به گزارش «ایلنا» سیدحسین موسویان افزود: «اول: ایران چهل سال تحریم‌های آمریکا را تجربه کرده و در برابر تحریم آبدیده شده است. در حقیقت ایران مجرب‌‌‌‌ترین و مقاوم‌‌‌‌ترین کشور جهان در مقابله با تحریم‌های آمریکا است. دوم: در دور اول اوباما، آمریکا توانست اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند چون ایران هیچ کدام از شش قطعنامه شورای امنیت را قبول نکرد اما این بار برجام که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است از سوی ایران کامل اجرا شده است و سایر قدرت‌های جهانی نیز مصمم به حفظ آن و ادامه کار اقتصادی با ایران هستند. بنابراین برجام آمریکا را منزوی و در ایجاد اجماع بین‌‌المللی علیه ایران عاجز کرده است و حقیقت سوم هم به این مساله بر می‌گردد که مشکلات جاری اقتصاد ایران حداقل ۵۰ درصد به‌خاطر ناکارآمدی سیستم داخلی ایران است، مثل وجود فساد، قاچاق، تورم و ....»

این دیپلمات سابق ادامه داد: «بنابراین چنانچه ایران بتواند مشکلات ناکارآمدی سیستم داخلی خود را حل کند، با وجودی که از دور جدید تحریم‌های آمریکا خسارت خواهد دید، اما آقای ترامپ نمی‌تواند با شیوه تحریم و فشار، ایران را به مذاکره کشانده و تسلیم کند. چون با وجود برجام، امکان اجماع بین‌‌المللی گذشته نیست و ایران ۴۰ سال تجربه مقاومت در مقابل تحریم‌‌‌های آمریکا را هم دارد.»

سه تهدید آمریکا

سیدحسین موسویان در پاسخ به این سوال مجری که تهدیدهای آمریکا(اظهارات ترامپ، پمپئو و بولتون) چه معنی دارد و امکان مذاکره ترامپ و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هست یا خیر، افزود: «اولین تهدید که ترامپ آن را هم عملی کرد نقض برجام و قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی مربوط به برجام بود. دومین تهدید از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر امورخارجه در مورد تغییر رژیم در ایران بود. سومین تهدید دولت ترامپ، صادرات صفر نفت ایران بود که در تاریخ روابط دوکشور بی‌‌سابقه بود. آمریکا حتی در دوران تجاوز صدام به ایران درحالی‌که از متجاوز حمایت می‌کرد، سیاست صادرات صفر نفت را دنبال نکرد. بنابراین ترامپ آغازکننده روند تهدید علیه ایران بود. اکنون روابط ایران و آمریکا در شرایط «تهدید در مقابل تهدید» به‌سر می‌برد با این تفاوت که ترامپ از مرز تهدید نیز عبور و جنگ اقتصادی علیه ایران را آغاز کرده است.»

نقض سه معاهده

موسویان در ادامه درباره امکان‌پذیر بودن مذاکره هم گفت: «نکته اول، این است ایران و آمریکا و همه قدرت‌های جهانی در مورد برجام توافق کردند و آمریکا آن را نقض کرد. فرض کنید مذاکره و توافق مجددی هم با دولت ترامپ صورت گیرد. چه کسی می‌تواند ضمانت کند که آمریکا آن را نقض نخواهد کرد. ترامپ آمده و برجام را زیر پا گذاشته چون میراث اوباما است. به فرض اینکه در دوره ترامپ توافقی هم صورت گیرد، از کجا معلوم که رئیس‌‌جمهور بعدی آمریکا، میراث ترامپ را زیر پانگذارد.»

پژوهشگر دانشگاه پرینستون افزود: «نکته دوم، اینکه میزان و ملاک برای مذاکره چیست؟ سه قرارداد مهم بین ایران و آمریکا داریم. اولین قرارداد،معاهده مودت دو کشور که در سال ۱۹۵۵ امضا شد. این پیمان در مورد روابط اقتصادی و کنسولی است. ایران و آمریکا مشکلات متقابل زیادی در مورد شهروندان و امور کنسولی دارند. آقای ترامپ هم مایل بود از برجام سهم اقتصادی داشته باشد و نان برجام را فقط اروپا و روسیه و چین نخورند. ایران اخیرا به استناد این معاهده، شکایتی علیه آمریکا به‌خاطر تحریم‌ها تسلیم دادگاه بین‌‌المللی لاهه کرده است. استناد ایران به این معاهده و ارائه چنین دادخواستی براساس آن، به این معنی است که ایران این معاهده را قبول دارد. آیا آقای ترامپ حاضر است این معاهده را به‌عنوان معیار بپذیرد؟»

سیدحسین موسویان ادامه داد: «دومین قرارداد، قرارداد الجزایر است که در سال ۱۹۸۱ بین ایران و آمریکا امضا شد. در این قرارداد دو کشور توافق کرده‌‌اند که دیپلمات‌های گروگان در تهران آزاد شده و روابط عادی دیپلماتیک براساس دو اصل «احترام متقابل» و «عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر» داشته باشند. بعد از امضای قرارداد و آزادی دیپلمات‌های آمریکایی، آمریکا به‌جای اینکه روابط دیپلماتیک خود با ایران را براساس این قرارداد تنظیم کند، قطع رابطه کرد و بلافاصله هم از تجاوز صدام به خاک ایران حمایت کرد.»

موسویان با اشاره به اینکه سومین قرارداد هم برجام است که آمریکا امضا کرد و شورای امنیت سازمان ملل هم تصویب کرد، ابراز کرد: «آمریکا هر سه توافق را نقض کرده است. حالا آقای ترامپ که خواستار مذاکره است، بگوید کدام یک از این توافقات را به‌عنوان معیار و ملاک قبول دارد؟»

دو سوءبرداشت آمریکا درباره ایران

سیدحسین موسویان در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین سوءبرداشت آمریکا در مورد ایران چیست، گفت: «ایران و آمریکا چهل سال روابط دیپلماتیک نداشته‌‌اند. بنابراین طبیعی است که دو طرف دچار عدم درک صحیح و سوءبرداشت‌هایی در مورد طرف مقابل باشند. منتها امروز گروه تروریستی منافقین در تعیین دستورکار سیاسی واشنگتن در مورد ایران نقش ایفا می‌کند. اینها یک گروه تروریستی مشابه داعش و القاعده هستند. مهم‌ترین سوءبرداشت آمریکا، در مورد سیاست‌های منطقه‌‌‌ای ایران است. آمریکا ادعا می‌کند که ایران به‌دنبال بی‌‌‌ثباتی منطقه است درحالی‌که ایران واقعا جویای یک منطقه باثبات است، زیرا ایران بیش از همه از بی‌‌‌ثباتی منطقه خسارت خواهد دید.»

موسویان درباره دومین سوءتفاهم آمریکا در مورد ایران نیز گفت: «دومی مربوط به سیاست مهار دوگانه تحریم و گفت‌‌وگو است. بعد از انقلاب ۱۹۷۹ در ایران، تصور همه دولت‌های آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه این بوده که از طریق فشار و تحریم می‌توانند ایران را پای میز مذاکره کشانده و هر خواسته‌‌ای را تحمیل و ایران را تسلیم کنند. همه دولت‌های آمریکا نیز در اجرای این سیاست شکست خورده‌‌اند. در واقع ترامپ هم در مورد ایران یک تجربه شکست‌‌خورده را تجربه می‌کند. بنابراین بهتر است ترامپ از تکرار تجربه شکست‌خورده فشار و تحریم برای مذاکره دست بردارد.»