مسیر خلع سلاح دلاری آمریکا

حسن روحانی در سخنرانی خود در این اجلاس راه خارج‌کردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا را پایبندی بین‌المللی به الزاماتِ پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه‌ خدمات بانکی و توسعه‌ بهره‌گیری از رمزارزها خواند و ادامه داد: البته این مسیر باید با رعایت قواعد بین‌المللی در حوزه مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم طی شود. بسیاری از کشورهای عضو جنبش، از جمله ایران، این مهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی در بخش دیگری از این سخنرانی با تاکید بر اینکه جنبش عدم تعهد به پشتوانه‌ جمعیت فراوان و قلمرو وسیع و با توجه به آرای خود در مجامع بین‌المللی، می‌تواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان چندقطبی آینده پایه‌گذاری کند، اظهار کرد: نیل به این هدف، نیازمند درک واقعیت‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌کارگیری ابزارها و امکاناتِ نوینِ جهانِ امروز است.

روحانی گفت: با فروپاشی نظام دوقطبی در عرصه‌ بین‌المللی، ایالات متحده تلاش کرد با شعار نظم نوین جهانی، یک نظام تک‌قطبی و سلطه‌گرایانه‌ را به اتکای قدرت نظامی و اقتصادی و رسانه‌ای خود بر جهان تحمیل کند. در مقابل، جنبش عدم‌تعهد تلاش مشترک خود را جهت مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در نظام بین‌المللی متمرکز کرد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ابزارهایی که آمریکا برای تحقق نظام تک‌قطبی به‌کار گرفت، عمدتا به ضد آن تبدیل شد، گفت: در عرصه‌اقتصاد، توسعه‌ تجارت آزاد در جهان عملا زمینه را برای رشد کشورهای درحال‌توسعه و ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی و تکنولوژیک در جهان فراهم کرد؛ به‌گونه‌ای‌که امروزه، هژمونی آمریکا را در عرصه اقتصاد و تکنولوژی به‌طور جدی به چالش کشیده است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در عرصه نظامی، آمریکا برای ادامه سلطه‌ خود، جنگ‌های بزرگ و خانمان‌سوزی در مناطق مختلف جهان، به‌ویژه غرب آسیا به راه انداخت و صدها هزار کشته و هزاران میلیارد دلار خسارت را به ملت‌های منطقه تحمیل کرد، گفت: این جنگ‌ها، آتش فرقه‌گرایی و افراطی‌گری و تروریسم را در منطقه و جهان برافروخت؛ آتشی که زبانه‌های آن، تا ده‌ها سال گریبان مردم دنیا را رها نخواهد کرد. با این حال، ناتوانی تجاوزگران در تحقق اهداف خود در کشورهای اشغال‌شده، سبب شکسته‌شدن هیمنه نظامی و سیاسی آمریکا در عرصه بین‌المللی شده و اعتماد‌به‌نفس کشورهای مستقل را، برای پیگیری حقوق و منافع خود افزایش داده است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: طی این دوران، نارضایتی مردم آمریکا و کاهش شدید اعتماد عمومی به نظام سیاسی، احزاب و نخبگان حاکم در این کشور، در نهایت منجر به ظهور عده‌ای در عرصه سیاسی این کشور شد که سیاست‌های آنان، آغاز پایان هژمونی آمریکا، و نظام تک‌قطبی است.

گذار به سوی نظام چند قطبی

رئیس‌جمهوری خطاب به حاضران در اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که جهان به سرعت در حال گذار به سوی نظام چندقطبی‌است. در این عرصه پیچیده، خشونت و درگیری در مناطق مختلف رو به گسترش است؛ حاکمیت ملی کشورهای مستقل، به شیوه‌های گوناگون نقض می‌شود؛ گرایش به قطب‌بندی‌های نظامی، رقابت‌های تسلیحاتی، راه‌اندازی جنگ‌ها و تشدید منازعات و واگرایی قومی و منطقه‌ای افزایش می‌یابد و قانون‌گریزی و نقض تعهدات بین‌المللی و مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، رو به افزایش‌ است. امروز، آمریکا از روی استیصال، چنان بی‌پروا و گستاخانه از ابزارهای اقتصادی ظالمانه برای تحمیل مقاصد سیاسی نامشروع خود بر ملت‌های مستقل استفاده می‌کند که نمی‌توان نامی به‌جز تروریسم اقتصادی بر آن نهاد.

روحانی با بیان اینکه در این شرایط آشفته، جنبش عدم تعهد به‌عنوان مجموعه‌ای که بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را دربرمی‌گیرد، گفت: این جنبش می‌تواند به نمایندگی از ملت‌های عضو و جامعه‌ بشری، پیشگام یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات کنونی جهان، در چارچوب قانون‌گرایی، پایبندی به تعهدات بین‌المللی، اعتدال و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری باشد. او با بیان اینکه امروز، شاهد درگیری‌های منطقه‌ای در کانون‌هایی چون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان هستیم، خاطر‌نشان کرد: تنها راه برون رفت از این بحران‌ها، احترام به حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، سامان‌دهی به همکاری‌های منطقه‌ای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفت‌وگوست.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: این چارچوب، بهترین راه پایان‌بخشیدن به منازعات منطقه‌ای است و ما در این راه پیش‌گام بوده‌ایم، در موضوع سوریه، مشارکت ایران و روسیه و ترکیه در فرآیند آستانه، آرامش و ثبات را برای بیشتر مناطق این کشور به ارمغان آورده و میلیون‌ها آواره را به موطن خود بازگردانده است. روحانی تاکید کرد که درباره سایر مسائل موجود در منطقه غرب آسیا نیز، از هرگونه ابتکار عملی که مبتنی بر گفت‌وگو، مذاکره، و احترام متقابل باشد استقبال می‌کنیم. روحانی افزود: ما معتقدیم که ثبات و امنیت همسایگان ما، ثبات و امنیت ما است و دستیابی به امنیت و توسعه منطقه‌ای، فقط از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکان‌پذیر خواهد بود.

تهدید ناامنی سایبری

روحانی ناامنی در فضای سایبری را از دیگر مخاطرات و تهدیدات برای امنیت و استقلال ملت‌های آزاده در دنیای امروز عنوان و اظهار کرد: ناامنی در فضای سایبری و بهره‌برداری نامشروع از شبکه‌های اجتماعی و کلان‌داده‌ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی جوامع، به‌ویژه در عرصه‌ سیاسی‌ است. او ادامه داد: امنیت فضای سایبری و سلامت شبکه‌های اجتماعی، لازمه‌ استقلال و آزادی ملت‌های مستقل در قرن بیست‌ویکم است. جنبش می‌تواند پیشگام اتخاذ راهبردی منسجم و تدوین تفاهمی بین‌المللی در حوزه‌ مسائل مرتبط با امنیت سایبری باشد و آسیب‌پذیری ملت‌های مستقل را در برابر حملات سایبری و سوء‌استفاده از فضای مجازی کاهش دهد.

دیدار با رئیس‌جمهور ونزوئلا

روحانی همچنین در حاشیه این اجلاس در دیدار «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: ایران و ونزوئلا در همه مجامع بین‌المللی و سیاسی پشتیبان یکدیگر بوده و اینگونه باقی خواهند ماند. ما آماده‌ایم در کنار تقویت همکاری‌های مالی و بانکی، تجربیات خود را در حوزه‌های فنی و زیرساخت‌های سایبری، فناوری‌های نوین و همچنین کشاورزی، در اختیار ونزوئلا قرار دهیم. روحانی با بیان اینکه با همکاری یکدیگر می‌توانیم به آبادانی و پیشرفت برسیم، تصریح کرد: آمریکا در پیشبرد هیچ نقشه‌ای در منطقه ما از عراق و سوریه گرفته تا فلسطین، افغانستان و یمن نتوانسته به موفقیتی دست یابد و همه توطئه‌ها علیه ما نیز با شکست مواجه شده‌اند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: در ماه‌های گذشته، عمده شاخص‌های اقتصادی ایران مثبت بوده و این نشان می‌دهد که نقشه‌های استکبار و آمریکا و فشارهای اقتصادی آنها بی‌نتیجه و ناکام بوده است.

روحانی در این دیدار از رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد.