در همین ارتباط سیدعباس موسوی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزیرخارجه قطر روز گذشته اظهاراتی مطرح کرده مبنی بر اینکه این کشور درحال انجام گفت‌وگوهای جداگانه‌ای بین مقامات ایران و آمریکاست و آیا ایران این موضوع را تایید می‌کند، تاکید کرد: گمان نمی‌کنم آنچه وزیرخارجه قطر در ارتباط با موضوع گفت‌وگو مطرح کردند به معنای مذاکره با معنای خاص دیگری باشد.

موسوی ابراز کرد: ایشان چندی پیش به تهران آمده بودند و گفت‌وگوهایی را با مقامات ایران داشتند. قطر به‌عنوان یکی از کشورهای منطقه نگرانی‌هایی داشتند که این نگرانی‌ها را با مقامات ایران در میان گذاشتند و ما نیز نظرات آنها را شنیدیم. از طرف ما کشوری ماموریتی برای مذاکره ندارد و همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ما شنونده نظرات کشورهای دوست‌مان در ارتباط با مسائل منطقه هستیم که قطعا نیز شامل این موضوع است. این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که برای کاهش نگرانی‌ها و تنش‌ها در منطقه باید به ریشه اصلی این موضوعات توجه شود.

درحال گفت‌وگو با ایران و آمریکا هستیم

اظهارات سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در شرایطی مطرح می‌شود که وزیرخارجه قطر از تهران و واشنگتن خواسته با هم مذاکره و مصالحه کنند. محمد بن‌عبدالرحمان آل‌ثانی روز یکشنبه ۱۹ خرداد با اشاره به افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه گفت کشورش درحال انجام گفت‌وگوهایی جداگانه با ایران و آمریکا برای کاستن از تنش‌هاست. به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ محمد بن‌عبدالرحمان آل‌ثانی به خبرنگاران در لندن گفت: «تلاش می‌کنیم در شکاف ایجاد شده بین ایران و آمریکا پلی ایجاد کنیم.» او در عین حال از تهران و واشنگتن خواست که با هم مذاکره و مصالحه کنند. این مقام قطری همچنین با اشاره به اینکه شرایط فعلی حاکی از نوعی بن‌بست است گفت: نگرانیم که اشتباه محاسباتی باعث تشدید تنش شود.

وزیرخارجه قطر با تاکید بر اینکه «باید جایی وارد عمل شد؛ این شرایط نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد» گفت: «هر دو طرف تمایلی به تنش بیشتر ندارند پس باید به ایده‌هایی روی بیاورند که درها را باز کند.» وزیرخارجه قطر در مصاحبه روز یکشنبه خود اظهار کرد که شماری از کشورها از جمله قطر، ژاپن، عراق و عمان برای پا درمیانی و تنش‌زدایی اعلام آمادگی کرده‌اند. شیخ محمد اظهار کرد: «همه این کشورها نگرانند که تنش‌ها به کجا منتهی می‌شود. قطر و برخی کشورها تلاش‌هایی در منطقه صورت داده‌اند تا تنش‌ها را کاهش دهند. ما با آمریکا و همچنین ایران صحبت کرده‌ایم.»

تنش بین ایران و آمریکا از ماه گذشته و پس از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های استراتژیک بی- ۵۲ به خلیج‌فارس افزایش یافت و با توقف برخی تعهدات برجامی ایران و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا تشدید شد. انفجار در چهار فروند کشتی تجاری و نفتی در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات بر تنش‌ها افزود و آمریکا همراه با امارات و عربستان اتهاماتی را علیه ایران مطرح کردند. با این حال ایران و آمریکا گفته‌اند که خواستار درگیری نظامی نیستند. از سوی دیگر، ایالات‌متحده گفته که آماده مذاکره بدون پیش شرط با تهران است تا درباره یک توافق تازه که برنامه هسته‌ای، موشکی و نقش ایران در منطقه را در برگیرد گفت‌وگو کند. مقام‌های ایران هرگونه مذاکره با دولت دونالد ترامپ را رد کرده‌اند و در عین حال گفته‌اند واشنگتن باید به برجام بازگردد، تحریم‌ها را لغو کند و احترام ایران را نگه دارد.

دیدار شینزو آبه با رئیس‌جمهور سوئیس

همزمان با این تحولات، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در آستانه سفر به تهران، دیروز دوشنبه در توکیو با «یولی مائورر» رئیس‌جمهوری سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران، دیدار و گفت‌وگو کرد. خبرگزاری کیودو گزارش کرد آبه که قصد دارد از روز چهارشنبه با هدف کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا به تهران سفر کند، در این دیدار اظهار امیدواری کرد بتواند با سوئیس در زمینه چالش‌ها و مسائل بین‌المللی همکاری کند.

نخست‌وزیر ژاپن همچنین به‌طور جداگانه دیروز با وزیر دولت عربستان که عضو شورای اقتصادی این کشور هم هست دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار ضمن تاکید بر تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف بر همکاری مناسب برای برگزاری موفق نشست سران جی ۲۰ در اوزاکا که روز‌های ۸ و ۹ تیر امسال برگزار می‌شود تاکید کردند. پیش‌تر خبرگزاری‌های ژاپنی از احتمال دعوت ایران برای حضور در نشست جی ۲۰ در ماه ژوئن از سوی شینزو آبه خبر دادند. همزمان روزنامه ژاپن تایمز به نقل از یک منبع ارشد دولت این کشور گزارش داد که هدف سفر شینزو آبه به تهران میانجیگری بین تهران و واشنگتن نیست. سفر آبه به تهران که اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپنی به ایران طی ۴۱ سال گذشته است روز چهارشنبه آغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

در واکنش به این تحولات، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در مورد سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه این مقام عالی‌رتبه ژاپن قرار است میان ایران و آمریکا میانجیگری کند، تصریح کرد: یکی از موضوعات مورد بحث در جریان سفر مهم نخست‌وزیر ژاپن به تهران بررسی آخرین تحولات دوجانبه است و ان‌شاءالله تفاهمات خوبی در جریان این سفر در مورد تعمیق روابط دو کشور صورت می‌گیرد. او ادامه داد: در کنار این موضوع در مورد مسائل مهم منطقه و برخی تنش‌هایی که وجود دارد نیز صحبت می‌شود و دو طرف نظرات خود را بیان می‌کنند. ما همان طور که قبلا نیز اعلام کرده‌ایم آمادگی داریم که نظرات تمام دوستان خود را در مورد مسائل منطقه و بین‌المللی بشنویم. او خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده نیز گفت: همان‌طور که در جلسه قبل نیز گفتم ما از لفظ میانجیگری استفاده نمی‌کنیم و آماده شنیدن نظرات دوستان خود در مورد زمینه‌های مختلف هستیم.