شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۳ دنیای اقتصاد

اخبار حمل و نقل - روزنامه شماره ۶۰۷۳

  • تبخیر ارزی بودجه ریلی

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری، یکی از موضوعات مهم در بحث حوزه ریلی هزینه‌‌‌های ارزی است به این صورت که با تغییر نرخ ارز هزینه‌‌‌ها هم تغییر می‌کند. در سال‌های ٩۴، ٩۵ و ٩۶ با دلار ٣۵٠٠ تومانی بودجه بخش ریلی حدود ٢٧٠٠ میلیارد تومان بوده و در سال ٩٧ با دلار ١٢٠٠٠ تومان بودجه بخش ریلی ٧٠٠ میلیارد تومان کاهش یافت و به ٢٠٢٠ میلیارد تومان رسید. در سال ٩٨ بودجه به ١۵٠٠ میلیارد تومان رسید و در سال‌های ٩٩ و ١۴٠٠ که دلار به ٣٠‌هزار تومان افزایش یافت بودجه راه‌‌‌آهن ٢۴٠٠ میلیارد تومان بود. این مساله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری ناوگان و خطوط شده بود.
  • مصائب توسعه حمل‌ونقل ریلی بار

    احمدرضا سبزواری/مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد و رئیس هیات‌مدیره شرکت توکاریل
    پیدایش راه‌‌‌آهن و توسعه حمل و نقل ریلی بی‌‌‌شک یکی از مهم‌ترین ابداعات بشری است که با سیر طبیعی رشد خود تحولاتی شگرف در زندگی انسانی پدید آورد. مروری بر گذشته جوامع نشان می‌دهد که سهم حمل‌ونقل ریلی در بسیاری از تحولات پیش‌آمده در عرصه اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی غیر‌قابل انکار بوده است. حمل‌‌‌ونقل ریلی به دلیل کاهش مخاطرات در زمان سفر، افزایش نظم، کاهش مصرف سوخت، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌‌‌بودن و نقش کلیدی آن در کاهش آلودگی زیست‌‌‌محیطی که زمینه توسعه پایدار را فراهم می‌‌‌سازد، بسیار مورد توجه جوامع توسعه‌یافته است.
  • چرا لجستیک به وزارتخانه‌‌‌ای مستقل نیاز دارد؟

    هومن پشنگیان/فعال صنعت لجستیک
    زمانی پیشنهاد تشکیل معاونت لجستیک در وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌‌‌شد، اما این روزها و در آستانه تشکیل کابینه دولت چهاردهم سخن از تشکیل وزارت لجستیک به میان آمده و از سوی فعالان این حوزه به‌ویژه در بخش خصوصی به عنوان مطالبه‌‌‌ای جدی مطرح می‌شود. همین امر اهمیت صنعت لجستیک و گستردگی آن را به‌‌‌خوبی نشان می‌دهد و از سوی دیگر بیانگر این موضوع است که صنعت لجستیک در ایران تا چه حد نیازمند تقویت زیرساخت و تغییر نگاه‌‌‌های بنیادین است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر