وزیر خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند. ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: تاخیر در این امر، به دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم داعشی و مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی در معیشت و بهداشت و نیازمندی‌‌های اولیه زندگی، شبکه وسیعی از مجرمان اجتماعی را فعال کرده و هرج و مرج، فقر و قحطی را پس از ۲۰ سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیر‌ساخت، گسترش داده و ناکارآمدی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل کند. امیرعبداللهیان ادامه داد: آشتی ملی، انسجام ملی و مشارکت فراگیر در حکومت و حکمرانی، در کنار خیرخواهی و مساعی جمیله کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم و ناامنی و بی‌ثباتی و کمک‌‌های بشردوستانه، فوری‌‌ترین اقدام برای حمایت از مردم افغانستان و تضمین آینده‌‌ای روشن است. وزیر خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان میلیون‌ها مهاجر و آواره افغانستانی بوده است. این مهاجران و آوارگان، حاصل تجاوز و اشغالگری آمریکا بوده‌‌اند. شرایط بحرانی امروز افغانستان نیز به دلیل احساس ناامنی، تروریسم و بحران مالی و اقتصادی موج مهاجرت را به‌شکل روزانه بر ایران تحمیل کرده است. روزانه بیش از ۵ هزار افغان وارد ایران می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایران تاکنون هیچ‌گونه مساعدت بین‌المللی دریافت نکرده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر انگیزه‌های اسلامی و انسانی کماکان به کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم افغانستان ادامه خواهد داد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: علاوه بر کشورهایی که مسببان واقعی وضعیت کنونی هستند، همه ما به ویژه کشورهای اسلامی باید کمک‌‌های کافی و مستمر خود را در اختیار همه مردم افغانستان قرار دهیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تحولات اخیر تلاش کرده است ضمن باز گذاشتن مرزهای خود، ترددهای انسانی و تجاری را تسهیل کند. همچنین طی صد روز گذشته بیش از ۱۳ محموله کمک‌‌های انسان‌دوستانه را به شهرهای مختلف افغانستان ارسال و مساعدت وسیعی را در قبال دولت و مردم افغانستان در راستای مبارزه با کووید- ۱۹ ازجمله واکسیناسیون اتباع افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده است.وزیر خارجه در این نشست پیشنهادهایی برای کمک به مردم افغانستان به شرح زیر ارائه کرد:

نخست، کشورهای اسلامی، هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنند.

دوم، مردم افغانستان نیازمند کمک‌‌های فوری بشردوستانه هستند. تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای این هدف ضروری است.

سوم، آزادسازی دارایی‌‌های مالی افغانستان یک ضرورت است.

چهارم، بی‌تردید دول عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن می‌توانند نقش مهمی در کمک به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفا کنند و مانع از بروز یک فاجعه انسانی جدید شوند.

   دیدار امیرعبداللهیان با عمران‌‌خان

در حاشیه نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی، «حسین امیرعبداللهیان» با «عمران‌‌خان» نخست وزیر پاکستان دیدار و دو طرف بر عزم متقابل برای توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه تاکید کردند. در این دیدار اعضای هیات سیاسی ایران، مشاور امنیت ملی پاکستان و همچنین «سیدمحمدعلی حسینی» سفیر ایران در اسلام‌‌آباد حضور داشتند. نخست وزیر پاکستان با یادآوری دیدار دوجانبه خود با رئیس‌جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: پاکستان اهمیت بالایی برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل است. طرفین آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌‌های دوجانبه، تجارت مرزی و توسعه بازارچه‌های مرزی میان دو کشور را بررسی کردند. عمران‌‌خان با اشاره به اوضاع افغانستان، خواستار هم‌افزایی موثر میان بازیگران منطقه‌‌ای و بین‌المللی برای کمک به غلبه بر بحران انسانی و اقتصادی این کشور همسایه شد. وی بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای پیشبرد صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت: دولت سیزدهم مصمم به توسعه روابط با همسایگان به ویژه پاکستان است و از هر ابتکاری برای افزایش مناسبات میان دو همسایه استقبال می‌کند. در ادامه امیرعبداللهیان با وزرای خارجه چند کشور از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه و سیرالئون دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه سیرالئون قرار است در هفته جاری به تهران سفر کند.