عربستان و اسرائیل، ترامپ را تحریک می‌کنند

براساس آنچه خبرگزاری خانه ملت گزارش داده است، علی لاریجانی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای خارج شوند، ایران برنامه آماده‌ای دارد تا برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد، گفت: بله، ما برنامه‌ای مدون و قانون مشخصی داریم، اخیرا نیز در پارلمان ایران مصوب کردیم که در ازای اقدامات آمریکا چه کاری را انجام دهیم، برنامه ایران در برابر سناریوهای مختلف آمریکا مشخص است. ما کاری می‌کنیم که آمریکایی‌ها پشیمان شوند. لاریجانی تاکید کرد که اگر ترامپ این روش را ادامه دهد حتما ایران عکس‌العمل نشان خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسوول تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی، ترامپ نیست، بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون ۸ بار پایبندی ایران را تایید کرده است، گفت: حرف‌های ترامپ را نباید خیلی جدی گرفت؛ زیرا برجام توافق دوجانبه نبوده بلکه توافقی بوده که تحقق آن ۳۰ ماه طول کشید و مذاکرات سختی انجام شد.لاریجانی با بیان اینکه ترامپ به مسائل حقوقی دقت ندارد، تاکید کرد: در مذاکراتی که روزهای اخیر با روسای پارلمان‌ها داشتم، آمریکایی‌ها در مقطع فعلی به‌عنوان یک کشور دردسرساز شناخته می‌شوند.او با بیان اینکه ترامپ مقداری دچار خودشیفتگی همراه با کم‌تجربگی در حوزه سیاست شده و قول‌هایی داده، ولی نمی‌تواند عملی کند، افزود: در مورد کره شمالی نیز ترامپ در سازمان ملل می‌گوید من کل کره را از بین می‌برم، این اظهارات نشان می‌دهد که این حرف‌ها نارس و ناپخته است، دنیای امروز چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهد. بنا بر شرایط موجود نباید حرف‌های ترامپ را خیلی جدی گرفت، من فکر نمی‌کنم سیاستمداران دنیا امروز حرف‌های او را جدی بگیرند؛ زیرا حرف‌ها وزنی ندارد.

به گفته علی لاریجانی، به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دچار یک حالت بی‌وزنی در سیاست شده‌اند و این عامل باعث شده اگر بخواهند اقدام خاصی را انجام دهند، هیچ‌کس با این کشور همکاری نخواهد کرد.

عربستان ترامپ را تحریک می‌کند

ازسوی دیگر، رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در دیدار با رئیس پارلمان پاکستان هم به اظهارات ترامپ اشاره کرد و آن را خارج از توافق دانست و گفت: اسرائیل و عربستان ترامپ را در این خصوص تحریک می‌کنند، از اسرائیل به غیر ‌از این توقعی نیست؛ اما عربستان چرا در کنار اسرائیل قرار می‌گیرد. به گفته لاریجانی آمریکا همیشه در سیاست خود یک شیطان بوده، اما بعد از ترامپ تبدیل به یک شیطان غیرقابل‌کنترل شده است.رئیس مجلس همچنین در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس با رئیس پارلمان کویت دیدار کرد و با تاکید بر اینکه روابط خوب بین دو کشور خوب باید گسترش یابد، درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: توافق هسته‌ای ایران به شکل قطعنامه شورای امنیت درآمده است و ما به مفاد آن پایبند بوده و هستیم و این امر را آژانس که ناظر توافق است بارها تاکید کرده است.

لاریجانی بار دیگر تاکید کرد که آمریکا که خود ناقض این توافق بوده اکنون مدعی شده ایران پایبند نبوده است؛ در‌حالی‌که پایبندی را آژانس باید اعلام کند. به تاکید رئیس مجلس این روند مسائل را پیچیده‌تر می‌کند، قرار نیست ایران هزینه یک توافق را بدهد، اما منافعی نداشته باشد این مساله‌ای نیست که ایران بتواند به آن پاسخ ندهد.موضوع مذاکرات هسته‌ای و پایبندی ایران به برجام، در دیدار علی لاریجانی با رئیس پارلمان عمان مطرح شد. لاریجانی گفت که ایران بعد از ۳۰ ماه مذاکره سخت به توافق بین‌المللی دست پیدا کرد، این توافق به تایید شورای امنیت نیز رسید، ایران همواره به آن پایبند بوده و این مهم را آژانس بین‌المللی اتمی بارها تاکید کرده است. رئیس مجلس تاکید کرد: آمریکا امروز پا را فراتر گذاشته و مدعی شده ایران به توافق پایبند نبوده؛ در‌حالی‌که ناظر توافق آژانس تعیین شده است.

سفر پوتین به ایران

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در این سفر با مسوولان روس گفت‌وگوهای خوبی درباره توسعه روابط اقتصادی و بعضی از زمینه‌هایی که باید مقامات سیاسی برای فعال شدن آنها کمک کنند، انجام شد؛ گفت: از آنجا که آقای پوتین سفری به ایران دارد، این گفت‌وگوها می‌تواند مقدمه‌ای باشد که بعضی از مسائل در آن سفر حل و فصل شود.