روایت زنگنه از فشارهای تاریخی بر نفت ایران عكس:خانه ملت

فشار حداکثری آمریکا به نفت ایران

وزیر نفت شرایط کنونی فروش نفت را سخت‌تر از شرایط دوران ۸ساله دفاع مقدس می‌داند. به گفته او، « آن زمان اگر صدام بمباران نمی‌کرد ما می‌توانستیم هر مقدار، نفت مورد نظر خود را بفروشیم، از نظر تامین کشتی نیز مشکلی نداشتیم و البته می‌توانستیم پول نفت را از هر بانکی در جهان دریافت کنیم و با آن، هر کالایی را خریداری کنیم، اما اکنون فروش نفت، تامین کشتی و جابه‌جایی پول و حتی خرید بسیاری از کالاها با مشکل روبه‌رو شده است.» زنگنه همچنین تحریم‌های کنونی را حتی متفاوت و دشوارتر از تحریم دوره‌ گذشته ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: «در دوره پیش میعانات گازی مشمول تحریم نبود و اینکه ۲۰ کشور از آسیا، اروپا و آفریقا دارای معافیت از سازمان ملل متحد برای واردات نفت از ایران بودند. عدد و رقمی برای صادرات نفت ایران اعلام نکرده بودند، بلکه به این کشورها گفته می‌شد که تغییرات جدی در واردات نفت از ایران ندهید. اما هم‌اکنون حتی یک کشور هم وجود ندارد که معافیت نفتی برای خرید نفت از ایران داشته باشد و میعانات‌گازی نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده و تحریم‌های کشتیرانی و بانکی هم شدیدتر از دوره قبل شده است.» وزیر نفت در تایید اظهارات خود به قطع خرید نفت چین از ایران بعد از ماه مه اشاره کرده و گفته است: « چین در دوره قبلی تحریم‌ها، واردات نفت خود از ایران را کاهش نداده بود.»

او با بیان اینکه «اگر یک کشتی به سمت بنادر ایران حرکت کند از سوی بنادر کشورهای دیگر تحریم می‌شود» می‌افزاید: «آمریکایی‌ها در این ۶-۵ سال اخیر در موضوع تحریم‌های هوشمند به بلوغی شیطانی رسیده‌اند، یعنی به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌خواهند جلوی همه راه‌های ما برای مقابله با تحریم‌ها را بگیرند. البته ما نیز برای مقابله با اقدام‌های آمریکا فکر کرده و مرتب راه‌های جدیدی پیدا کرده و می‌کنیم و به هرحال این جنگی است که ما در آن محکم ایستاده‌ایم و عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» زنگنه تاکید می‎کند که باید بدانیم با چه جنگ شدیدی درگیر هستیم، چراکه اگر این شدت و سختی درک نشود، دچار ارزیابی‌های غلط می‌شویم.

وزیر نفت همچنین از مراجعه مشتریان قلابی با هدف به‌دست آوردن اطلاعات از شرایط فروش نفت ایران خبر می‌دهد. به گفته او، روزانه ۱۰ نفر برای خرید نفت مراجعه می‌کنند که ۷۰ درصد آنها مشتری واقعی نیستند. می‌خواهند اطلاعات بگیرند که ایران چطور نفت می‌فروشد و چطور می‌خواهد پول‌هایش را دریافت ‌کند. زنگنه می‌گوید: اینکه یک فرد ثروتمند هست که ۳۰ میلیارد دلار پول دارد و آماده است ۳ میلیارد دلار آن را فوری پرداخت کند یا اینکه فردی عاشق ایران بوده و اصلا یک شیخ کویتی است و فوری پول می‌آورد، داستان‌سرایی است. با این حال زنگنه تاکید می‌کند که فروش نفت از مسیرهای غیرمتعارف ادامه دارد.

قاعده جدید فروش نفت

وزیر نفت در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن دفاع از اقدامات وزارت نفت برای فروش این کالا از اتخاذ همه تصمیمات در این خصوص در یک گروه ۷ نفره و تلاش برای جلوگیری از فساد در فروش نفت در دوران تحریم‌ها خبر می‌دهد. زنگنه با بیان اینکه «بزرگ‌ترین ریسک در کار ما این است که نفت را به کسی بفروشیم که ندانیم پولش برمی‌گردد یا خیر» می‌گوید: «من قانونمند کار می‌کنم و برای هر کار جدیدی مصوبه می‌گیرم و طبق آن عمل می‌کنم به نحوی که همه بزرگان، مطلع باشند و بدانند چه تصمیم‌هایی می‌گیریم. در بحث فروش نفت در دوران تحریم‌ها یا با شیوه جدید، هفت نفر زیر تصمیم‌ها را امضا می‌کنند که یکی از آن امضاها از وزارت نفت است و ۶ امضای آن از جاهای دیگر.»  وزیر در پاسخ به این سوال که «برخی می‎گویند شما نمی‌خواهید مصیبت‌ زندان پس از دوره وزارت را به جان بخرید و این موضوع سبب کندی کارها و پایین آمدن قدرت ریسک شما شده است» می‌گوید: «شما حاضرید به زندان بروید!؟ چه کسی حاضر است کار و خدمت کند و پس از آن به زندان برود؟ ما اکنون در وزارت نفت فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهیم که نمی‌گویم خلاف قانون است، اما از رویه‌های متعارف خارج است که در مورد انجام این کارها اجازه گرفته‌ایم. باید کار را با دقت و حوصله پیش برد نه با عجله، البته این تامل سبب نمی‌شود که در انجام کارها تاخیر کنیم.»

نمی‌گذارم بابک زنجانی درست کنند

یکی از انتقادات اخیر به وزیر نفت، بستن فضا و جلوگیری از ورود افرادی است که می‌توانند در دوران تحریم به فروش نفت کشور کمک کنند. زنگنه اما می‎‌گوید فضا را برای کسانی که می‌خواهند خدمت کنند باز می‌کند ولی اگر کسی بخواهد بیاید و اموال مردم را ببرد و پول آن را پس ندهد، جلوی او می‌ایستد. او می‎گوید: «من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.» زنگنه در ادامه تاکید می‌کند: «این به آن معنا نیست که نفت نمی‌فروشیم، بلکه با تمام قدرت کار خود را می‌کنیم و هرطور که لازم باشد انعطاف خواهیم داشت. اما این به آن معنا نیست که بی‌حساب و کتاب کار کنیم، زیرا هر کاری باید به تایید هیاتی متشکل از هفت نفر برسد، بدون آنها من هیچ کاری انجام نمی‌دهم. نه برای اینکه می‌ترسم، بلکه کار باید ضابطه و نظم داشته باشد، همه چیز نوشته شده، امضا شده و مشخص است.»

او در ادامه افزود: «هر جا می‌روم می‌گویم بیایند و کمک کنند، اما کسی که بیرون کاسبی نداشته باشد. وزارت نفت جایی است که باید نسبت به آن به شدت حساس بود. هر کسی که می‌خواهد باشد  باید کار کند نه اینکه اینجا بیاید و کار دیگری کند.» زنگنه همچنین موضوع عدم استقبال از اعلام آمادگی رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد در دوران تحریم را رد کرد و گفت: «آقای رستم قاسمی صددرصد کنار ماست. نمی‌گویم ۹۰ درصد بلکه می‌گویم؛ ایشان اکنون صددرصد کنار ماست.» وزیر نفت همچنین به فشار افراد و گروه‌هایی همسو با زنجانی اشاره و هدف این گروه را زمین زدن نفت عنوان کرد. او می‎گوید: «بخش اصلی کار ما در مقابل این افراد تحمل، صبوری و حوصله است، چاره‌ای نیست. آنها اکنون می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند، زیرا بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است. اکنون عده‌ای با به‌کارگیری بعضی رسانه‌ها بر این اساس عمل می‌کنند، البته ما نیز در حد توان خود پاسخ می‌دهیم اما آتش توپخانه آنها شدید است.»