براساس عرف دیپلماتیک برای دعوت از کشورها جهت شرکت در این‌گونه اجلاس‌ها علاوه بر ارسال دعوت‌نامه از سوی دبیرخانه برگزاری اجلاس، کشور میزبان نیز دعوت‌نامه‌ای جداگانه برای کشورهای عضو ارسال می‌کند که برای شرکت در اجلاس مذکور دعوت‌نامه‌ای برای ایران از سوی عربستان ارسال نشده است. به گزارش «ایسنا» نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده توسط دولت میزبان (عربستان) در آوریل ۲۰۱۷ تعطیل شد.

به‌رغم معرفی سرپرست جدید برای نمایندگی و اعلام آمادگی ایران برای انتخاب مکانی جدید برای نمایندگی خود نزد سازمان همکاری اسلامی، تاکنون هیچ‌گونه پاسخی از دبیرخانه و دولت میزبان طی دو سال گذشته به ایران داده نشده است. سه‌شنبه هفته گذشته در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در عربستان سعودی، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در نشستی با سفرای کشورهای اسلامی مقیم ایران، ضمن تشریح دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص اولویت‌های جهان اسلام و تحولات منطقه‌ای و تبیین توطئه‌های رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در ایجاد انحراف در اهداف سازمان همکاری اسلامی، خواستار هوشیاری کشورهای اسلامی در برابر این انحرافات و توطئه‌ها شد. تحلیلگران معتقدند هدف عربستان سعودی از دعوت به برگزاری دو اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری در مکه، تشکیل جبهه مشترک عربی علیه ایران است. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز شنبه اعلام کرد که نشست اضطراری سران عرب و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس روز ۳۰ مه (۹ خرداد) در مکه برگزار می شود. مقامات عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی می‌گویند موضوع نشست، حملات اخیر به چهار کشتی تجاری و نفتکش در نزدیکی بندر فجیره امارات، همچنین حملات به تأسیسات نفتی عربستان در نزدیکی پایتخت این کشور، ریاض، است. امارات‌متحده‌عربی، هم‌پیمان منطقه‌ای عربستان که هر دو در کارزار فشار بر ایران با آمریکا همکاری نزدیکی دارند، از فراخوان پادشاه عربستان استقبال کرده و گفته است «شرایط حساس» خاورمیانه ایجاب می‌کند همه کشورهای عربی با اتحاد در کنار هم بایستند. عادل الجبیر، وزیر خارجه پیشین عربستان، نیز ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرده و از جامعه جهانی خواسته است مسوولیت متوقف کردن ایران را برعهده بگیرند.

این فراخوان در شرایطی است که شکاف در شورای همکاری خلیج‌فارس امروز به یک واقعیت تبدیل شده است. عربستان به همراه امارات، بحرین و مصر از ژوئن ۲۰۱۷ تاکنون، قطر را محاصره کرده‌اند. همچنین در روزهای اخیر جاسوسی امارات از بحرین نیز رسانه‌ای شد. در همین خصوص محجوب الزویری رئیس مرکز مطالعات الخلیج در دانشگاه قطر معتقد است «ایده تشکیل ائتلاف علیه ایران یک مشکل ریشه‌ای دارد. اعضای ائتلاف هر کدام برداشت‌های مختلفی از اقدامات ایران دارند. برخی آن را تهدید، برخی آن را چالش و برخی آن را نه تهدید و نه چالش بلکه اقدامات یک بازیگر منطقه در کشاکش رقابت‌های سیاسی منطقه می‌دانند که از ده‌ها سال پیش بوده است.»