گنبد آهنین از شیشه شکننده‌تر است president.ir

رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران با تاکید بر اینکه عملیات غرورآفرین سه‌شنبه شب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد گنبد آهنین ادعایی صهیونیست‌‌ها از شیشه شکننده‌‌تر است، تصریح کرد‌‌: ما همچنین ثابت کرده‌‌ایم که بر سر عزت و غرور ملت‌‌مان با کسی شوخی نداریم و اگر این رژیم بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌‌تر دریافت خواهد کرد.مسعود پزشکیان در جلسه صبح چهارشنبه هیات دولت، گفت: این عملیات افتخارآمیز که بار دیگر غرور ملی ایرانیان را به رخ جهان کشید، طبق موازین بین‌المللی و در پاسخ به جنایت این رژیم در ترور شهید هنیه در کشورمان و همچنین شهادت سید حسن نصرالله و شماری از فرماندهان مقاومت بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پس از ترور شهید هنیه در تهران که نقض آشکار حاکمیت و امنیت ملی ایران بود، کشورهای غربی مدام ما را به خویشتنداری دعوت و وعده برقراری فوری آتش‌‌بس در غزه را می‌‌دادند، افزود: ‌‌ ما نیز به‌رغم انتظار بحق مردم در پاسخ به این جنایت، ‌‌ به امید اینکه نسل‌‌کشی مردم مظلوم و بی‌‌گناه غزه متوقف شود، اقدامی نکردیم، اما این رژیم جنایتکار و خونریز نه تنها به کشتار زنان و کودکان ادامه داد، بلکه دامنه جنایات خود را به لبنان نیز گسترش داد و با انفجار پیجرها در دست مردم عادی فاجعه آفرید و نکته قابل تامل اینکه همین کشورهای مدعی حقوق بشر که ما را به خویشتنداری دعوت می‌‌کردند، در مقابل اقدامات این رژیم سکوت کردند.

رئیس‌جمهور با انتقاد شدید از رفتار دوگانه و بی‌‌عملی مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی در قبال جنایتگری رژیم صهیونیستی گفت‌‌: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اساس تشکیل آن برای حفظ امنیت بین‌المللی و صلح جهانی است، نخست‌وزیر جنایتکار این رژیم که دستش به خون ده‌‌ها‌هزار زن و کودک مظلوم فلسطینی آغشته است، به صورت علنی اقدام به تهدید کشور ما کرد و کشورهای دیگر در مقابل چنین رفتاری سکوت کردند.پزشکیان با بیان اینکه ما به دنبال جنگ نیستیم، اما از جنگ هم نمی‌‌هراسیم و برای حفظ امنیت، اقتدار و عزت مردم و کشورمان حد و مرزی نمی‌‌شناسیم، افزود: ‌‌ امیدواریم خدای متعال ملت‌‌های منطقه را از شر جنایتکاران و ظالمان نجات دهد و هر چه زودتر شاهد صلح و امنیت و آرامش برای کل منطقه و جهان باشیم.

بیانیه‌های سپاه

در اطلاعیه شماره اول سپاه پاسداران تاکید شد که موشک‌‌های شلیک‌‌شده از ایران پایگاه‌‌های نظامی رژیم صهیونیستی را در اطراف تل‌‌آویو هدف قرار داده است. همچنین در متن بیانیه دوم سپاه آمده است: پیرو اطلاعیه قبلی، فرزندان شما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق وعده‌هایی که مسوولان جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی داده بودند؛ با کمک سایر نیروهای مسلح طی عملیات وعده صادق ۲ با رمز یا رسول الله (ص) مراکز راهبردی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با موشک‌های ساخت فرزندان ایران اسلامی مورد هدف قرار دادند.

در این عملیات برخی از پایگاه‌های هوایی و راداری؛ مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت به‌خصوص شهید دکتر اسماعیل هنیه و رهبرحزب الله لبنان شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله و فرماندهان نظامی حزب الله، مقاومت اسلامی فلسطین و فرماندهان سپاه پاسداران مورد اصابت قرارگرفتند. به‌رغم اینکه این منطقه با پیشرفته‌ترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شد ۹۰درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی وعملیاتی جمهوری اسلامی به وحشت افتاده است. این عملیات در چارچوب حق دفاع مشروع و بر اساس قوانین بین‌المللی انجام گرفته وهرگونه حماقت دشمن به صورت ویرانگر وپشیمان‌کننده پاسخ داده خواهد شد.

بیانیه وزارت خارجه

همراستا با بیانیه سپاه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در مورد عملیات دفاعی نیروهای مسلح علیه رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای منتشر و در آن تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای حق ذاتی دفاع مشروع، مصرح در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، در شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ مجموعه حملات موشکی بر ضد اهداف و تاسیسات نظامی و امنیتی این رژیم انجام دادند.این بیانیه با هشدار نسبت به هرگونه ورود طرف‌‌های ثالث، خواستار اقدام فوری و معنادار شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از ادامه تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی از طرف رژیم اسرائیل شده است. وزارت خارجه همچنین تصریح کرده که جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم برای اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود و دفاع از کیان سرزمینی و حاکمیتی ایران در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، آمادگی کامل دارد و در این زمینه تردیدی به خود راه نخواهد داد.

دیروز چهارشنبه و در حیاط هیات دولت نیز عراقچی در تشریح اقدامات صورت گرفته پیش و پس از حمله موشکی گفت: بعد از عملیات وعده صادق ۲ از طریق سفارت سوئیس به آمریکا پیام دادیم که آنها خود را داخل ماجرا نکنند، به هر طرف ثالثی که به نفع رژیم صهیونیستی وارد شود، پاسخ سختی خواهیم داد. وزیر خارجه افزود: دیشب (سه‌شنبه شب) با وزرای خارجه مختلفی تماس داشتم یا آنها تماس داشتند.هرکسی فضای خود را در اختیار دشمنان ما قرار دهد، از نظر ما مسوول خواهد بود.رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه تاکید کرد: عملیات خاتمه یافته است اما اگر رژیم صهیونیستی درصدد اقدام تلافی‌‌جویانه برآید، پاسخ ما شدیدتر خواهد بود.جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید تنش و جنگ نیست اگرچه از جنگ هراسی ندارد. وزیر خارجه در پایان گفت که احتمال می‌‌دهم به تدریج در روزهای آینده شاهد نوعی ثبات در منطقه باشیم.

نامه ایران به شورای امنیت

در ادامه اقدامات سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، بامداد چهارشنبه و در نامه‌‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد پیرامون پاسخ مشروع و قانونی کشورمان به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی نوشت: پیرو دستور دولت متبوعم و متعاقب مکاتبه مورخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴، مایلم به جنابعالی و اعضای محترم شورای امنیت اطلاع دهم که عصر روز سه‌‌شنبه اول اکتبر ۲۰۲۴ (به وقت محلی)، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌‌ای از حملات موشکی را علیه اهداف نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل انجام دادند.امیر سعید ایروانی دیپلمات ارشد ایران در نیویورک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از شورای امنیت درخواست می‌کند که فورا و قاطعانه برای متوقف کردن تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل و جنایات جنگی آن علیه لبنان، غزه و سوریه اقدام کرده و از تشدید وضعیت به یک جنگ تمام‌‌عیار منطقه‌‌ای جلوگیری کند.

هدف: سه پایگاه نظامی اسرائیل

در عملیات وعده صادق ۲ سه پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت. سردار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران با عملیات ارزشمند موشکی خود توانست پایگاه‌‌های مهمی را دراسرائیل مورد هدف قرار دهد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی حتی با وجود جنایت‌‌های رژیم صهیونیستی، رعایت موازین لازم را به انجام رساند و فقط پایگاه‌‌های نظامی زده شده و ۳ پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی، موساد به عنوان مرکز ترور، پایگاه هوایی نواتیم به عنوان پایگاه هواپیماهای اف ۳۵، پایگاه هوایی هاتسریم به عنوان پایگاهی که برای ترور شهید نصرالله عزیز مورد استفاده قرار گرفت، رادارهای راهبردی و همچنین مراکز تجمع تانک‌‌ها، نفربرها و نفرات رژیم در منطقه پیرامون غزه که قتل‌‌عام مردم غزه را برعهده داشتند مورد هدف قرار گرفت.

سرلشکر باقری با بیان اینکه در این عملیات مراکز اقتصادی و صنعتی رژیم و مردم در اراضی اشغالی نیز مورد هدف قرار نگرفتند در حالی که این کار کاملا امکان‌پذیر بود، گفت: سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چه در بعد دفاعی و چه در بعد آفند و تکرار این تهاجم و چند برابر این کاملا آماده هستند و اگر رژیم صهیونیستی که به دیوانگی رسیده توسط آمریکا و اروپا کنترل نشود بخواهد جنایات خود را ادامه دهد یا علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ما وارد عمل شود، عملیات امشب با چند برابر بزرگی تکرار خواهد شد و تمام زیرساخت‌‌های آنها مورد اصابت قرار خواهد گرفت. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که آمریکا از روش گذشته خود دست بردارد و رژیم صهیونیستی را متوقف کند تا منطقه به سمت آرامش پیش برود.

172785194951498000 copy

سه‌‌گانه موشکی

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق ۲» از سه گانه موشکی عماد، قدر و فتاح 1 برای پاسخ به اسرائیل استفاده کرد. عماد نخستین موشک بالستیک سوخت مایع و دوربرد ایران است که در سال ۱۳۹۴ با برد ۱۷۰۰ کیلومتر رونمایی شد. موشک «فتاح-۱» که در ۱۶ خردادماه امسال رونمایی شد که در فاز نهایی به سرعتی در حدود ۱۳ تا ۱۵ برابر سرعت صوت دست می‌‌یابد و در رده موشک‌‌های هایپرسونیک دسته‌بندی می‌شود. برد این موشک 1400 کیلومتر است و موشک قدر از موشک‌‌های بالستیک میان‌‌برد با ۱۹۵۰ کیلومتر برد است که در سه نسل تولید شده است.

واکنش‌ها

پاسخ موشکی ایران به تجاوزات اسرائیل موجی از واکنش‌ها را در سطح جهان به دنبال داشت. سی.ان.ان با راستی‌‌آزمایی ویدئوهای منتشرشده از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، نوشت: ۲ ویدئو تازه منتشر شده نشان می‌دهد تعدادی از موشک‌‌های ایران به پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب سرزمین‌‌های اشغالی اصابت کرده است. شبکه الجزیره نیز در گزارشی درباره حملات موشکی ایران نوشت: نتانیاهو می‌‌خواست از شر فاجعه هفت اکتبر، در لبنان خلاص شود اما ایران او را غافلگیر کرد. حدود یک سال پس از جنگ اسرائیل در نوار غزه، این رژیم نتوانست به هیچ یک از اهداف خود دست یابد و هر چه جنگ به همین شکل ادامه پیدا کرد، اسرائیل بیشتر در گل و لای نوار غزه فرو رفت و خسارات سنگینی را برای آن در پی داشت.منابع مقاومت اسلامی در لبنان هم به المیادین گفته‌‌اند پایگاه‌‌های «هاتسریم»، «نواتیم» و «رامون» پس از آسیب‌‌های شدید در نتیجه حملات موشکی ایران از کار افتاده‌‌اند.این عملیات واکنش‌ها از سوی کشورهای غربی و غیرغربی را به دنبال داشته است.سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به تحولات منطقه در پی حمله تلافی‌‌جویانه ایران به اراضی اشغالی در پی اقدامات تروریستی و متجاوزانه رژیم صهیونیستی که حاکمیت ملی ایران را نیز نقض کرده بود، خواستار خویشتنداری طرفین درگیری شده و حمایت آمریکا از اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی را «امری واضح» دانست.‌‌«دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین چهارشنبه گفت: وضعیت در منطقه غرب آسیا طبق نگران‌‌کننده‌‌ترین سناریو پیش می‌رود.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که پسکوف در این باره در جمع خبرنگاران گفت مسکو از طرفین درگیری می‌‌خواهد خویشتنداری کنند و هرگونه اقدامی را که منجر به مرگ غیرنظامیان شود، محکوم می‌کند. او در پاسخ به اینکه آیا مسکو قصد دارد اقدامی در ارتباط با گسترش تنش‌‌ها در منطقه غرب آسیا انجام دهد و آیا در صورت بروز جنگی تمام‌‌عیار میان ایران و رژیم صهیونیستی از ایران حمایت خواهد کرد، گفت که مسکو تماس‌‌های خود را با تمامی طرفین درگیری دارد.سخنگوی کرملین بیان کرد: ما به برقراری این تماس‌‌ها ادامه داده و از تمامی طرفین می‌‌خواهیم خویشتنداری کنند.در ادامه این واکنش‌ها «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت: در پی عملیات موشکی ایران تحت عنوان «وعده صادق۲» با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت‌‌وگوی تلفنی برقرار و موضع دوباره واشنگتن در قبال تل‌‌آویو را که تاکید بر «حمایت‌‌ همه‌‌جانبه» است، تکرار کرد. در همین حال در بیانیه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آمده است: «لوید آستین به گالانت اطمینان داد که ایالات متحده در موقعیت خوبی برای دفاع از خود و متحدانش در برابر تهدیدهای ایران قرار دارد.»

مقامات بلندپایه دولت انگلیس نیز با دفاع از اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، حمایت خود از آنچه را که «حق اسرائیل برای دفاع از خود» خوانده شده، اعلام و به نقش ارتش این کشور در کمک به رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله موشکی گسترده ایران در شامگاه گذشته اذعان کردند. «جان هیلی» وزیر دفاع انگلیس مدعی شد نیروهای نظامی انگلیس در عملیات «وعده صادق ۲» سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی که طی آن صدها موشک بالستیک به سمت اهداف نظامی و امنیتی در اراضی اشغالی شلیک شد، «نقش خود را در تلاش برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌‌ها ایفا کردند.» شبکه بی‌‌بی‌‌سی با انتشار این مطلب گزارش داد که مطلع شده جنگنده‌‌های انگلیس در کمک به رژیم صهیونیستی برای دفع حملات موشکی گسترده ایران نقش داشته‌‌اند.

نیروهای انگلیس در کمک به رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله موشکی گسترده ایران طی عملیات وعده صادق در آوریل گذشته (۲۵ فروردین) نیز نقش داشتند.استارمر شامگاه سه‌شنبه و همزمان با آغاز عملیات وعده صادق ۲ در حال مکالمه تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. ۱۵ دقیقه از مکالمه آن‌‌ دو می‌‌گذشت که که نتانیاهو با مطلع شدن از آغاز حمله ایران، مجبور شد تماسش را قطع کند. استارمر در این تماس بر اهمیت آتش‌‌بس در لبنان تاکید کرده بود. در ادامه واکنش‌های غربی‌ها به حق مشروع ایران در پاسخ به تجاوزات اسرائیل، صدراعظم آلمان در واکنش به تحولات منطقه با وعده همکاری با شرکای این کشور برای آتش‌‌بس میان رژیم صهیونیستی و حزب‌‌الله لبنان، خواستار متوقف شدن حملات علیه رژیم صهیونیستی شد.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، چهارشنبه در واکنش به تحولات منطقه در پی تشدید حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و پاسخ نظامی مشروع ایران به اقدامات تروریستی و متجاوزانه این رژیم، از ایران و حزب‌‌الله لبنان خواست که حملات علیه رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. «سباستین فیشر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با نادیده گرفتن اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه و در حمایت از این رژیم، در واکنش به پاسخ نظامی مشروع ایران به این اقدامات طی عملیات «وعده صادق ۲» به خبرنگاران گفت: «ما سفیر ایران در برلین را احضار کردیم.»

همراستا با صدراعظم آلمان، رئیس کمیسیون اروپا نیز در بیانیه‌‌ای با نادیده گرفتن اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه، مدعی شد که پاسخ نظامی مشروع ایران به این اقدامات طی عملیات «وعده صادق 2» اقدامی خطرناک برای ثبات منطقه است.«اورزولا فون درلاین» چهارشنبه در حمایت از اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه، مدعی شد که حمله موشکی تلافی‌‌جویانه و مشروع ایران به اراضی اشغالی در شامگاه گذشته، تهدیدی برای ثبات منطقه در میان «یک وضعیت به شدت ناپایدار امنیتی» است. او درخواست اتحادیه اروپا برای آتش‌‌بس میان رژیم صهیونیستی و لبنان و در نوار غزه را تکرار کرد.

دستاوردهای وعده صادق۲ چه بود؟

ایران در تدارک مهار «سگ دیوانه»

وعده صادق ۲؛گام مهم برای احیای بازدارندگی ایران