آغاز رقابت برای پاستور

Untitled-2 copy

ردصلاحیت شده‌های سابق؛ نامزدهای امروز

در میان نامزدهای تاییدصلاحیت شده مسعود پزشکیان پیش از این نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم شده بود که در آن انتخابات ردصلاحیت شد‌. علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم نیز پیش از این در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ نامزد و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود. با این حال صلاحیت او در انتخابات ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان تایید شد. درمیان نامزدهای رد صلاحیت شده نیز‌ محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مصطفی کواکبیان سابقه ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان را در کارنامه‌‌ دارند‌.

رکورددارهای نامزدی در انتخابات

سعید جلیلی تجربه چند بار نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد‌. او در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شد و بیش از ۴ میلیون رای کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی یک بار دیگر در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کرد و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد. براین اساس این سومین بار است که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود‌. نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، دومین تجربه امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی است. او پیش‌تر نیز نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود و تا آخر در میدان رقابت‌های انتخاباتی ماند و نهایت در جایگاه چهارم رای قرار گرفت. البته می‌توان از زاکانی هم به عنوان یکی از نامزدهایی یاد کرد که تجربه 3دور کاندیداتوری دارند. محمدباقر قالیباف نیز از نامزدهایی است که تجربه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌های نهم، یازدهم و دوازدهم را در کارنامه خود دارد، البته در انتخابات ۹۶ تا پایان در صحنه انتخابات باقی نماند و به نفع ابراهیم رئیسی از رقابت کناره‌گیری کرد.

نخستین تجربه نامزدی ریاست‌جمهوری

اما تجربه نامزدی ریاست‌جمهوری برای مصطفی پورمحمدی متفاوت است. این نخستین بار است که او به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بخت خود را آزمایش می‌کند.

دست دولتی‌ها خالی ماند؟

در کنار همه اینها به نظر می‌رسد دولتی‌ها که پس از مدت‌ها جدال با یکدیگر برسر نامزدی محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد به توافق رسیده بودند، حالا با ردصلاحیت او در عمل بدون نامزد اختصاصی که ادامه‌دهنده راه «شهید جمهور» باشد مانده‌اند. آنها که طی روزهای گذشته با نامه حمایتی خود از محمدمهدی اسماعیلی به شورای نگهبان خبرساز شده بودند، حالا احتمالا باید پشت یک نامزد دیگر قرار بگیرند. روز گذشته نیز محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای درباره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر صیانت از آرمان‌های بلند رئیس‌جمهور شهید تاکید کرد. او در این نامه با بیان اینکه بر حسب تکلیف شرعی، تصمیم به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفتم، تصریح کرد: از همه دوست‌داران به تداوم خدمات دولت مردمی، درخواست دارم با قوت در انتخابات شرکت کنند و شخصیتی انقلابی، کارآمد و مطیع ولایت و دارای بیشترین قرابت به مرام رئیس‌جمهور شهید را برای سکانداری قوه مجریه انتخاب کنند تا مسیر استقرار کامل دولت اسلامی به‌خوبی طی شود.

جلسه فوق‌العاده جبهه اصلاحات

درهمین حال با اعلام نام تایید صلاحیت‌شدگان فعالیت انتخاباتی آنها بلافاصله از روز گذشته آغاز شد. براین اساس نامزدها روسای ستاد انتخاباتی خود را معرفی کردند و درفضای مجازی یا در سخنانی برنامه‌های خود را اعلام کردند. به دنبال تایید صلاحیت مسعود پزشکیان به عنوان یکی از نامزدهای اختصاصی جبهه اصلاحات، جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات از تشکیل جلسه فوق‌العاده در جهت حمایت از نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. جبهه اصلاحات چند روز پیش از مسعود پزشکیان، عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری به عنوان نامزدهای مورد نظرش نام برده بود.

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نیز در نشست خبری روز شنبه خود با بیان اینکه سه نامزد خود (جهانگیری، آخوندی و پزشکیان) را معرفی کرده‌ایم و عزم خود را برای مشارکت فعال نشان دادیم، گفته بود: ما راه رفته را تکرار نمی‌کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم و ما باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند. به این ترتیب از میان سه کاندیدای جبهه اصلاحات، مسعود پزشکیان نامزد نهایی جبهه اصلاحات شد. همزمان روز گذشته مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از اعلام رسمی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط وزارت کشور با حضور در بنیاد امید ایرانیان با محمدرضا عارف و اعضای هیات‌مدیره این بنیاد دیدار کرد. براساس گزارش‌ها علی عبدالعلی‌زاده به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی او منصوب شده است. غلامحسین کرباسچی‌ هم با انتشار فیلمی از پزشکیان، از او حمایت کرد. پزشکیان همچنین در نخستین اظهارنظرش پس از تایید صلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری براستفاده از افراد توانمند و نخبه تاکید کرد.

زاکانی: تا آخر می‌مانم

علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز روز گذشته پس از تایید صلاحیت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در ‎انتخابات ۱۴۰۳ برای تداوم راه ‎شهید رئیسی و تکمیل خدماتش، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم.

رونمایی از نام دولت پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اسم دولت احتمالی خود را اعلام کرد و نوشت: شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد؛ از سعدی علیه‌الرحمه بیاموزیم که فرمود «بکارهای گران‌ مرد کار دیده فرست» #دولت_قرار.

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف چه کسی است؟

به گزارش انتخاب، بر اساس شنیده‌های غیررسمی، به احتمال زیاد علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف خواهد شد. این خبر درحالی است که نیکزاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود که روز گذشته از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف داد. نیکزاد در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی بود. انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در پی شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سابق در حادثه سقوط بالگرد روز جمعه ۸ تیرماه برگزار می‌شود.

Untitled-1 copy