واکنش مقامات ایران به نشست  لهستان

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ده‌ها کشور که منافع مشترکی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه دارند در اجلاس لهستان شرکت خواهند کرد. با این حال هنوز نام کشور‌هایی که این دعوت را پذیرفته‌اند مشخص نیست. به گفته پمپئو کشورهایی از آسیا، آفریقا، نیمکره غربی، اروپا و خاورمیانه در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. برخی گزارش‌ها نیز از حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین وزرای امورخارجه کشورهای عربی در این نشست حکایت می‌کند. وزیر خارجه آمریکا در حالی از برگزاری این نشست خبر داده که از ۱۸ دی‌ماه در راستای رایزنی با مقامات خاورمیانه برای اعمال فشار بیشتر بر ایران راهی این منطقه شده است.لهستان که میزبانی نشست مذکور را پذیرفته، پیش از این به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و اعلام حمایت اروپا از حفظ برجام خواستار همفکری بیشتر اروپا با آمریکا درباره ایران شده بود. ورشو همچنین مخالفت خودرا با هرگونه اقدامی از سوی اتحادیه اروپا که موجب تضعیف تحریم‌های آمریکا شود، اعلام کرده بود.به هر ترتیب در پی اعلام برگزاری نشستی به میزبانی لهستان برای فشار بر ایران، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در صفحه توییتر خود نوشت: یادآوری به میزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس ضد‌ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد‌ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده یا به حاشیه رانده شده‌اند و ایران قوی‌تر از همیشه است. به گزارش «ایسنا» او ادامه داد: دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ‌جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد‌ایرانی می‌شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، ظریف در ادامه عکس‌هایی از کنفرانسی را به پیام خود اضافه کرد که بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را در کنار شیمون پرز رئیس معدوم رژیم صهیونیستی و حسنی مبارک رئیس‌جمهور ساقط شده مصر نشان می‌دهد. وزیر خارجه ایران همچنین عکس‌هایی از آوارگان لهستانی و آمار تاریخی آنها را که در زمان جنگ‌جهانی به ایران پناه آورده بودند، به پیام خود الصاق کرد.ازسوی دیگر سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه با انتشار عکسی از گورستان لهستانی‌ها در ایران در صفحه توییتر خود نوشت: ۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند. بیش از یک‌صد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین، از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل‌جایگزینی هستند، اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند.

اشاره عراقچی به مهاجرت تعدادی از لهستانی‌ها به ایران در جریان جنگ‌جهانی دوم برای مهاجرت از طریق خاک شوروی سابق است. براساس گزارش‌ها بسیاری ازاین مهاجران به‌دلیل بیماری نتوانستند ایران را ترک کنند و به‌دنبال فوت آنها در تهران، بندرانزلی و اصفهان، گورستان‌های اختصاصی برای آنها درست شد یا در گورستان‌های مسیحیان دفن شدند.یکی از این گورستان‌ها، گورستان کاتولیک‌ها در شرق تهران، در محله قدیمی دولاب قرار دارد، که اگرچه مختص پناهجویان لهستانی نیست و شهروندان کشورهایی نظیر فرانسه، ایتالیا، چک، رومانی، اوکراین و روسیه هم در آنجا دفن شده‌اند، اما بخش بزرگی از گورستان به لهستانی‌ها تعلق دارد و زیر نظر سفارت لهستان اداره می‌شود و به همین دلیل به«قبرستان لهستانی‌ها» مشهور است.

باختن قافیه و اقدام انفعالی آمریکا

در کنار ظریف و عراقچی، روز گذشته علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز به این موضوع واکنش نشان داد. به گزارش «ایرنا» او در واکنش به برگزاری اجلاس ضد‌ایرانی در لهستان که از سوی وزیر خارجه آمریکا مطرح شده است، گفت: تبدیل «تحریم با حداکثر فشار» به «سمینار و کنگره» به معنای باختن قافیه است.

همزمان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برگزاری اجلاس ضد‌ایرانی در لهستان را جنگی روانی دانست که می‌تواند به عرصه شکست آمریکایی‌ها تبدیل شود. به گزارش خبرآنلاین، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه آمریکا مبنی‌بر برگزاری اجلاس ضد‌ایرانی در لهستان گفت: برگزاری اجلاس ضد‌ایرانی در لهستان اقدام انفعالی آمریکاست. فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه اجلاس لهستان می‌تواند به صحنه شکست آمریکایی‌ها تبدیل شود، اظهار کرد: قطعا برگزاری این اجلاس از سوی سیاستمداران اروپایی و محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا مورد انتقاد قرار خواهد گرفت، چون آمریکا با چنین اقداماتی تنها بی‌ثباتی در منطقه را دامن می‌زند. وی در واکنش به میزبانی لهستان برای برگزاری اجلاس ضد‌ایرانی گفت: لهستان از کشورهای اروپایی و محل اقدامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در زمان جنگ سرد بود و بعد از آن هم به پایگاه تبدیل شد. آمریکا از ضعف‌های چنین کشورهایی در عرصه بین‌المللی برای برگزاری چنین همایش‌هایی استفاده می‌کند. فلاحت‌پیشه در ادامه تاکید کرد :لازم است ایران برخورد قاطعی با لهستان داشته باشد و این برخورد فراتر از گلایه ساده صورت گیرد. همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با نشست ضدایرانی لهستان استیلای خود را بر اروپا نشان دهند که این اقدام شکستی برای اروپایی‌ها خواهد بود.محمدعلی پورمختار، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از میزبانی لهستان برای برگزاری یک کنفرانس ضد‌ایرانی گفت: به‌رغم اقدام شرم‌آور مقامات لهستان در برگزاری کنفرانس ضدایرانی، شهروندان این کشور هیچ‌گاه کمک‌های ایران به پناهندگان خود در زمان جنگ‌جهانی دوم را از یاد نمی‌برند.

سخت‌تر شدن توافق با ایران

در واکنشی دیگر فرانک ویزنر، معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین‌المللی، سخنان ضدایرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در قاهره را تکرار حرف‌های پیشین وی دانست و گفت: برگزاری گردهمایی در لهستان هرگونه توافق احتمالی با ایران را دشوارتر می‌کند. او در گفت‌وگو با «ایرنا» برقراری گردهمایی در لهستان را در راستای ادامه راهبرد سیاسی علیه ایران توصیف کرد. ویزنر در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا گردهمایی ادعایی را در لهستان و نه در سایر کشورهای مطرح اروپایی برگزار می‌کند، گفت: دولت ترامپ مدت‌هاست که با بریتانیا، فرانسه و آلمان و همین‌طور دیگر امضا‌کنندگان برجام مساله دارد. مشکلات ما هنوز ادامه دارد و من فکر نمی‌کنم که آنها چندان علاقه‌ای به این گردهمایی که پمپئو گفته است، داشته باشند.