شماره روزنامه ۶۰۹۶
|

  • «ریل» کج خصوصی‏‏‏‌سازی

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌‌‌‌برد و نیاز به تحولات ویژه‌‌‌‌ای، شـامل تحـولات حوزه‌‌‌‌های سیاستگذاری بالادستی و تحولات درونی دارد. به همین منظور پیشنهادها و انتظارات حوزه ریلی از دولت چهاردهم را در سه بخش ایجاد نهاد رگولاتوری مستقل، تکمیل خصوصی‌‌‌‌سازی و ضرورت تکمیل حلقه‌‌‌‌های مفقوده ریلی را در گفت‌‌‌‌وگو با عباس قربانعلی بیک، معاون اسبق برنامه‌‌‌‌ریزی و امور بین‌‌‌‌الملل راه‌‌‌‌آهن به بحث و بررسی گذاشته‌‌‌‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌‌‌‌خوانید.
  • سیاست‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های اعطای تسهیلات سازمان بنادر از محل وجوه اداره‌شده ابلاغ شد

    سیاست‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های اعطای تسهیلات بانکی از محل وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی پس از تصویب در هیات عامل این سازمان، برای اجرا به واحدهای ذی‌ربط ابلاغ شد. لقمان پارسی‌نیا، دبیر کمیته وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی، با اعلام این مطلب گفت: سیاست‌‌‌های وجوه اداره‌شده این سازمان برای سال ۱۴۰۳ در ۱۴بخش تصویب و برای اجرا به واحدهای زیرمجموعه و تمامی‌‌‌ ذی‌نفعان ابلاغ شده است.
  • توقف کالا در بنادر با لنگر ارزی

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: بنادر به عنوان مهم‌ترین پایانه واردات، نقشی غیرقابل جایگزین در تامین و واردات کالاهای اساسی دارد. بر این مبنا هرگونه اختلال در روند ترخیص و بارگیری کالاهای واردشده با کندکردن جریان خروج بار از بندر به داخل کشور، سبب تجمع و دپوی کالاهای اساسی در بنادر می‌‌‌شود. دپوی نهاده موردنیاز بازار داخل در بنادر، از یکسو سبب کمبود در داخل کشور و از سوی دیگر با کندکردن فرآیند تخلیه کشتی‌‌‌ها باعث پرداخت هزینه دموراژ خواهد شد. در سال‌‌‌های اخیر، بار‌‌‌ها اخباری مبنی بر رسوب میلیون‌‌‌ها تن کالای اساسی و سرمایه‌‌‌ای در گمرکات کشور منتشر شده است. انتشار این اخبار همواره با انتقاد مسوولان دستگاه‌‌‌های نظارتی، اجرایی و نمایندگان مجلس روبه‌رو بود. اخیرا معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی موجودی کالای اساسی موجود در بنادر کشور را ۳میلیون و ۹۰۰هزار تن اعلام کرده است. افزایش غیرمنطقی انباشت کالا در مبادی ورودی می‌‌‌تواند به اختلال در زنجیره تامین کالاهای وارداتی و صادراتی منجر شود. بنادر کشور محل دپوی کالا نیست و افزایش روند تخلیه و بارگیری در بنادر نیازمند آن است تا صاحبان کالا فرآیندهای مربوط به خروج کالای خود از بنادر را سریع‌تر انجام دهند.
  • واردات بیش از ۱۰ فروند هواپیما در دو ماه گذشته

    در آیین رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌‌‌ها و تبادل تفاهم‌‌‌نامه بین شرکت فرودگاه‌‌‌ها و سرمایه‌گذاران وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای توافق‌نامه ۲ میلیارد دلاری میان صندوق توسعه ملی و بانک مسکن برای ارائه تسهیلات ارزان به بخش حمل‌ونقل گفت: در دو ماه گذشته بیش از ۱۰ هواپیما وارد کشور شده و در حال حاضر مسیر ورود هواپیما کاملا باز است.
  • منتفع یارانه هوایی؛ دولت یا مردم؟

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: بحث آزادسازی بلیت هواپیما و تلاش شرکت‌های هواپیمایی برای ادامه افزایش قیمت یکی از مهم‌ترین خبرهای این روزهاست که مسوولان سه قوه هم به آن واکنش نشان داده‌‌اند. در این میان برای بسیاری این پرسش ایجاد شده که چرا صنعت هوایی ایران که از یارانه‌‌های دولتی متعدد و سنگینی برخوردار است باید تا این حد پیگیر آزادسازی قیمت باشد و با وجود فروش بلیت با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب، همچنان بر افزایش قیمت اصرار کند. اخیرا نیز دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادعاهایی را درباره یارانه سوخت، هزینه پرواز، قیمت بلیت با وجود حمایت‌‌های دولتی و امکان واردات هواپیماهای نو مطرح کرده که قابل بحث به نظر می‌‌رسد. «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌‌وگو با سید‌‌طه‌‌حسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، به بررسی این مسائل پرداخته است.
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی ایام اربعین حسینی در محورهای مواصلاتی کشور

    مرکز مدیریت راه‌‌‌های کشور، محدودیت‌های ترافیکی ایام اربعین حسینی در سطح محورهای مواصلاتی استان‌‌‌های منتهی به مرزهای اربعینی را اعلام کرد. بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌‌‌های کشور، در استان خوزستان تردد خودروهای کامیون و تریلر از ساعت ۷ روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد تا ساعت ۷ صبح چهارشنبه هفتم شهریور در مسیر اهواز - خرمشهر - شلمچه و بالعکس ممنوع بوده و خودروهایی که قصد حرکت به سمت خرمشهر را دارند، می‌توانند از مسیر اهواز - آبادان - شلمچه و بالعکس تردد کنند. بر اساس این گزارش همچنین تردد خودروهای کامیون، تریلر و اتوبوس از ساعت ۷ صبح روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد تا ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه هفتم شهریور از محور فرعی الوان (عبدالخان) ممنوع بوده و مسیر اهواز - سوسنگرد - بستان به عنوان محور جایگزین تعیین شده است.
  • تبخیر ارزی بودجه ریلی

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری، یکی از موضوعات مهم در بحث حوزه ریلی هزینه‌‌‌های ارزی است به این صورت که با تغییر نرخ ارز هزینه‌‌‌ها هم تغییر می‌کند. در سال‌های ٩۴، ٩۵ و ٩۶ با دلار ٣۵٠٠ تومانی بودجه بخش ریلی حدود ٢٧٠٠ میلیارد تومان بوده و در سال ٩٧ با دلار ١٢٠٠٠ تومان بودجه بخش ریلی ٧٠٠ میلیارد تومان کاهش یافت و به ٢٠٢٠ میلیارد تومان رسید. در سال ٩٨ بودجه به ١۵٠٠ میلیارد تومان رسید و در سال‌های ٩٩ و ١۴٠٠ که دلار به ٣٠‌هزار تومان افزایش یافت بودجه راه‌‌‌آهن ٢۴٠٠ میلیارد تومان بود. این مساله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری ناوگان و خطوط شده بود.
  • مصائب توسعه حمل‌ونقل ریلی بار

    احمدرضا سبزواری/مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد و رئیس هیات‌مدیره شرکت توکاریل
    پیدایش راه‌‌‌آهن و توسعه حمل و نقل ریلی بی‌‌‌شک یکی از مهم‌ترین ابداعات بشری است که با سیر طبیعی رشد خود تحولاتی شگرف در زندگی انسانی پدید آورد. مروری بر گذشته جوامع نشان می‌دهد که سهم حمل‌ونقل ریلی در بسیاری از تحولات پیش‌آمده در عرصه اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی غیر‌قابل انکار بوده است. حمل‌‌‌ونقل ریلی به دلیل کاهش مخاطرات در زمان سفر، افزایش نظم، کاهش مصرف سوخت، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌‌‌بودن و نقش کلیدی آن در کاهش آلودگی زیست‌‌‌محیطی که زمینه توسعه پایدار را فراهم می‌‌‌سازد، بسیار مورد توجه جوامع توسعه‌یافته است.
  • چرا لجستیک به وزارتخانه‌‌‌ای مستقل نیاز دارد؟

    هومن پشنگیان/فعال صنعت لجستیک
    زمانی پیشنهاد تشکیل معاونت لجستیک در وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌‌‌شد، اما این روزها و در آستانه تشکیل کابینه دولت چهاردهم سخن از تشکیل وزارت لجستیک به میان آمده و از سوی فعالان این حوزه به‌ویژه در بخش خصوصی به عنوان مطالبه‌‌‌ای جدی مطرح می‌شود. همین امر اهمیت صنعت لجستیک و گستردگی آن را به‌‌‌خوبی نشان می‌دهد و از سوی دیگر بیانگر این موضوع است که صنعت لجستیک در ایران تا چه حد نیازمند تقویت زیرساخت و تغییر نگاه‌‌‌های بنیادین است.
  • حلقه‏‏‌های مفقوده توسعه ترانزیت ریلی

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: با توجه به تعهدات رئیس‌جمهور منتخب، همگی امیدواریم شایسته گزینی و شایسته سالاری، محور انتصابات در دولت چهاردهم باشد. در صورت تحقق چنین امری، دغدغه این موضوع وجود نخواهد داشت که آیا صدای کارشناسان به گوش بخش حاکمیتی حوزه ریلی خواهد رسید یا خیر؛ زیرا اولا مدیران بخش حاکمیتی ریلی به تبعیت از کارشناس محوری دولت منتخب، خود موضوعات را بهتر و جامع‌تر دانسته و عمل می‌‌‌کنند؛ ثانیا خود به دنبال نظرات کارشناسی خواهند رفت نه آنکه کارشناسان در تکاپوی انتقال دغدغه‌‌‌های خود باشند. با وجود این همواره تبادل نظرات منجر به ارائه راه‌‌‌حل‌‌‌های کامل‌تر و بهینه‌‌‌تر می‌شود و حال که دولت جدید بنای انجام کار کارشناسی را دارد، کارشناسان باید بیش از قبل فعال‌‌‌تر شده و ارائه نظر کنند. به همین مناسبت «دنیای اقتصاد»، مهم‌ترین مشکلات و چالش‌‌‌های کنونی حمل‌ونقل ریلی کشور را با تاکید بر حمل بین‌المللی در گفت‌‌‌وگو با حسن صدیقی، رئیس کارگروه حمل‌‌‌ونقل بین‌المللی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به بحث و بررسی گذاشته است که مشروح آن را در ادامه می‌‌‌خوانید.
  • توسعه پست لجستیک در کشور

    مدیرعامل شرکت دکاپست گفت: این برند در حال حاضر با ۳۱ مرکز مبادله در ۳۱ استان کشور و ۳۴۹ نمایندگی در شهرهای بالاتر از ۳۰ هزارنفر جمعیت، فعالیت خود را در جای جای کشور گسترش داده است. به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد»، محمدحسن کرباسیان افزود: خوشبختانه روزبه‌روز به تعداد مرسولات قابل ارسال دکاپست اضافه می‌شود و این نشان از اعتماد بیشتر مخاطبان به این برند دارد. وی با اشاره به فعالیت ۹ دفتر منطقه‌‌‌ای دکاپست در سطح کشور اظهار کرد: این دفاتر هریک چند استان کشور را در حوزه ارسال بین‌‌‌شهری، مبادلات، ارسال درون‌‌‌شهری و ارسال بین‌الملل مدیریت می‌کنند.
  • آزادراه ۱۰۰۰ کیلومتری

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: اخیرا یکی از مقامات مسوول سابق، طی پیامی ‌‌به رئیس جمهور منتخب توصیه کرده که برای احداث سالانه حداقل یک‌هزار کیلومتر آزادراه در کشور هدف‌‌گذاری شود. وی این گونه استدلال کرده که این موضوع نیاز ارزی نداشته و مولد اشتغال فراوان بوده و می‌تواند تا حد قابل قبولی از تعداد حدود ۲۰هزار کشته و ۴۰۰هزار مجروح حوادث جاده‌‌ای در سال که خسارتی معادل ۷‌درصد تولید ناخالص ملی وارد کرده جلوگیری کند. البته وی همین پیشنهاد را در شهریور ماه ۱۳۹۳ طی مقاله‌‌ای به وزیر راه دولت یازدهم نیز ارائه کرده بود. «دنیای‌اقتصاد» امکان‌پذیری این موضوع را در گفت‌‌وگو با خدایار خاشع، ‌‌ دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار آزادراهی به بحث و بررسی گذاشته است.
  • در زمان ناترازی عرضه و تقاضا، آزادسازی قیمت بلیت ظلم به مردم است

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت هواپیما با وجود آزاد‌سازی قیمت بلیت در زمان دریافت سوخت یارانه‌‌‌‌‌ای و سایر تسهیلات توسط شرکت‌‌‌‌‌های هواپیمایی گفت: زمانی که تقاضا و عرضه با یکدیگر همخوان و هم‌تراز بوده و به نقطه سر به سر رسیده باشد، این آزاد‌سازی می‌‌‌‌‌تواند به نفع توسعه صنعت هوایی باشد، اما در زمان این ناترازی، آزاد‌سازی قیمت بلیت ظلم به مردم است. مهرداد بذرپاش افزود:‌‌‌‌‌ شرکت‌‌‌‌‌های هواپیمایی تمایل دارند بلیت‌‌‌‌‌های خود را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند. این وظیفه بخش دولتی است که بر آن نظارت داشته باشد، ‌‌‌‌‌زیرا آزادسازی قیمت بلیت جز ظلم به مردم نیست.
  • پروندهٔ باز بلیت هواپیما

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور با مشکلاتی از جمله زمین‌گیری بخش عمده‌‌‌ای از هواپیماها و کمبود ناوگان، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و ارائه سوخت و تسهیلات یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی، ناترازی عرضه و تقاضا، کمبود قطعات به علت تحریم‌‌‌ها، وضعیت نامناسب خدمت‌‌‌رسانی در فرودگاه‌ها و نیاز به بهسازی و نوسازی مواجه است. در نشست خبری که با حضور مسوولان حمل‌ونقل هوایی کشور برای تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت هوایی برگزار شد، مسائل و مشکلات این صنعت به بحث و بررسی گذاشته شد.
  • رشد ١٠درصدی تجارت دریابرد

    علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری از رشد ١٠درصدی تجارت دریابرد خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات انجام‌شده در حوزه تجارت خارجی و ایجاد ارزش‌افزوده در بنادر، فعالیت‌های تجاری دریابرد از ٢١۵میلیون تن به ٢٣٧میلیون تن رسیده و شاهد رشد ١٠درصدی در این حوزه بوده‌ایم. همچنین صادرات غیرنفتی از بنادر کشور ۵۶درصد رشد داشت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر