به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، نشریه واشنگتن فری بیکن به نقل از چند مقام آگاه در کاخ‌سفید گزارش کرد که تلاش‌های دقیقه ۹۰ سناتور رند پال برای کاهش تنش با ایران با برنامه ناهماهنگ پیش‌ برده شد که در نهایت نیز به شکست انجامید. نشریه نیویورکر طی روزهای گذشته در گزارشی از تلاش‌های پشت‌پرده رند پال به نمایندگی از دولت ترامپ برای مذاکره با محمدجواد ظریف خبر داد. پال البته در نخستین ساعات حضور ظریف در نیویورک به دیدار او رفته بود و دو طرف در مورد مسائل مهمی همچون برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس گفت‌وگو کرده‌اند. در روزهای پس از آن نیز این سناتور جمهوری‌خواه دعوت‌نامه‌ای را از سوی ترامپ به ظریف داد که از وزیرخارجه ایران درخواست کرده بود تا در دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا با او دیدار کند. پس از رد این پیشنهاد نیز دولت ترامپ در اقدامی تلافی‌جویانه دیپلمات ارشد ایرانی را تحریم کرد.

البته برخی از منابع آگاه که از نزدیک در جریان روند این تلاش‌ها بودند آن را اقدامی یکجانبه از سوی پال دانسته‌اند که عدم هماهنگی با مقامات کلیدی دونالد ترامپ را عامل اصلی شکست برنامه رند پال می‌دانند. یک سخنگوی وزارت‌خارجه نیز در گفت‌و‌گو با فری بیکن معتقد است که «تلاش‌های سناتور پال به‌طور قطع شکست خورده است چراکه دیداری میان ظریف و ترامپ رخ نداد و وزیرخارجه ایران نیز در ادامه تحریم شد.»

همچنین به گفته یک منبع آگاه بلندپایه، «مقامات عالی دولت آمریکا به‌طور مستقیم در جریان جزئیات برنامه پال قرار نداشتند و او تنها پس از دیدار با ظریف توضیح مختصری را به‌صورت تلفنی در اختیار مایک پمپئو، وزیر امورخارجه قرار داد.»

این گفته‌ها البته در تضاد آشکار با گزارش روزهای گذشته مجله نیویورکر است که به نقل از دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی حضور رند پال برای دیدار و گفت‌و‌گو با ظریف را در همکاری کامل با ترامپ عنوان کرده بود. در این گزارش آمده بود: «یک روز پیش از سفر به نیویورک، سناتور رند پال درحالی‌که با ترامپ به بازی گلف مشغول بوده‌اند، آخرین صحبت‌ها را در رابطه با دیدار و گفت‌و‌گو با ظریف درمیان گذاشتند.» پس از انتشار گزارش نیویورکر، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در صفحه توییتر خود تصریح کرد که «اگر چنین خبری صحیح باشد، به طرز قابل‌ملاحظه‌ای موضع ما در برابر ایران را تضعیف خواهد کرد.» منابع آگاهی که در گفت‌و‌گو با واشنگتن فری بیکن مدعی ناهماهنگی میان رند پال و دولت شده بودند همچنین تاکید کرده‌اند که پال در مقبول نشان دادن تلاش‌های خود نزد دولت ترامپ مبالغه کرده است.  یک منبع کهنه‌کار کنگره نیز می‌گوید که پال بسیار خواستار گفت‌و‌گو با ظریف بود و رئیس‌جمهور نیز ضرری در اجازه به او برای تلاش و شکست ندید و آنچه پیش‌بینی می‌شد رخ داد. حتی پس از آغاز روند دیپلماسی از سوی پال، او به خودش زحمت نداد که مرحله به مرحله از اقداماتش را با دولت هماهنگ کند»

این درحالی است که داگ استافورد، مشاور پال در واکنش به این ادعاها تاکید می‌کند که «تمامی مراحل تلاش‌های رند پال در هماهنگی کامل با شخص رئیس‌جمهور بوده است.»

دونالد ترامپ در این‌باره گفته بود: «من به پال گوش فرا می‌دهم اما او را برای ماموریت ویژه‌ای انتخاب نکردم.»