نداشته‌ام.»

مرتضوی با بیان اینکه «طی این سال‌ها هیچ وقت تصمیم نداشتم که علیه هیچ کس شکایت کنم»، گفت: «اگر در مطبوعات و رسانه‌ها با مطلبی علیه خودم مواجه می‌شدم، جواب می‌دادم و دلیلی نمی‌دیدم که شکایت کنم. امروز هم از هیچ فرد حقوقی و حقیقی شکایتی نکرده‌ام.» معاون دادستان کل کشور ادامه داد: «اگر کسی امروز اعلام می‌کند که به دلایل خاصی من از او شکایت نمی‌کنم، به هیچ وجه این جور نیست، چرا که من ترجیح می‌دهم اگر در یک مرجع قضایی مطلبی مطرح شد و از من سوال کردند، آن وقت در مقام پاسخگویی برآیم.»

خبرنگاری از مرتضوی در خصوص مسائلی که علیرضا زاکانی درباره پرونده کهریزک به وی منتسب کرده بود، پرسید که مرتضوی ابتدا گفت: «در حال حاضر نمی‌خواهم در این رابطه صحبت کنم.» اما وقتی با اصرار خبرنگاران روبه‌رو شد، پاسخ داد: «مسائل کهریزک هیچ ربطی به من و آقای زاکانی ندارد و ایشان قصد دارد آسمان و ریسمان ببافد؛ اما من تاکنون از ایشان شکایت نکرده‌ام و معتقدم با اعمال نظر مراجع قانونی و گذشت زمان مشخص خواهد شد که چه کسی درست می‌گوید.»