پیش‌بینی از سرنوشت FATF

او با اشاره به ارسال پیامک‌هایی برای اعضای مجمع برای تصویب یا عدم‌تصویب پالرمو گفت: متاسفانه مسائلی در این سطح دارد تبدیل می‌شود به مسائل توده مردم که من از این بابت ابراز تاسف می‌کنم؛ چراکه اینها مسائلی بسیار پیچیده و فنی است. اینها مسائلی نیست که حتی اگر عبارت‌های آن را بسیاری از مردم ما بخوانند معنای آن را متوجه شوند، چراکه به زبان حقوق بین‌الملل آشنا نیستند، اینها کارهای بسیار تخصصی است.

مصباحی‌مقدم همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا مجمع نظر نهایی خود را اعلام نمی‌کند، گفت: ما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم همین تصمیم را هم باید براساس مصلحت بگیریم. مصلحت اقتضا می‌کند که با تاخیر تصمیم بگیریم آنها هم چهار ماه دیگر فرصت داده‌اند و در این چهار ماه هیچ گونه تغییری در مناسبات بین‌المللی ما از نظر تجارت و صادرات و واردات و کانال‌های مالی موجود رخ نخواهد داد. حتی بنا به تقاضای نماینده دولت این تاخیر انجام شد. گفته شد که ما می‌توانیم الان رای‌گیری کنیم اما وزیر اقتصاد گفتند رای‌گیری‌تان را بگذارید برای بعد از عید. خود دولت می‌گوید الان تصمیم نگیرید. برخی از موافقان این لوایح متاسفانه مردم را شرطی کرده‌اند و این شرطی کردن آثاری دارد که آن آثار این است که موافقت و مخالفت مجمع با این لوایح دو بازتاب متفاوت دارد.

وی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگویش در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی در آرامش اقتصادی ایران موثر نیست، تصریح کرد: در رابطه با حل مسائل اقتصادی موضوع الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سى‌اف‌تى در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد و اتفاقا کسانی که به اینها اهمیت ویژه داده‌اند، اشتباهی بزرگ مرتکب شده‌اند. مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه ۱۱ اسفند، تصمیم‌گیری درباره کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به‌دلیل لزوم بررسی همزمان آنها به جلسه سال آینده مجمع موکول کرد.

در همین راستا غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: خود من اولین بار که این کنوانسیون‌ها را دیدم در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردم که فهم اینها ساده نیست و بنده تا تمامیت آن را متوجه نشوم رای نخواهم داد؛ بنابراین تقاضا کردم چندنفر متخصص حقوق بین‌الملل را به کار بگیرند تا این دو کنوانسیون را برای ما استخراج کنند و به‌طور کامل توضیح دهند، آنگاه است که ما می‌توانیم تصمیم بگیریم که بپیوندیم یا نپیوندیم، یا اینکه شرط بگذاریم.

صدها ساعت وقت برای بررسی پالرمو

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بالاخره این نظام رهبری دارد، مجلس دارد، این نظام جایگاهی مثل شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد. مجمع تشخیص نزدیک به ۵۰ نفر عضو دارد که هر کدام از اینها رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور و وزیر و چند دوره نماینده مجلس بوده‌اند، آیا به اینها هم نمی‌خواهید اعتماد کنید؟ پس به چه کسى می‌خواهید اعتماد کنید؟ اینها منتخب و منصوب رهبری هستند. وی افزود: این مجموعه تصمیمی نمی‌گیرد مگر اینکه بررسی‌های کارشناسی دقیقی کرده باشد. طی این مدت چندماه که این لوایح در دستور کار است خدا می‌داند که ما صدها ساعت وقت گذاشتیم و نظرات کارشناسی موافق و مخالف را شنیده‌ایم و به تعبیر حضرت آقا ما تقریبا به ته این موضوع رسیده‌ایم.

مصباحی‌مقدم در ادامه گفت: آقا فرمودند اگر خودتان بروید قانون داخلی وضع کنید بهتر از این است که چیزی را تصویب کنید که نمی‌دانید ته آن چیست. این خیلی سخن حکیمانه و هوشمندانه‌ای بود. پس ما اگر نمی‌دانیم نتیجه آن چیست نباید قبول کنیم و اگر رسیدیم به اینکه نتیجه آن مثبت است رای می‌دهیم و گاهی به این نتیجه می‌رسیم که برای یک شرایطی مثبت می‌دانیم و برای یک شرایطی منفی می‌دانیم. الان بخش زیادی از مقالاتی که کارشناسان در رسانه‌ها می‌نویسند تماما دارند توصیه می‌کنند که این دو کنوانسیون بسیار خوب است و باید به آن بپیوندیم و ۱۹۰ کشور به آن پیوسته‌اند و می‌گویند ما که تافته جدا بافته نیستیم یا می‌گویند موجب شفافیت مبادلات می‌شود.

وی ادامه داد: مگر ما می‌خواهیم از تروریست‌ها حمایت کنیم که بخواهیم راجع به تامین مالی تروریسم یا پالرمو تردید و تامل داشته باشیم؟ اینها القای شبهات اذهانی است که نظراتی کارشناسی هم هست، اما مساله را ساده می‌نگرند و چون در مطبوعات می‌آید توده مردم اینها را می‌بینند و گمان می‌کنند که مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهد یک کار سیاسی کند که این را کش داده است. واقعا این نیست و نگاه مجمع تشخیص نگاه جناحی و سیاسی نیست. اعضای مجمع تشخیص معتمدان رهبری هستند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه با اشاره به تصویب دو قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی گفت: با این دو قانونی که ما تصویب کردیم باید بخش مهمی از دغدغه‌هاى اف‌اى‌تى‌اف برطرف شده باشد، اما آنها دست بردار نیستند و می‌گویند این‌هایی را که تصویب کرده‌اید تغییراتی در آن اعمال کنید. یکی از آنچه که ما در پولشویی تصویب کردیم براساس قانون اساسی استثنا کردیم و آن هم حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و آنهایی است که از موجودیت کشور خود دفاع می‌کنند که این را استثنا کرده‌ایم. می‌گویند این را بردارید و باز هم موارد دیگری است که جزو مطالباتشان هست که ما برداریم تا آنها قبول کنند.

مصباحی‌مقدم گفت: برای موافقان چیزی که واضح است این است که ۱۹۰ کشور پیوسته‌اند و ایران هم می‌شود یک کشور و می‌گویند اگر شما می‌گویید ما تحریم‌ها را نمی‌توانیم دور بزنیم پاسخ می‌دهند «یک کاریش می‌کنیم» که این برای ما قابل قبول نیست. چون نمی‌توان در مناسبات حقوقی بین‌المللی گفت یک کاریش می‌کنیم. در مناسبات حقوقی بین‌المللی باید پای تعهد خود بایستید و در غیر این صورت شما را به تنگنای شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌برند؛ چراکه تخلف از معاهدات بین‌المللی است.