هرچند در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد بار بیماری کمتر نشده و هنوز به عدد مطمئنی نرسیده‌ایم.در همین حال گزارش کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-۱۹ وزارت بهداشت که روز گذشته منتشر شد از روند صعودی بیماری در ۷ استان اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، قزوین، تهران و کهگیلویه و بویراحمد خبر می‌دهد. این گزارش می‌افزاید در دو استان زنجان و خراسان‌شمالی در آخرین هفته مرداد روند نزولی مشاهده شده است.همچنین در تحلیل آماری کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، استان‌های زنجان، هرمزگان، ایلام، خوزستان، لرستان، کرمانشاه، بوشهر، فارس، خراسان‌شمالی و اردبیل استان‌های با میزان بروز بالای بیماری کووید-۱۹، استان‌های کردستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان‌غربی، سمنان، مازندران، مرکزی، یزد و کرمان استان‌های با میزان بروز متوسط و استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، همدان، خراسان‌ رضوی، قزوین، سیستان ‌و بلوچستان، گلستان، قم، تهران، خراسان جنوبی و گیلان استان‌های با بروز کم در هفته آخر مرداد معرفی شده‌اند. براساس گزارش اپیدمیولوژی کرونا که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، درحال‌حاضر میزان کشندگی این بیماری در جهان ۵/ ۳ درصد برآورد می‌شود.

ابتلای جوانان ۲۰ساله به کرونا

درهمین حال آن‌طور که معاون درمان وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد از تیر و مرداد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را جوانان و افراد حدود ۲۰ ساله تشکیل می‌دهد و این افراد حلقه انتقال ویروس کرونا هستند این درحالی است که قبل از عید نوروز، میزان آلودگی جوانان به ویروس کرونا به مراتب کمتر بوده است. جان‌بابایی همچنین درمورد داروی رمدسیویر گفت: هیچ مطالعه‌ای در دنیا وجود ندارد که ثابت کند داروی رمدسیویر در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا موثر است. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: اکنون تنها دارویی که ثابت شده در دنیا میزان مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد، کورتون است. داروهای ضدانعقاد و اینترفرون و ضدالتهاب هم در کنار این موارد وجود دارد.

فوت بیش از ۱۰ هزار تهرانی بر اثر کرونا

همزمان ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در تذکری پیش از دستور درجلسه شورای شهر گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۰هزار و ۲۰۰ تهرانی بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.وی با بیان اینکه درحال بررسی وضعیت کشور هستیم گفت: تا دیروز و در عرض ۶ ماه در کل تهران ۱۰ هزار و ۲۰۰ تهرانی جان باخته‌اند.

هشدار نمکی درمورد پاییز سخت امسال

در کنار این آمار و ارقام سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته نسبت به پاییز سخت امسال هشدار داد و گفت: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم یا شاید شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگه داریم و هم برای پیشگیری از بیماری، تلاش کنیم.

رتبه ایران در ابتلای کادر درمان

همزمان روز گذشته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، در مورد فرسودگی کادر درمانی در مقابله با کرونا، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، معدل میزان ابتلای کادر درمان در ایران به ویروس کرونا را نسبت به استاندارد جهانی بالا دانست و گفت: آمار تطبیقی نشان می‌دهد ایران، آمریکا و روسیه سه کشوری هستند که از نظر قدر مطلق ابتلا، میزان ابتلای کادر درمان در این کشور‌ها بالاتر است.

برنامه آموزش و پرورش برای سال تحصیلی

درهمین حال درآستانه بازگشایی مدارس وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، آغاز سال تحصیلی را از ۱۵ شهریور اعلام اما کیفیت سال تحصیلی را به پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت منوط کردیم. به گزارش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا، توسعه و ارتقای آگاهی معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در دستور کار قرار گرفت، بنابراین در شرایطی که امکان حضور دانش‌آموزان نبود، برای پیشگیری از اخلال در امر آموزش، طراحی‌های مختلفی را ارائه کردیم تا هم سلامت دانش‌آموزان تامین شود و هم آموزش آنها با وقفه مواجه نشود. وی افزود هرجا که اجازه داشته باشیم کلاس‌ها را حضوری برگزار و هر جا نیاز باشد دانش‌آموزان را تقسیم‌بندی می‌کنیم و جاهایی که امکان برگزاری کلاس‌های حضوری نباشد در بستر مجازی که فراهم کردیم کلاس‌ها ارائه می‌شود. وی از توسعه ظرفیت شبکه دانش‌آموزی «شاد» خبر داد و افزود: خدمات شبکه شاد را سه برابر کردیم. البته برخی از دانش‌آموزان در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت ندارند و خانواده‌هایشان در این خصوص نگرانی‌هایی دارند؛ لذا اعلام کردیم هیچ الزامی نیست در مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند به خودشان فشار بیاورند ما ضامن آموزش بچه‌ها هستیم و نمی‌گذاریم هیچ دانش‌آموزی به‌دلیل اقامت در منطقه محروم از تحصیل  بازبماند بنابراین به هر کیفیتی امکان داشته باشد آموزش‌ها را ارائه می‌دهیم.

اعتراض به اطلاعیه «سفر» ستاد کرونا

اما در شرایطی که در پایان هفته جاری و روز‌های ابتدایی هفته آتی، فرصتی چند روزه برای سفر مهیاست روز شنبه ستاد مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای از مردم خواست تا در تعطیلات پیش ‌رو از سفر پرهیز کنند. درخواستی که با اعتراض وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روبه‌رو شده و در اعتراض به آن گفت: «سفر کمترین تاثیر را در شیوع ویروس کرونا دارد.» به گزارش «ایسنا»، علی‌اصغر مونسان آخرین برآورد میزان خسارت واردشده از کووید-۱۹ به صنعت گردشگری را ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته نگران ورشکستگی این صنعت است.

فوت ۱۴۱ نفر دیگر

ازسوی دیگر آخرین گزارش وزارت بهداشت از فوت ۱۴۱ بیمار کرونایی دیگر درکشور حکایت می‌کند. سیماسادات لاری روز گذشته در گزارش روزانه خود افزود: طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۸۲ نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۵۸ هزار و ۹۰۵ نفر رسیده است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ۳۸۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار هستند.