تاکید مخبر بر سلامت کامل فرآیند انتخابات

اتمام‌حجت انتخاباتی با مدیران

محمد مخبر در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه بالاترین افتخار شخص شهید رئیسی و دولت مردمی تبعیت کامل از رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هست، تصریح کرد: در انتخابات پیش‌رو نیز فرمایشات و منویات ایشان نصب‌العین همه اعضای دولت است. سرپرست ریاست‌جمهوری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر زمینه‌سازی برای مشارکت پرشور مردم در انتخابات و برگزاری انتخابات در امنیت و سلامت کامل افزود: در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز که از سوی دولت مردمی برگزار شد، رئیس‌جمهور شهید تاکید جدی بر سلامت کامل فرآیند برگزاری انتخابات و عدم هرگونه فعالیتی له یا علیه نامزدها از سوی مسوولان اجرایی داشتند که این تاکیدات بحمدالله به بهترین نحو رعایت شد. مخبر با بیان اینکه ما به عنوان یاران رئیس‌جمهور شهید، برای حفظ میراث ایشان باید در دو عرصه تلاش کنیم، اظهار کرد: عرصه اول برگزاری سالم، امن و مشارکتی انتخابات و عرصه بعدی تداوم فعالیت‌های دولت به شکل جهادی و بدون هیچ‌گونه خلل و کندی است. سرپرست ریاست‌جمهوری تصریح کرد: این دولت تا روز و ساعت آخر که کار به دولت بعدی سپرده شود، کارها را با همان روحیه جهادی رئیس‌جمهور شهید ادامه خواهد داد و با هر مدیر یا فردی که در کارها تعلل ورزیده یا اخلال ایجاد کند، برخورد خواهد شد.

ممنوعیت فعالیت تبلیغاتی در دستگاه‌های دولتی

اما پیش از نطق در پاستور، مخبر در بخشنامه‌ای خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی، هر گونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر نامزدهای انتخاباتی را با استفاده از هر امکانات یا وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد، ممنوع و مصداق ارتکاب جرم اعلام کرد. متن کامل این بخشنامه که خطاب به تمامی دستگاه‌های اجرایی است، بدین شرح است: ضمن گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی که همواره بر اجرای قانون و عدم استفاده غیرمجاز از امکانات دولتی تاکید داشت، با توجه به اینکه بر اساس ماده (۶۸) قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مصوب ۱۳۶۴ با اصلاحات بعدی، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات به هر وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد و استفاده از امکانات دولتی و دستگاه‌های اجرایی و در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور برای این کار و فعالیت انتخاباتی کارمندان دولت در ساعات اداری ممنوعیت داشته و جرم محسوب می‌شود و همچنین با توجه به ممنوعیت فعالیت انتخاباتی دستگاه‌های اجرایی و مدیران و کارکنان آنها با استفاده از جایگاه خود به نفع یا ضرر هر یک از نامزدهای انتخاباتی، مقتضی است تمامی دستگاه‌های اجرایی اقدامات و مراقبت لازم را در جهت پیش‌گیری از وقوع هرگونه جرم و تخلف به عمل آورند و در صورت بروز آن با خاطیان برخورد قانونی مناسب را انجام دهند.

بی‌طرفی دولت در انتخابات

همچنین در حاشیه جلسه هیات دولت، محمد دهقان، معاون حقوقی ریاست‌جمهوری درباره موضع دولت در انتخابت ریاست‌جمهوری، گفت: کارکنان دولت مطابق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نباید از جایگاه خود علیه یا له کاندیدایی اقدامی انجام دهند و از امکانات دولتی به نفع کاندیدایی استفاده کنند. ما این را به کل کارکنان دولت اعلام کرده‌ایم و بخشنامه آن را هم صادر می‌کنیم، زیرا دولت باید در انتخابات بی‌طرف باشد.

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی نیز با اشاره به دستور سرپرست ریاست‌جمهوری گفت: بحثی را آقای مخبر به بنده امر فرمودند که با توجه به بحث انتخابات و لزوم نظارت بهتر برای انتخابات مجموعه‌ای را برای رصد دستگاه‌های اجرای تشکیل دهیم که رصد کنند این دستگاه‌ها در ایام انتخابات به هیچ‌وجه از امکانات دولتی استفاده نکنند. در سازمان استخدامی این مجموعه را ایجاد کردیم که رصد کنند از این امکانات به هیچ‌وجه برای تبلیغات هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی استفاده نشود.  لطیفی ادامه داد: همه نامزدها مکلف هستند به نحوی برنامه‌ریزی کنند که به هیچ‌وجه نه از امکانات دولتی و نه از افراد دولت در انتخابات استفاده نکنند. این تکلیف قانونی و شرعی آنها است ما هم در سازمان این موضوع را پیگیری می‌کنیم اگر مواردی هم باشد حتما تذکر داده می‌شود و دستگاه‌های نظارتی هم رصد می‌کنند.

کسی با شهدا رقابت نکند

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به شرایط مناظره‌های انتخاباتی گفت: در مناظره‌های انتخاباتی آیت‌الله رئیسی پرچم‌دار رعایت اخلاق بود. رهبر انقلاب هم در حرم امام توصیه‌هایی درباره رعایت اخلاق در جریان انتخابات داشتند که امیدوارم این توصیه‌ها به عنوان یک اصل اساسی رعایت شود. وی ادامه داد: در طول این سه سال شهید رئیسی مسیری برای خدمت پایه‌گذاری کردند و بسیاری از کسانی که برای انتخابات آمدند بر تداوم مسیر خدمت تاکید دارند که خوشحال‌کننده است و نشان می‌دهد شهید عزیز ما مسیر نورانی را ریل‌گذاری کرده است و بسیاری از داوطلبان تلاش می‌کنند در ظاهر خود را در این مسیر نشان دهند، ولی امیدوارم اخلاق رعایت شود و کسی نخواهد با شهدا رقابت کند.

انسیه خزعلی نیز در جمع خبرنگاران درباره لزوم رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی، اظهار کرد: اگر تقید نامزدهای انتخابات به دین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما بیشتر انجام شود، شاهد برخی بداخلاقی‌ها که در برخی دوره‌های انتخابات انجام شده، نخواهیم بود. وی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری هم بر رعایت همین فرهنگی است که تمدن‌ساز است و امیدوارم این انتخابات نمونه کامل اخلاق باشد.

نامزدهای ثبت‌نام کرده دولت چه گفتند؟

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده است، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا آخر انتخابات می‌مانم. آمده‌ام که بمانم. مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟ وی همچنین گفت: مرحله اول کالابرگ اجرا شد و در حال پیگیری برای تامین منابع برای اجرای مراحل بعدی هستیم. همچنین علیرضا زاکانی شهردار تهران که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است، در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: برای حضور در انتخابات و در صورتی که شورای نگهبان من را تایید صلاحیت کند، مرخصی می‌گیرم. وی درباره تعدد افراد ثبت‌نام کرده در انتخابات، اظهار کرد: هرکس احساس وظیفه کرده است، عزیز است. اوج عقلانیت است که جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرد. وی ادامه داد: من ایده‌های تحولی برای کشور دارم و جهت کشور را در جهت دولت آقای رئیسی می‌دانم که باید استمرار یابد و نقاط قوت آن تشدید شود و ابعادی هم که به رفع کاستی نیاز دارد با دقت انجام شود. زاکانی در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات رای نیاورید به شهرداری تهران بازمی‌گردید، تصریح کرد: باید همین بشود، ولی رای می‌آورم.

شهردار تهران درباره برنامه‌های شهرداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شهرداری تلاش می‌کند تا زمینه برای مشارکت بالا فراهم شود. خط قرمز‌ها را به همه معاونان و شرکت‌ها گفته‌ام که کسی در شهرداری حق کار سیاسی به معنای ورود برای اشخاص و به‌طور اولی برای بنده را هم ندارد. این خط قرمز برای خود من پررنگ‌تر است. در خصوص موضوع مشارکت هم در شهرداری تلاش می‌کنیم فضا به سمت جذب مشارکت پیش برود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز گفت: بنده خودم را متعلق به جبهه انقلاب می‌دانم و از هر تصمیمی که مجموعه جبهه انقلاب به آن برسد، تبعیت می‌کنم. امیدوارم انتخابات رقابتی به احسن وجه اتفاق بیفتد و شایسته‌ترین فرد هم انتخاب شود.

صدا‌و‌سیما برای انتخابات آماده است

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسانه ملی هم مثل بقیه دستگاه‌های درگیر در حوزه انتخابات با یک شرایط پیش‌بینی نشده مواجه شد و اقداماتی که در دوره‌های پیش ظرف یک سال برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و طراحی برنامه‌ها اتفاق می‌افتاد، در زمانی بسیار کوتاه ناگزیر به انجام آن شدیم .رئیس صداوسیما افزود: با همت و جدیت همکاران ما در صداوسیما، تقریبا تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری مناظره‌ها و دیگر برنامه‌های انتخاباتی آماده شده اما طبیعتا تا قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها قطعی نیست. ما منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هستیم، اما از جهت آماده‌شدن زیرساخت‌های لازم در تولید فنی، طراحی برنامه‌ها، محورها و پرسش‌ها آمادگی لازم تقریبا وجود دارد. وی ادامه داد: مجری هنوز قطعی نیست. اسامی چند نفر از همکاران در دست بررسی است که امیدوارم تا اوایل هفته آینده در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

مجری انتخابات چه گفت؟

احمد وحیدی وزیر کشور گفت: در خصوص انتخابات با توجه به اینکه فرصت بسیار کم است و کارها باید با سرعت بیشتر انجام شود، الحمدلله زمینه فراهم است و مرحله ثبت نام از کاندیدای ریاست‌جمهوری انجام گرفت و سایر مراحل نیز انجام می‌شود.