رئیس‌جمهور شی جین پینگ با رئیسی گفت‌‌‌وگو کرد تا «به طور مشترک مسیر توسعه آینده روابط دوجانبه را ترسیم و مسیر توسعه آینده را تعیین کند». این دو همچنین در مورد موضوعات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک تبادل نظر خواهند داشت. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت: روابط چین و ایران مبتنی بر دوستی سنتی است و تقویت و توسعه روابط، انتخاب استراتژیک مشترک دو طرف است. وانگ در یک کنفرانس خبری در پکن اظهار کرد: پکن مشتاقانه منتظر همکاری با تهران است تا از این دیدار به عنوان فرصتی برای تلاش در جهت پیشرفت بیشتر در مشارکت راهبردی جامع میان ایران و چین استفاده کند.

وی افزود: دو کشور همچنین به دنبال «نقش‌‌‌های سازنده در تقویت وحدت و همکاری میان کشورهای خاورمیانه و تسهیل امنیت و ثبات منطقه» خواهند بود. چاینا دیلی در یادداشت خود به افزایش تعاملات تجاری میان دو کشور اشاره کرد و نوشت: بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، تجارت این کشور با ایران در ۹ ماهه سال گذشته (میلادی) به ۳۲/ ۱۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸‌درصد رشد داشته است. رئیس‌جمهوری ایران همچنین بر اساس قرارداد همکاری‌‌‌های همه‌جانبه چین و ایران، طرحی که دو کشور در سال ۲۰۲۱ آن را امضا کردند، همکاری دوجانبه بیشتری را پیش‌بینی کرده است.

لی شائوسیان، مدیر موسسه تحقیقاتی چین و عربی دانشگاه نینگ شیا در این باره گفت: چین و ایران سابقه طولانی در روابط دوستانه دارند و شرکایی هستند که از منافع اصلی یکدیگر حمایت می‌کنند. وی ادامه داد: ایران کشوری ایده‌آل در خاورمیانه برای پیشبرد طرح «یک کمربند و یک جاده» است و همکاری با چین برای توسعه اقتصادی ایران کلیدی است.

ناظران می‌گویند که پیشبرد مذاکرات برای ازسرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز در دستور کار سفر رئیس‌جمهور ایران به چین قرار دارد. ما شیائولین، محقق باسابقه مطالعات خاورمیانه و مدیترانه در دانشگاه ژجیانگ خاطرنشان کرد که چشم‌‌‌انداز کنونی توافق هسته‌‌‌ای ۲۰۱۵ با تحریم‌‌‌ها و حملات لفظی ایالات متحده ضعیف شده است. وی پیش‌تر به رسانه‌‌‌های چینی گفت: موضع ثابت چین در این موضوع، رد تلاش‌‌‌ها برای سیاسی کردن توافق و تمرکز بر مذاکرات است و دیدار آتی بین شی و رئیسی ممکن است امید بیشتری به ازسرگیری مذاکرات بر سر این توافق به همراه داشته باشد.