بازگشت مرگ سه رقمی کرونایی جولان اُمیکرون در پایتخت- ایسنا

 پس از حدود دو ماه مرگ‌های کرونایی یک بار دیگر سه رقمی شد. به گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۱۰۴نفر براثر ابتلا به کرونا در کشور جان باختند. پیش از این وزارت بهداشت با توجه به افزایش موارد ابتلا و بستری ناشی از شیوع سویه جدید کرونا در کشور نسبت به بازگشت مرگ‌های سه رقمی هشدار داده بود. در همین ارتباط وزیر بهداشت نیز روز گذشته با بیان اینکه تا دو هفته آینده به پیک کرونا می‌رسیم، گفت پیش‌بینی می‌کنیم در نهایت مرگ‌ومیر در اوج پیک ششم به ١۵٠ نفر برسد.

مرگ‌های کرونایی پس از عبور کشور از پیک پنجم کرونا، به تدریج از روز اول آذر ماه سال جاری از پله سه رقمی پایین آمد و دو رقمی شد. به این ترتیب که روز اول آذر ماه به ۹۷نفر فوتی رسید و به دنبال آن اگرچه دو روز مجددا به مدار سه رقمی بازگشت اما از روز دهم آذرماه تا روز گذشته دورقمی باقی ماند.   در این مدت کمترین میزان مرگ‌ومیر کرونایی مربوط به روز ۱۷دی ماه است که مرگ ۱۹نفر براثر ابتلا به کرونا در آن ثبت شد. اما این کاهش آماری چندان دوام نیاورد و با تایید ورود اُمیکرون به کشور در ۲۸ آذر ماه یک بار دیگر بر تعداد قربانیان کرونا افزوده شد؛ به‌طوری که آمار جان‌باختگان از روز ۱۰بهمن ماه سیر صعودی پیدا کرد و روز یکشنبه به ۸۵نفر و روز گذشته نیز مجدد سه رقمی شد.  علاوه بر سه رقمی شدن میزان مرگ‌های کرونایی در کل کشور، تعداد جان‌باختگان کرونا در تهران نیز به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران یک بار دیگر به دلیل صعودی شدن موج ششم کرونا دو رقمی شده است.  البته این تنها افزایش مرگ کرونایی نیست که زنگ‌های خطر را برای روزهای پیش‌رو به صدا درآورده است. طی ۲۴ساعت گذشته تعداد موارد ابتلا و بستری نیز رشد چشم‌گیری داشته است.  بنابر اعلام وزارت بهداشت، روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۰۶ نفر از آنها بستری شدند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هفتم بهمن ماه در پیامی توییتری با اشاره به افزایش موارد بستری و سرپایی از ورود کشور به پیک ششم کرونا خبر داده بود.

تمدید برخی محدودیت‌های کرونایی

با این حال هنوز دولت برای ایجاد محدودیت‌های جدید در کشور به تصمیم‌گیری نرسیده و تنها روز گذشته برخی محدودیت‌هایی که در جلسات قبلی اعلام شده بود، همچون محدودیت برگزاری جلسات را به مدت دو هفته دیگر تمدید کرده است.

بنا به گفته عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌هایی که در جلسات قبلی اعلام شده بود، به مدت دو هفته تمدید شده است. از جمله اینکه جلسات اداری در اماکن سربسته با سقف حداکثر ۳۰ نفر و مدت ۹۰ دقیقه برگزار شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی افزود: تجمعات آیینی، مذهبی و فرهنگی که در اماکن مختلف مسقف برگزار می‌شود تا ۲۰ درصد ظرفیت فضا به مدت حداکثر ۹۰ دقیقه باید برگزار شوند. اجبار بر استفاده از ماسک در محیط‌های سر بسته و سقف ۶۰درصدی ظرفیت پرواز‌های مسافری، از دیگر مصوباتی است که باید تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد.  وی گفت: از آنجا‌ که در ایام زیارتی ماه رجب قرار داریم و مردم در این ایام به اماکن مقدسه به خصوص آستان امام‌ رضا‌(ع) مشرف می‌شوند، تاکید شده است که مقررات بهداشتی توسط زائرین رعایت شود که حداقل انتقال اتفاق افتد.  معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: در مورد مراسم اعتکاف نیز مقرر شد مراسم صرفا در شهر‌های غیر از قرمز یعنی در شهر‌های زرد، آبی و نارنجی با ۲۰ درصد ظرفیت مساجد و رعایت مقررات بهداشتی و انجام ۳ دز واکسیناسیون و استفاده از ماسک برگزار شود.  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت: درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز الزامی برای وزارت کشور و وزارت بهداشت ایجاد شد که‌ نحوه جدیدی از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن را طراحی و پیشنهاد دهند که متفاوت از سال‌های گذشته باشد و به این ترتیب با توجه به رنگ‌بندی شهر‌ها و میزان درگیری شهر‌ها با کرونا، طراحی جدیدی داشته باشند.  همزمان موسی‌پور، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: به علت شرایط خاص کرونایی راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در شهرهای قرمز به صورت خودرویی و موتوری برگزار خواهد شد.

اصرار وزیر بر ادامه فعالیت مدارس

از سوی دیگر هر چند اُمیکرون این‌بار کودکان و نوجوانان را هدف گرفته است و ۲۰درصد از موارد بستری مربوط به کودکان است، دولت بر برقراری کلاس‌های حضوری مدارس همچنان اصرار دارد. روز گذشته نیز وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم هیچ دانش‌آموزی بیمار شود، ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌ها گفت: اعلام کردیم در مناطقی که مشکلاتی وجود دارد تعطیل کنند، نه اینکه همه مدارس را تعطیل کنند.  به گزارش «ایسنا» یوسف نوری افزود: حدود دو سال است که مدارس عموما تعطیل بوده‌اند و آثار زیان‌باری از بعد آموزشی، پژوهشی و تربیتی متوجه دانش‌آموزان شده است. به جز یک کشور، وضعیت‌مان از نظر واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها نسبت به بقیه کشورها بهتر است.  این درحالی است که آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی و گرمسیری روز گذشته در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: کرونا در کودکان دیگر بیماری کم‌علامت محسوب نمی‌شود. درحال حاضر کودکان هم مانند افراد بالغ می‌توانند بدحال و بستری شوند. وی واکسینه نشدن این گروه سنی را دلیل ابتلای‌شان به سویه جدید کرونا بیان کرد.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران هم در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که حدود ۲۰ درصد آمار بستری‌ها مختص گروه سنی زیر ۱۰ سال است. وی درباره دایر بودن حضوری مدارس گفت: حضور فیزیکی در مدارس به شکل متراکم امکان ابتلای جمعی را ایجاد می‌کند و باید محدود شود. علیرضا منافی، رئیس بیمارستان امام حسین‌(ع) نیز با اشاره به افزایش ۴ برابری بستری بیماران با آغاز موج ششم کرونا، گفت: میزان بستری گروه سنی ۱۰ تا ۱۵ سال نسبت به موج قبلی، افزایش یافته است.

دلیل بستری‌ها

از سوی دیگر بنا براعلام کارشناسان، مرگ‌و‌میر کرونایی بیشتر در میان افراد ۵۰سال به بالا در این مدت رخ داده است. نادر توکلی در این خصوص با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا، گفت: در افراد واکسینه شده میزان بستری و مرگ‌ومیر به‌شدت پایین است. کسانی که بستری می‌شوند عمدتا واکسن تزریق نکرده‌اند.  همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹‌ اظهار کرد: در مطالعات زیادی نشان داده شده که افرادی که سه د‌ز واکسن کرونا را تزریق می‌کنند تا بیش از ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستان، بخش‌های مراقبت‌های ویژه جلوگیری می‌شود. در حال حاضر در بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه، تمامی بیماران مبتلا به اُمیکرون یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند، زمینه بدخیمی دارند، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند یا افرادی هستند که متاسفانه واکسن تزریق نکرده‌اند و با درگیری نسبتا وسیع ریوی، بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

ساخت ۲ واکسن ایرانی علیه اُمیکرون

درهمین راستا بنا براعلام وزارت بهداشت تا کنون ۶۱ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۵۷۸ نفر دز اول، ۵۴ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۶۳۰ نفر دز دوم و ۱۹ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۳۸ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۵ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۶۴۶ دز رسید.

درهمین حال به گزارش «ایسنا»، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اقدام ایران برای تولید واکسن علیه سویه اُمیکرون کرونا گفت: دو شرکت داخلی، مطالعات خود را برای تولید واکسن علیه اُمیکرون به پایان رسانده و وارد مرحله بالینی شده‌اند که در صورت تایید کمیته ملی اخلاق در پژوهش، فاز بالینی این دو شرکت به سرعت در کشور انجام می‌شود.