لغو حکم مصادره آسمان‌خراش ایرانی در منهتن عكس: epA

وزارت دادگستری آمریکا در تلاش بود که با مصادره این ساختمان و فروش آن بخشی از عواید حاصل از فروش آن را در اختیار شاکیانی بگذارد که مدعی هستند باید در پرونده‌های مربوط به قربانیان گروگان‌گیری‌های لبنان و بمب‌گذاری‌ پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت و نیز انفجار برج‌های خبر عربستان سعودی از ایران غرامت دریافت کنند. اتهام دیگر بنیاد علوی در این پرونده پولشویی است.

دولت آمریکا پرونده علیه بنیاد علوی را در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۹۶) به دادگاه برد و از آن‌ زمان دادستان‌های فدرال در پی مصادره اموال بنیاد علوی و شرکت «آسا کورپ» بودند. براساس گزارش‌ها ظاهرا شرکت آسا مالک ۴۰ درصد از ساختمان بنیاد علوی است. در نهایت حکم اولیه در رابطه با این پرونده تابستان ۲۰۱۷ به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۱۹۹۵ صادر شد.با این حال دادگاه استیناف حوزه دوم ایالات‌متحده آمریکا روز جمعه (۱۸مرداد) ضمن رد تصمیم دادگاه در توضیح این تصمیم، اعلام کرد که اشکالات متعددی متوجه حکم اولیه است. ریچارد وسلی، قاضی دادگاه تجدیدنظر فدرال منهتن همچنین گفت که کاترین فارست، قاضی صادر‌کننده حکم مصادره دچار چند مورد اشتباه شده است.قاضی دادگاه استیناف، با انتقاد از رای دو سال قبل قاضی کاترین فارست اعلام کرد که هیچ راهی برای کوتاه کردن فرآیندهای قانونی وجود ندارد و این پرونده باید در فرآیندی عادلانه و به شیوه‌ای مناسب بررسی شود. وسلی گفته است که پذیرش فیلم‌های ویدئویی از اعضای سابق هیات‌مدیره بنیاد علوی و همچنین اجازه ندادن به بنیاد علوی برای جمع‌آوری شواهد از جمله اشتباهاتی است که در این پرونده رخ داده است. او همچنین گفته اگر این پرونده به دادگاه برگردد، هیات منصفه مطلع شاید به نفع دولت رای بدهند؛ اما این احتمال نیز هست که درخواست دولت آمریکا رد شود. دادگاه استیناف سرانجام نظر ۱۵۵ صفحه‌ای قاضی کاترین فارست را که به نفع شاکیان ایران صادرشده و قرار بود بنیاد علوی برای پرداخت غرامت به آنها مصادره شود،  رد کرد. این دادگاه همچنین اعلام کرد قربانیان بمب‌گذاری‌هایی که مدعی دست داشتن ایران درکشته شدن بستگانشان هستند، باید خودشان در یک دادگاه اعلام شکایت کنند نه اینکه دیگران برای آنها دست به چنین اقدامی بزنند.در همین حال خبرگزاری رویترز این تصمیم قاضی دادگاه استیناف را شکستی برای وزارت دادگستری آمریکا دانسته که امیدوار بوده با فروش این آسمان‌خراش پول آن را میان بازماندگان قربانیان بمب‌گذاری‌ها و حملاتی که به ایران نسبت داده شده است، توزیع کند.

بنیاد علوی

بنیاد علوی یک سازمان غیرانتفاعی خصوصی در آمریکا است که درسال ۱۳۵۱ (۱۹۷۲) ازسوی خاندان پهلوی با نام بنیاد پهلوی بنیان‌گذاری شد. این بنیاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1359 (1980) به بنیاد مستضعفان تغییر نام داد و درنهایت سال 1371 نام بنیاد علوی برای آن در نظر گرفته شد. بنیاد علوی هدف خود را تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی از طریق کمک‌های مالی خیریه و انسان‌دوستانه در قالب برنامه‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی اعلام کرده است.بنیادعلوی دارای اموالی از جمله برج منهتن، شامل چهار مسجد و املاک دیگری در آمریکا است: اما دولت آمریکا سال‌هاست که به‌دنبال مصادره برج یا همان آسمان‌خراش ۳۶ طبقه اداری است که در خیابان پنجم محله منهتن نیویورک واقع شده است. منهتن مرکز اقتصادی و اداری نیویورک است و اقامتگاه نماینده ایران درسازمان ملل نیز دراین منطقه قرار دارد.این برج سابقا پیاژه نام داشت و به سفارش بنیاد پهلوی توسط شرکت مهندسی آمریکایی جان وارنک، طراحی و در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷)  ساخته شد. خبرگزاری رویترز ارزش این ساختمان را یک میلیارد دلار ارزیابی کرده است.براساس برخی از گزارش‌ها بخش بزرگی از درآمد بنیاد علوی از اجاره واحدهای این برج به دست می‌آید که در یک زمین ۱۵۰ متر مربعی در کنار مرکز راکفلر و خیابان ۵۲ قرار گرفته است و دفتر بنیاد علوی نیز در همین ساختمان قرار دارد.

به هر حال روز جمعه یک دادگاه تجدیدنظر فدرال حکم هیات منصفه درخصوص اجازه مصادره برج منهتن بنیاد علوی در نیویورک آمریکا را رد کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از آسوشیتدپرس وزارت دادگستری آمریکا امیدوار بود با فروش این ساختمان ۳۶ طبقه‌ در خیابان پنجم منهتن نیویورک، مبلغی حدود یک میلیارد دلار به دست آورد و آن را میان قربانیان بمب‌گذاری‌هایی که مدعی است ایران در آن دست داشته، توزیع کند. دولت آمریکا به‌عنوان شاکی این پرونده مدعی است که بنیاد علوی با وجود تحریم‌هایی که واشنگتن در سال ۱۹۹۵ بر ضد ایران وضع کرد، همچنان به نقض تحریم‌ها ادامه داده است. دولت آمریکا طی دادخواستی که تسلیم دادگاه کرده بود،مدعی شده بود۶۰ درصد از این برج در مالکیت بنیاد علوی است و ۴۰ درصد دیگر هم به شرکت آسا تعلق دارد که یک شرکت صوری متعلق به بانک ملی ایران است. بنا به گفته مقامات آمریکایی، بنیاد علوی مالک اصلی این برج اداری در نیویورک است و شرکت آسا نیز در آن سهم دارد. بنیاد علوی متهم است که از صوری بودن شرکت آسا مطلع بوده؛ اما این مساله را پنهان کرده است .دادستانی نیویورک همچنین پیش از این گفته بود که بنیاد علوی و شرکت‌ «آسا» به‌عنوان دفاتر بازرگانی صوری بانک ملی، نزدیک به ۴۰ میلیون دلار از درآمدهای این آسمان‌خراش را به حساب بانک ملی و دولت ایران واریز کرده‌اند.

البته این تمام ماجراهای مربوط به بنیاد علوی نیست. اوایل اردیبهشت سال ۱۳۸۹ نیز دادگاهی در آمریکا، فرشید جاهدی، رئیس سابق بنیاد علوی در آن کشور را به جرم از میان بردن مدارک جرم و اخلال در روند تحقیقات قضایی به سه ماه حبس قطعی، شش‌ماه آزادی مشروط و پرداخت سه هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد. جاهدی تا قبل از دستگیری در دسامبر ۲۰۰۸ مدت ۱۶ ماه ریاست این بنیاد را به عهده داشت. سال‌ها پیش نیز نشریه «سی‌اس مانیتور» مدعی شد که این بنیاد در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون به ستاد او کمک مالی کرده است. ادعایی که هیچ گاه اثبات نشد. ساختمان بنیادعلوی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های ایران توصیف کرد که آمریکا سال‌هاست به بهانه‌های مختلف به‌دنبال مصادره آن است.