آمریکا15سال عقب رفته است

روحانی افزود: آمریکایی‌ها حرف‌هایی که در دوران بوش پسر زده می‌شد را تجربه کرده و به اشتباه بودن آن پی برده و قدم‌هایی برای اصلاح آن برداشته بودند، اما دوباره عده‌ای آمده‌اند و آن حرف‌ها را تکرار می‌کنند. مگر دنیا می‌پذیرد که آمریکا بخواهد برای همه کشورها تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار در بعضی جاها کاری به پیش ببرند، اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.روحانی تاکید کرد: اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر امور خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرد و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.در همین حال روز گذشته محمد باقرنوبخت، سخنگوی دولت هم درنشست خبری‌اش با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت:در ۴۰ سال گذشته آمریکا و اقمار آن به هدف خود که تضعیف جمهوری اسلامی ایران است،‌ نرسیده‌اند و شرایط نشان می‌دهد که بنیه‌ دفاعی یا اقتصاد کشور ما که دنبال تضعیف آن بودند، ناکارآمدتر نشده است.

به گزارش «ایسنا» نوبخت در ادامه با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، گفت: واقعا آقای بولتون فکر می‌کند قبل از ۴۰ سالگی انقلاب در کنار منافقان به تهران می‌آید؟ اجاره‌نشین‌های کاخ سفید نمی‌دانند با انتخابات بعدی جایی ندارند؟ تاریخ همه چیز را نشان خواهد داد. سخنگوی دولت در مورد اظهار تمایل آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران نیز گفت: ما با کسانی که شایستگی ندارند پای میز مذاکره با نمایندگان ملتی بنشینند که به عقود خود وفادارند مذاکره نمی‌کنیم و اینها قراردادهای بین‌المللی و قطعنامه سازمان ملل را اجرا نمی‌کنند. به گزارش خبرآنلاین سخنگوی دولت همچنین گفت: وزیر امور خارجه آمریکا مواضع ترامپ را تکرار کرد و حرف جدیدی نزد. ما هم به قدرت خودمان اطمینان داریم. نوبخت درادامه سخنانش تصریح کرد اگر آمریکایی‌ها بخواهند تجربه را باز تجربه کنند، چیزی جز ندامت برای آنها باقی نخواهد گذاشت. او همچنین اظهار کرد: آیا آمریکا توانسته بعد از اینکه اعلام کند تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران وضع خواهد کرد و پرونده جمهوری اسلامی را به شورای امنیت می‌برد، موفق باشد؟ به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با اشاره به گزارش صندوق بین‌المللی پول گفت: براساس این گزارش، ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و به رغم تحریم ها، هنوز از نظر اقتصادی در این جایگاه قرار دارد.نوبخت تاکید کرد: آیا آمریکایی‌ها فکر می‌کنند دستکش مخملی را که در آورده‌اند و دست چدنی به سوی مردم دراز کرده‌اند، دستی که پشت آن اسرائیل و منافقین ایستاده‌اند، مردم ایران، آمریکا را خواهان دموکراسی می‌دانند؟ سخنگوی دولت گفت:‌ ترامپ را می‌بینم یاد فیلم‌های وسترن و ششلول‌بندهای خبیث می‌افتم.

واکنش جهانگیری و تخت‌روانچی

همزمان روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، در یادداشتی توئیتری در واکنش به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نوشت: «وزیر خارجه ترامپ ٤٠ سال از زمان عقب است. اساسا ملت ایران انقلاب کرد تا کسی نتواند به آنها امر و نهی کند. بالاخره دولت ترامپ هم مثل گذشتگان خود مجبور است با این واقعیت منطقه کنار بیاید که ایران با پشتوانه تاریخی و تمدنی‌اش کشور و ملت بزرگ خاورمیانه هست و با این ملت باید با زبان ادب و منطق سخن گفت نه تهدید.» حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به اعلام استراتژی جدید آمریکا در مورد ایران تاکید کرد: ملت ما برای پاسخ به آمریکا متحدتر خواهد شد. در ادامه واکنش‌ها مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری، هیات حاکمه آمریکا را تحت‌تاثیر صهیونیست‌ها و گروه‌های تروریستی دانست. او در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما سخنان پمپئو را حاکی از توهم و سیر کردن هیات حاکمه آمریکا در دنیای دیگر توصیف کرد و افزود: او مسائلی را مطرح کرد که خیلی به هم چسبندگی نداشت. آمریکایی‌ها پس از خروج از برجام با انتقاد شرکایشان مواجه شدند که اگر از توافق هسته‌ای خارج شوند، جایگزینش چیست.

وی تاکید کرد: سخنان پمپئو، نه استراتژی بود و نه طرح، بلکه برخی نکات علیه نظام و ملت ایران بیان کرد که کاملا محکوم، غلط و نشان‌دهنده ادامه خصومت آمریکا با جمهوری اسلامی است. همچنین علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: آنچه پمپئو در قالب به اصطلاح استراتژی جدید علیه ایران مطرح کرد حرف جدیدی نبوده و تنها مجموعه‌ای از آرزوها و رویاهای ترامپ است.وی گفت: سپاه بخشی از حاکمیت و بازوی قدرتمند انقلاب اسلامی بوده و ماموریت‌های این نهاد و سایر بخش‌های نیروهای مسلح ایران در چارچوب سیاست‌ها و تصمیمات نظام و مورد حمایت کامل است.از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس روز گذشته در پاسخ به اخطار حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر درباره دلیل واکنش نشان ندادن او به صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا گفت: وزیر خارجه آمریکا آنقدر حرف‌های بی‌حساب زد که احتیاج به پاسخ ندارد.