ازسوی دیگر مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، اظهار کرد: دشمن در صورت انجام کوچک‌ترین حماقتی در آب‌های خلیج‌فارس، می‌فهمد که ما او را چه کار خواهیم کرد. آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا ۲ ناو جنگی وارد منطقه کردند. این ۲ ناو را در صورت کوچک‌ترین حماقتی با همه خدم و حشم و هواپیماهایش با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم. دشمن برای ما گردن کلفتی نکند. همچنین سردار دریادار پاسدار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حضور ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس گفت: این ناوها هم قابلیت عملیاتی ندارند و کاملا در کنترل نیروهای عملیاتی ارتش و سپاه هستند. در واکنشی دیگر امیرحسن سیفی، دستیار فرمانده کل ارتش در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: امکان وقوع جنگ به هیچ عنوان وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد نیروهای مسلح در آمادگی کامل به‌سر می‌برند و پاسخی پشیمان‌کننده به دشمن می‌دهند.

در رویارویی سرنوشت‌ساز قرار داریم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران عملا تنش با ایران را آغاز کرد. به‌دنبال آن ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد و معافیت نفتی کشورهایی که مجاز به خرید نفت از ایران بودند را لغو کرد. در کنار این اقدامات دولت آمریکا اقدام به اعزام ناو هواپیمابر یو اس‌اس آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس و استقرار چهار بمب‌افکن مدل بی۵۲ در قطر کرد. هرچند مقامات آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که قصد جنگ با ایران را ندارند، اما همین اقدامات سطح تنش در منطقه را افزایش داده است. از همین‌رو روز گذشته سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما در موقعیتی خاص و با رویارویی سرنوشت‌ساز در برابر زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها و متحدین صهیونیستی و سعودی آنها قرار گرفته‌ایم. این رویارویی به این دلیل سرنوشت‌ساز است که دشمن ما را در برابر جنگ و تسلیم مخیر قرار داده، ما باید برای تصمیم‌گیری علاوه‌بر رصد تحولات پیش‌رو و آینده به ماهیت اقدامات دشمن از جمله در دوران دفاع مقدس توجه کنیم. وی با بیان اینکه امروزه بحث درباره امنیت و ثبات در خلیج‌فارس و تنگه هرمز بدون در نظر گرفتن منافع ایران امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: دشمن درباره اراده ملت دچار اشتباه در محاسبه نشود، ما فقدان پیمان‌های دفاعی و امنیتی با دیگر کشورها در آغاز جنگ را به قدرت‌های مردمی تبدیل کردیم که موجب بازدارندگی برای ملت ایران در برابر جنگ‌های احتمالی آینده شده است.

هشدار در مورد خطر اختلافات سیاسی

به گزارش «ایسنا» سردار رشید با اشاره به تلاقی سه‌گانه میان سالگرد خرمشهر، ماه رمضان و تهدیدات امنیتی، سیاسی و اقتصادی دشمن اظهار کرد: در دوران مقدس، جنگ در شرایطی به ملت ایران تحمیل شد که مساله ما استقرار نظام برآمده از انقلاب بود؛ کشور درگیر اختلافات سیاسی بود و آمادگی مناسب دفاعی وجود نداشت، اما اگر ما درگیر اختلافات سیاسی نبودیم و نیروهای نظامیان آماده بودند دشمن جرات حمله پیدا می‌کرد؟ بنابراین امروز هم برای غلبه بر محاسبات و توهم دشمن به حضور مردم، انسجام سیاسی، باور به قدرت خدا و استفاده از تدبیر و هماهنگی در برابر دشمن نیاز داریم.

سردار رشید ادامه داد: ما خسارت‌های حاصل از عدم آمادگی و غافلگیری در آغاز جنگ را به هوشیاری دائمی و برخورداری از آمادگی دفاعی و بازدارنده تبدیل کردیم، آسیب‌پذیری مردم در برابر تهاجم موشکی و هوایی دشمن را به قدرت پدافند هوایی تبدیل کردیم و امروز بهانه‌جویی در برابر موشک‌های دقیق و ناوزن ما به این دلیل است که می‌بینید ایران صاحب قدرت موشکی و مستقل است و دشمن از این سیاست و قدرت تحقق آن نگران است و نه شکل و حجم موشک و شعارهایی که روی آن نوشته شده که البته آن هم مهم است. رشید در پایان با بیان اینکه تلاش دشمن ایجاد بی‌ثباتی در ایران از طریق عملیات روانی، تحریم و اقدامات تحریم‌آمیز است، خاطرنشان کرد: ما باید با انسجام حول محور رهبری و حمایت از دولتمردان برای پیمودن راه دشواری که پیش‌رو داریم با توکل به خدا برای آینده ایران و اسلام در کنار هم باشیم.

ایران امروز، ایران گذشته نیست

در واکنشی دیگر مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه و فرمانده لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با میزان، درمورد احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران گفت: بعید است این اتفاق رخ دهد. نگاه کنید، جمهوری اسلامی ایران یک جزیره قدرتمند در منطقه غرب آسیاست. حتی جزایر خاکی ما در دل دریا‌ها هم اعم از هرمز، خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، هنگام و... ناوگان‌های استقراری خدادادی ما در خلیج‌فارس هستند. وی در ادامه گفت: دشمن بداند که ایران امروز، آن ایران گذشته نیست. ما متجاوز نبوده و نیستیم لکن اگر کسی تجاوز بکند دهانش را خدا و ملت قهرمان و ولایت‌مدار ایران خرد خواهند کرد.

احاطه نیروهای مسلح در خلیج‌فارس

ازسوی دیگر سردار دریادار پاسدار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه درباره حضور ناوهای آمریکایی در منطقه اظهار کرد: امروز و در زمان حاضر کمترین تعداد ناوهای آمریکا و هم‌پیمانانش در خلیج‌فارس مستقر هستند. این در حالی است که در گذشته بیش از ۳۰۰ فروند ناو آمریکایی در خلیج‌فارس مستقر بودند. سردار فدوی با اشاره به احاطه نیروهای مسلح کشورمان در خلیج‌فارس تاکید کرد: سال‌هاست که این احاطه وجود دارد به نحوی که آنها برای حرکت در خلیج‌فارس و تنگه هرمز حتما باید با نیروهای مستقر کشورمان در شمال تنگه هرمز مکالمه کرده و اجازه عبور بگیرندو توانایی نزدیک شدن به آب‌های ساحلی ما را ندارند.وی افزود: چند سال قبل ایده‌ای به ذهن دوستان رسید که اینجا خلیج‌فارس است و هر کسی که قصد عبور از آن را دارد باید به زبان فارسی صحبت کند. اکنون تمام ناوهایی که در منطقه هستند به زبان فارسی صحبت می‌کنند و این به معنای اقتدار است، البته این مکالمات هم چندین‌بار در تلویزیون پخش شد.