• اتاق تجارت یا اتاق واردات؟

    بمانجان ندیمی روزنامه‌نگار
    میهمان طبقه هفتم ساختمان وزرا بودیم. ساختمانی که به پارلمان بخش خصوصی پایتخت ملقب است. مسعود خوانساری برای دومین دوره ساکن طبقه هفتم شده و بر صندلی ریاست اتاق تهران تکیه زده است. با او قرار گذاشتیم تا در مورد انتقادهایی که به اتاق بازرگانی وارد می‌شود، از او بپرسیم. آیا اتاق بازرگانی واقعا پارلمان بخش خصوصی است یا تنها منافع عده‌ای خاص را دنبال می‌کند؟ چرا مشارکت در تهران برای انتخابات اتاق، نسبت به تعداد اعضا کم است؟ خوانساری می‌گوید با توجه به ترکیب هیات نمایندگان، این انتقاد که اتاق، تنها منافع تجار را پیگیری می‌کند، رد می‌شود. ضمن اینکه همیشه در سیاست‌گذاری‌ها منافع ملی در نظر گرفته می‌شود که گاهی ممکن است مغایر با منافع بازرگانان باشد. او مشارکت کم فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق تهران را هم به دلیل بزرگ بودن و عدم شناخت کافی تمام اعضای اتاق از کاندیداها می‌داند و نکاتی را هم در این باره یادآور می‌شود که می‌توانید در این گفت‌وگو بخوانید.
  • بازنگری ساختاری در اتاق

    دکتر علی فرحبخش
    نهادها و انجمن‌های صنفی اکنون در جهان به‌عنوان سازمان واسط بین مردم و سیاست‌گذار تعریف شده و نقش مهمی را به‌عنوان تریبون عمومی برای اطلاع‌رسانی درخصوص اولویت‌ها و سیاست‌های پیشنهادی دارند. اهمیت این سازمان‌ها آنچنان است که حتی نقش لابی‌گری در این سازمان‌ها در بسیاری از کشورهای درحال توسعه به رسمیت شناخته شده است. اگرچه این سیاست هم می‌تواند مانند هر قاعده دیگری دارای تالی فاسد باشد، اما این عرف قانونی از آنجا همچنان پذیرفته می‌شود که به سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران اجازه می‌دهد با نظرات و دیدگاه‌های گروه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی آشنا شوند و مطلع باشند که هر سیاستی چگونه لایه‌های مختلف اجتماعی را متاثر می‌سازد.
  • در اندیشه صندلی‌های سبز مجلس با جوان‌گرایی؟!

    با نزدیک شدن به فصل انتخابات، تحرکات انتخاباتی برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی طی روزهای گذشته افزایش یافته و در حالی که بحث‌هایی پیرامون گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مطرح است محمدباقر قالیباف که قبل‌تر ایده نواصولگرایی را مطرح کرده بود، در پیامی ویدئویی از جوانان انقلابی خواسته تا با هدف ایجاد «مجلس نو» در سایت جهاد ثبت‌نام کنند. دعوت شهردار پیشین تهران برای حضور در انتخابات مجلس این هفته سوژه بسیاری از رسانه‌ها و نیز صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی شد و کاربران با ساخت هشتگ‌های #مجلس_نو، #نو_اصولگرایی و #قالیباف نسبت به این درخواست واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.
  • شمارش معکوس ایران برای گام دوم هسته‌ای

    همزمان با تشدید تنش‌ها درمنطقه خلیج فارس سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از عبور قریب‌الوقوع ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده طی روزهای آینده خبر داد. خبری که بلافاصله موجی از واکنش‌های جهانی به همراه داشت و از ترامپ گرفته تا متحدان غربی آمریکا همگی از تصمیم ایران برای توقف برخی تعهدات برجامی و عبور از سقف تعیین‌شده ابراز نگرانی کردند. این در حالی است که همزمان پنتاگون با انتشار تصاویری از حمله به دو نفتکش در دریای عمان بار دیگر مدعی شد که نیروهای سپاه در حال جداسازی مین عمل‌نکرده از بدنه نفتکش ژاپنی هستند.
  • حادثه سنگباران توله خرس در سوادکوه

    انتشار فیلمی دلخراش از حمله اهالی یک روستا به یک توله خرس این هفته بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشت و صحنه‌های دردناک این حادثه که افکار عمومی را جریحه‌دار کرد، به یکی از پر‌بازدید‌ترین ویدئوهای فضای مجازی تبدیل شد.
  • از مهبانگ تا خورشید

    حسین صفری
    در این اثر نگاهی مختصر به تاریخ جهان از زمان مهبانگ تا امروز داشته‌ایم. ترکیب مواد خورشید و منشأ عناصر موجود، اندازه، جرم و عمر خورشید را ارائه داده‌ایم. ساختار لایه‌ها، نحوه تولید انرژی با ساز و کارهای همجوشی هسته‌ای و انتقال انرژی از درون تا سطح و فضای بیرون تا زمین با رویکرد علمی به زبان ساده و بدون روابط ریاضی توضیح داده شده است. فعالیت‌های جو خورشید که برای بشر در روی زمین اثراتی دارد، به همراه توصیف ساده آورده شده است. مقدار انرژی رسیده از خورشید به زمین و میزان جذب آن در زمین تخمین زده شده است.
  • سیمای فردیدیان

    داود وفایی
    اخیرا چاپ دوم کتاب «سید احمد فردید؛ زندگینامه و شرح احوال و آرای انتقادی» به قلم محمد آسیابانی در دسترس علاقه‌مندان مباحث فکری فلسفی قرار گرفته است. چاپ اول این کتاب در سال ۹۷ منتشر شده بود. کتاب در حجمی کمتر از ۱۰۰ صفحه و در قالب مجموعه «فکر و ذکر ایرانی» نشر ورا عرضه شده است که در نگاه اول، مطالب اولیه درباره فردید را به‌طور جامع در اختیار مخاطب علاقه‌مند قرار می‌دهد. «گزارشی از سوانح احوال و افکار سید احمد فردید»، «شروع نشر افکار فردید»،از جمله عناوینر این کتاب هستند «فردیدیان» و «شرح منظومه فکری فردید» کتاب علاوه بر مقدمه روشنگر در آغاز، فهرست منابع و ماخذی سودمند دارد که در کنار نمایه اسامی و چند تصویر، مجموعه خوبی را مقابل دید مخاطب می‌گذارد.
  • روانشناسی و فاشیسم

    دکتر حسن عشایری
    سال‌ها پیش با محمدرضا جلالی مترجم کتاب ««روان‌شناسی سیاسی» آشنا شدم، هم‌درس نبودیم، به قول زنده‌یاد امیرحسین آریانپور هم‌آموزی بود. به مثابه اینکه چهار چشم بیشتر از دو چشم می‌بیند در دوران دانشجویی با هم بودیم و بعدها در دفاع پایان‌نامه‌ نیز کنار هم بودیم. پیش‌بینی‌ام درست بود که روانشناسی را به آسانی رها نخواهد کرد. بسیاری درس می‌خوانند، مدرک را می‌گیرند و بعد به‌طور روزمره به تدریس یا کارهای دیگر می‌پردازند، اما محمدرضا جلالی، پایان‌نامه‌اش نشان از آغاز دیگری داشت به‌طوری که در انجمن عصب‌شناسی بدون جلالی نمی‌توانستیم ادامه بدهیم. من سال ۱۹۶۰ در فرایبورگ پزشکی می‌خواندم و بعد از چندی به فلسفه نیز کشانده شدم و همین مساله باعث شد که مدت‌ها در انجمن دانشجویی فعالیت کنم و مسوول آوردن خارجی‌ها بودم ومدتی نیز هربرت مارکوزه به مجالس سخنرانی دانشگاه می‌آمد و من مسوول آوردن و بردن ایشان بودم، به‌طوری که به من می‌گفتند حسن مارکوزه. در زمان اقامت و تحصیل در فرایبورگ مارتین هایدگر را از نزدیک ملاقات کردم و همچنین تئودور آدورنو را. این ملاقات‌ها برای من سعادتی بود، البته نه اینکه بگویم آنها را فهمیدم اما دیدارشان برای من سعادتی بود.
  • نه تاریخی است نه عاشقانه

    فریبا ارجمند
    «شهر ممنوعه» نوشته ماگداسابو به رابطه یک خانم نویسنده با مستخدم مسنش که کاراکتر خاص و مستقلی است، می‌پردازد. داستان این رمان در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ در مجارستان می‌گذرد گرچه در هیچ جای داستان اشاره به تاریخ خاصی نمی‌کند اما با توجه به روند داستان نشان می‌دهد که تاریخ آن مربوط به دورانی است که مجارستان در حال گذراندن تلاطم‌های سیاسی است.
  • موقعیت مرد و زن میانسال در خانه سالمندان

    شمس لنگرودی بازیگر
    فیلم «دوباره زندگی» چهارمین اثری بود که در آن حضور داشتم. معیار من برای بازی در یک فیلم دو چیز است که مهم‌ترین آن فیلمنامه است. پس اگر فیلمنامه‌ای که می‌خوانم مورد قبولم باشد و با فکر و زندگی من سنخیت داشته باشد قبول می‌کنم بقیه صحبت‌ها را درباره فیلم انجام بدهیم.
  • ماجراهای دانش آموزان یک مدرسه غیرانتفاعی

    پرنیا شمس کارگردان
    این نمایش اجرای خود را از ۱۷ خردادماه در تالار مولوی آغاز کرد و خوشبختانه از استقبال مخاطبان رضایت دارم و ظرفیت سالن تقریبا هر شب تکمیل است. ما تمرین‌های نمایش را از ۲۳ آبان سال گذشته آغاز کردیم و به‌صورت مستمر ادامه دادیم. ایده شکل‌گیری این نمایش از کلاس‌هایی که با اصغر دشتی در دانشگاه داشتم شکل گرفت که وی این ایده را پسندید و من را ترغیب کرد که آن را گسترش دهم. ما ایده اولیه کار یعنی بررسی رفتارهای دانش آموزان یک دبیرستان و رابطه دوستانه ۲ دختر همکلاسی را در اختیار داشتیم و پس از آن در تمرین‌ها با اتودهایی که بازیگران می‌زدند، نمایشنامه تکمیل می‌شد تا شکل نهایی‌اش را پیدا کرد.
  • انرژی سنگ‌ها

    ژیلا کامیاب نقاش
    من کارهایم را از آدم‌ها و فیگورهای انسانی شروع و بعد به مرور آنها را ساده کردم و به‌صورت سنگ صبور درآوردم‌. از نظر من سنگ‌ها همان انسان‌ها هستند؛ انسان‌ها با همان شکل‌هایی که دارند منتها در قالب سنگ‌ها. این نگاه شاید نوعی آشنایی‌زدایی و جان‌دار پنداری است. از نظر من سنگ‌ها انرژی‌های مختلف خودشان را دارند و طی زمان تغییر شکل می‌دهند و صیقل پیدا می‌کنند و امیدوارند که خرد نشوند و نشکنند. همان‌گونه که انسان‌ها این مراحل را طی می‌کنند. این موضوعات دل‌مشغولی‌های شخصی من است.
  • اعتماد به نوجوانان

    وحید ملتجی تهیه‌کننده
    سری سوم اقیانوس آرام از چهارشنبه ۲۹ خرداد شروع شد و تا پایان تابستان به‌صورت سه روز در هفته حوالی ساعت ۲۱ از شبکه دوم سیما پخش می‌شود. در طراحی و ضبط برنامه به گونه‌ای عمل کردیم که نوجوان در کنار خانواده خود بتواند این برنامه را شب‌ها مشاهده کند و پیام‌هایی که در این برنامه گنجانده شده است برای هر دو نسل می‌تواند مفید و کاربردی باشد.
  • کلاسیک‌سازی در دوفضای مجاور

    میرعلیرضا میرعلی‌نقی پژوهشگر موسیقی
    ساخته‌های سلمان سالک از دوجنبه قوی برخوردارهستند که مشخصه موسیقی کلاسیک ایرانی است: تسلط ردیف در نغمه‌ها و تسلط شعر کلاسیک فارسی در کلام. می‌توان گفت که آثار با کلام او به‌‌رغم احساس خوب و قالب‌های خوش ساختی که دارد، آثاری هستند شعر محور که موسیقی چون هاله‌ای دور آن را آذین بسته است. این شعرمحوری، در تنظیم‌ها و به ویژه در چهار شیار آخر که با تنظیم مستقیم آقای عباس آزاد که هنرمند ارجمند زمان مااست، شخصیتی بیشتر «موسیقایی» یافته و موسیقی در آنها، نقش‌های تکمیلی– تفسیری یافته‌اند و در سازبندی‌ها، هارمونی‌ها و صداگیری درست از سازها، جلوه کرده‌اند.

بیشتر