او با این‌‌‌حال گفت: اینها منوط به این است که ما با اروپایی‌‌‌ها و بقیه اعضای برجام به نقطه‌‌‌ای و پایه‌‌‌ای از درک متقابل برسیم که بتوانیم از موضع برابر وارد گفت‌‌‌وگوهای مجدد شویم. این مسیری است که اتخاذ خواهیم کرد. نگاه ما به گذشته است و از آن درس عبرت می‌‌‌گیریم ولی در گذشته متوقف نمی‌‌‌شویم و به آینده نگاه می‌‌‌کنیم. وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات آمریکا و نتایج آن و تاثیر آن بر روی بحث مذاکرات گفت: هیچ فرقی نمی‌‌‌کند طرف مقابل ما چه کسی باشد؛ ما بر اساس منافع خود مذاکره می‌‌‌کنیم. او ادامه داد: ما وظیفه خود را انجام می‌‌‌دهیم و مذاکرات را بر اساس منافع کشور پیش می‌‌‌بریم.  اینکه آمریکا الان آماده مذاکرات نیست واقعیت است و هیچ کشوری در زمان انتخابات آماده مذاکرات جدی نیست. عراقچی تصریح کرد: با اروپایی‌‌‌ها اگر لازم باشد، تماس‌‌‌ها را شروع می‌‌‌کنیم و منتظر آمریکا نخواهیم بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا این خبر درست است که مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها اگر بخواهد ادامه پیدا کند در معاونت بین‌الملل وزارت خارجه انجام خواهد شد، گفت: این یک تصمیم داخلی وزارت خارجه است اما مذاکرات هسته‌‌‌ای در ابتدا در معاونت بین‌الملل وزارت خارجه بوده و در مقطعی، من به معاونت سیاسی منتقل شدم که همراه من منتقل شد، الان هم مثل گذشته معاونت بین‌الملل و معاونت سیاسی هر دو درگیر مذاکرات خواهند بود و به صورت طبیعی مذاکرات با ۴+۱ یا ۵+۱ و مذاکرات با آژانس توسط معاونت بین‌الملل انجام خواهد شد.

غریب‌آبادی معاون بین‌الملل عراقچی شد

در همین خصوص سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه طی حکمی «کاظم غریب‌آبادی» را به سمت معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه منصوب کرد. غریب‌‌‌آبادی سمت‌‌‌های معاون امور بین‌الملل رئیس قوه‌‌‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند و نماینده دائم نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در لاهه، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، مشاور وزیر در امور هسته‌‌‌ای و دبیر کمیته برجام دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی را در سابقه کاری خود دارد.