• پاسخ ایران به ترور سلیمانی هوشمندانه و استراتژیک بود

    پوریا فیروزنژاد
    دقایقی از بامداد روز جمعه (۱۳ دی‌ ماه) گذشته بود که هواپیمای حامل سردار شهید قاسم سلیمانی بر باند فرودگاه بغداد فرود آمد و لحظاتی بعد او در خودرویی که در آن ابومهدی المهندس انتظارش را می‌کشید سوار شد.
  • رقص لرزان ترامپ بر پرتگاه جهنم ایران

    رید پاولی، تحلیلگر دانشگاه استنفورد مترجم: پوریا فیروزنژاد
    جنگ تمام‌عیار آمریکا با ایران چگونه خواهد بود؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از تحلیلگران نظامی و سیاسی را به خود مشغول کرده است و پاسخ به آن از زبان تحلیلگر مرکز همکاری و امنیت بین‌المللی دانشگاه استنفورد قابل‌توجه است. رید پاولی که فرضیه سناریوی حمله تمام‌عیار آمریکا به ایران و حضور تفنگداران این کشور در خاک ایران را شبیه‌سازی کرده است، با انتشار یادداشتی در نشریه نشنال اینترست به مقامات کاخ‌سفید و پنتاگون هشدار می‌دهد که جنگ با ایران بسیار متفاوت از جنگ با عراق خواهد بود و او آن را «بزرگ‌ترین اشتباه در سیاست خارجی آمریکا از زمان جنگ ویتنام» می‌داند؛ کارزاری که «حتی پیامدهایی بسیار گسترده‌تر از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ برای ایالات‌متحده و منطقه خواهد داشت.» او در این مطلب به تفاوت‌های اساسی جمعیتی، سرزمینی، مقاومتی و نظامی ایران و عراق می‌پردازد و پیامدهای این تفاوت‌ها را به ترامپ و مشاوران نظامی او گوشزد می‌کند. این کارشناس امنیتی، لمس خاک ایران توسط چکمه‌های سربازان آمریکایی را به منزله غرق ارتش آمریکا و منطقه در باتلاق ایران توصیف می‌کند. وی با تاکید بر اینکه جنگ با ایران، فاجعه‌بارترین کارزار نظامی تاریخ آمریکا خواهد بود، هشدار می‌دهد: «براندازی نظام ایران به‌طور قطع به ایجاد یک پل بی‌ثباتی از بیابان‌های عراق و سوریه در غرب تا کوه‌های افغانستان و پاکستان در شرق منجر خواهد شد. این جهانی است که واشنگتن نباید حتی رویای آن را نیز در سر داشته باشد.»
  • آب پاکی AFC روی دست فوتبال ایران

    این هفته نهادهای تصمیم‌گیر بین‌المللی در حوزه فوتبال در فقدان ارتباطات مناسب ازسوی مدیران ایرانی و نداشتن قدرت چانه‌زنی و نفوذ در کنفدراسیون فوتبال آسیا، دست به کار شدند تا چالش‌های بیشتری به بهانه نبود امنیت برای فوتبال ایران رقم بزنند.
  • اختلاف دولت و شورای نگهبان در میدان انتخابات

    در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و درحالی‌که جریان‌های سیاسی پیگیر بستن فهرست‌های انتخاباتی‌اند، حرف و حدیث‌ها درباره رد و تایید صلاحیت کاندیداها و نیز عملکرد شورای نگهبان در نظارت استصوابی همچنان ادامه دارد و در این میان تنش‌ها میان دولت و شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت‌های گسترده بالا گرفته است.
  • توصیه به حذف شیر از سبد غذایی مردم؟

    در شرایطی که رسانه ملی طی ماه‌های گذشته همواره پرچمدار اظهارات جنجالی و برنامه‌های پرحاشیه بوده است، این هفته نیز فیلمی از یک برنامه تلویزیونی در فضای مجازی دست به دست شد که امنیت روانی جامعه را مورد تهدید قرار داد؛ انتشار خبر وجود سم سرطان‌زای آفلاتوکسین در یک‌سوم شیر‌های کشور از سوی شخصی که در برنامه «سلام، صبح بخیر» شبکه۳ «کارشناس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی» معرفی شد، موج جدیدی از نگرانی‌ها در کشور ایجاد کرد.
  • رمز و راز توسعه اقتصادی

    ها جون چانگ مترجم: پوریا فیروزنژاد
    توسعه اقتصادی به چه معنا است؟ طی سال‌های متمادی ارائه تعریف این عبارت به محل مناقشه فراوانی بدل شده است. اکنون البته اغلب توسعه اقتصادی را همان رشد اقتصادی می‌دانند. بنابراین اگر تولید سرانه در کشوری افزایش ‌یابد، توسعه اقتصادی رخ داده است. این دیدگاه توسط اغلب اقتصاددانان نئوکلاسیک نیز پذیرفته شده است؛ کسانی که عمدتا حرفه اقتصادی امروز را با دیدگاه‌های خود شکل داده‌اند. اما تعریف دیگری نیز با ریشه‌های مکتب کلاسیک و مارکسیستی وجود دارد که می‌توان آن را با واژه توسعه‌گرایان برابر دانست. الکساندر همیلتون، فردریش لیست و اقتصاددانان حوزه توسعه دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی را می‌توان در این پارادایم جای داد.
  • دولت و توسعه در آسیای شرقی

    سیداحمد موثقی استاد علوم سیاسی
    همان‌طور که چانگ اشاره دارد، دولت نقش‌های متفاوتی در گونه‌های مختلف سرمایه‌داری دارد و دولت‌های سیاست صنعتی آسیای شرقی (ژاپن، کره و تایوان)، نقش کارآفرینانه برجسته‌ای با مدیریت سیاستمداران و بوروکرات‌های دارای ایدئولوژی‌های ناسیونالیستی ایفا کرده‌اند؛ ایدئولوژی‌هایی که دعوت به تغییرات ساختاری و صنعتی شدن سریع، تغییر جهت‌های ساختاری به سمت صنایع دارای فناوری و ارزش افزوده بالا می‌کردند. لی (۱۹۳۳: ۱۳) هم یادآور می‌شود که دولت‌های کاپیتالیستی میانی در این کشورها، بین دولت‌های حداقلی غیرمداخله‌گر و دولت‌های حداکثری ورای تصحیح شکست‌های بازار یا صرف تنظیم قواعد بازی مداخله کردند و همزمان اجازه کنترل کامل اقتصاد از طریق مراجع اقتدار سیاسی را هم ندادند.
  • پیشنهادهای تازه برای تحول ساختارها

    محسن کرمانی روزنامه‌نگار
    امروز آسیای‌شرقی به رقیبی جدی برای صنایع غربی بدل شده است. کشور‌هایی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی توانسته‌اند بسیاری از بازار‌ها را از آن خود کنند و پیشتاز در زمینه‌های متفاوتی بشوند. با وجود این دولت‌های حاکمه در این کشور‌ها با وجود اقتدارگرایی سیاسی، نقض حقوق بشر، فساد، سرکوب اتحادیه‌های کارگری، تبعیض جنسیتی و بدرفتاری با اقلیت‌های قومی و دیگر مسائلی از این دست، توانسته‌اند به پیشرفت‌های بی نظیری در شاخص‌های درآمدی و رفاه عمومی دست پیدا کنند.
  • یک رئال- انیمیشن جدید در سینماها

    رضا مجلسی کارگردان
    فیلم «کاتی و ستاره» مثل بسیاری از فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان که در سال‌های اخیر در جهان تولید شده، یک فیلم رئال انیمیشن است که برای مخاطب کودک ساخته شده است. البته ساخت چنین فیلم‌هایی کمتر در سینمای کودک ایران تجربه شده و ما سعی کردیم سطح قابل قبولی از تکنیک را در آن استفاده کنیم تا برای مخاطبان کودکی که امروز آثار سطح بالای رئال انیمیشن خارجی را دنبال می‌کنند، جذاب باشد. رئال انیمیشن یک ژانر و تکنیک مهم در سینما است که بچه‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند در نتیجه جا دارد سینمای ایران بیشتر به این شیوه فیلم‌سازی توجه کند. در کل می‌توان گفت فیلم‌های انیمیشن جذابیت‌های زیادی برای مخاطب دارند و با استفاده از این شیوه می‌توان راحت‌تر برای بچه‌ها قصه‌گویی کرد.
  • کلاسیک‌های موسیقی با اجرایی متفاوت

    گلریز زربخش نوازنده پیانو
    در اجرای پیش رو با همراهی ژابیز زربخش و لیلا رمضان قطعاتی از آثار برجسته کلاسیک موسیقی را اجرا خواهیم کرد. در این آنسامبل «پیانو تریوی می‌بمل ماژور اپوس ۱، شماره ۱» اثر بتهوون و آثاری دیگر چون «در میان جزر و مد» از اتموسفریک، اثری از آهنگساز ژاپنی تورو تاکِمیتسو و «پیانو تریوی فا دیز مینور» از آرنو باباجانیان برگرفته از موسیقی فولکلور ارمنی اجرا می‌شود. لیلا رمضان که پروژه صد سال موسیقی ایران برای پیانو را در کارنامه خود دارد به‌عنوان نوازنده پیانو ما را همراهی می‌کند.
  • کلاسیک‌های موسیقی با اجرایی متفاوت

    علی سعادتمند برگزارکننده
    بعد از گذشت چند سال دوری از عکاسی و عدم برگزاری نمایشگاه عکس، به این فکر افتادم که نمایشگاه گروهی عکسی برای ۲۰نفر از دانشجویانم برپا کنم. نمایشگاهی با عنوان «فوتوغراف» که حاصل چند ماه کار و زحمت این هنرمندان است و با کمک «آرت‌تایم گالری» شکل گرفت و به سرانجام رسید. هدف از برگزاری این ‌نمایشگاه، ایجاد مسیری طولانی و آسان‌تر برای تمامی عکاسان این مجموعه است تا بتوانند در آینده کاری خود با رزومه پربارتری، موفق‌تر و باانگیزه‌تر قدم بردارند. «آرت‌تایم گالری» نقش بسیار مهمی در ایجاد این راه و کمک به هنرمندان این مجموعه ایفا کرده است. در این نمایشگاه آثاری از ساغر استاد شریف، ساحل اسدبیگی، پرتو اشراق جهرمی، حدیث اعراب، سروش امتیاز، زهرا جمشیدی، سارا جغتایی، مبینا دهنوی، احسان رنجبر، پانیذ شاهمرادی فرد، ریحانه شاه‌پسندی، راوین طاهامی، فاطمه علوی، محمد فرهادی‌پور، شایان قدوسی، طلا کرباسی، سام مقیمی، راستین مقدم‌مهر، فریبا نوروزی و کیا یزدچی به روی دیوار خواهد رفت. نمایشگاه «فوتوغراف» روز جمعه ۴ بهمن از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در آرت‌تایم گالری به نشانی زعفرانیه (مقدس اردبیلی)، خیابان پسیان، کوچه سینایی، پلاک ۲۴ افتتاح خواهد شد و تا ۱۱بهمن ادامه دارد. نکته: مجموعه آرت تایم گالری چهارشنبه‌ و پنج‌شنبه‌ تعطیل است.
  • زندگی در جهانی بی صدا

    فریدون ولایی کارگردان
    جهان اطراف ما سرشار از اضطراب‌ها و تشویش‌هایی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آنها عبور کرد. نمایشنامه «کَر» روایت جزئیات دغدغه‌ها، آمال و اشتغال‌های کاذب شخصیت‌هایی است که در نهایت در مجموعه‌ای منسجم به کلیتی در فرم و محتوا منتهی خواهد شد. هر کدام از شخصیت‌ها جهان خاص خود را دارند که در آن زندگی می‌کنند، اما این زندگی در کنار دیگران جریان دارد و هیچ کسی برای دیگری اهمیت پیدا نمی‌کند و هر شخص دنیای خود را تجربه می‌کند. کنار هم بودن به معنای با هم بودن نیست و این مساله شرایط خطرناکی را به وجود آورده است که منشأ آن برای همه مبهم جلوه می‌کند. شاید ناآگاهی حاصل از شرایط و موقعیت جاری یا میراث به جا مانده از گذشتگان این اتفاق را رقم زده است. بنابراین نکته‌ای که وجود دارد این است که این بی‌خبری شرایط موجود را پیچیده‌تر کرده است. اکنون مساله ما چگونگی پیدایش این فاجعه نیست، بلکه نحوه برخورد و رفتار متقابل ما با این فاجعه است که جهان نمایش «کَر» را شکل می‌دهد. فضاسازی اثر دقیقا به سمتی می‌رود که بتواند عامل فاجعه را ترسیم کند. نکته: این نمایش تا هفتم بهمن ماه هر روز از ساعت ۱۷ و ۳۰ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
  • پیشنهادهایی برای موسیقی فیلم و تئاتر

    مریم فیروزی عکاس
    آلبوم دوردست مجموعه‌ای تجربی از ساخت قطعات کوتاه و بلند برای فیلم و تئاتر، در طول بیش از ۱۰ سال، توسط کیارش و کاوه اعتماد سیفی است. قطعاتی که با توجه به متن و فضای هر کار متفاوت است. شاید این اثر راهنمایی هرچند کوچک باشد برای علاقه‌مندان به ساخت موسیقی برای فیلم و تئاتر که کاری بسیار دقیق و دشوار است. کیارش اعتماد سیفی و کاوه اعتماد سیفی دو آهنگسازی هستند که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیار خوبی در عرصه‌های مختلف آهنگسازی تئاتر و فیلم‌های کوتاه انجام داده‌اند؛ اما متاسفانه شرایط این روزهای حوزه مارکتینگ موسیقی به گونه‌ای است که بستر مناسبی برای معرفی این گونه هنرمندان جوان وجود ندارد. امروز دیگر همه می‌دانیم که فروش آثار موسیقایی در قالب سی‌دی تقریبا تبدیل به فرآیندی منسوخ شده در بازارهای جهانی شده است. بنابراین ناشران موسیقی دنبال شرایطی هستند که آثار خود را در قالب‌های متفاوت به مخاطبان ارائه دهند. یکی از کارهایی که ما برای فروش آلبوم «دوردست» انجام دادیم، فروش از طریق اسکن شناسه‌ای است که در کارت‌های ویزیت این آلبوم طراحی شده و مخاطب می‌تواند با اسکن این شناسه وارد سایت فروش آلبوم شود و نسبت به خرید آن اقدام کند. به هر حال اینها روش‌هایی هستند که به اعتقاد من می‌تواند جایگزین مناسبی برای خرید آثار موسیقایی باشند.
  • روایتی مستند از سونامی ژاپن

    معصومه نورمحمدی کارگردان
    پیش از ساخت مستند مسافر فوکوشیما برای ساخت فیلمی دیگر به ژاپن سفر کرده بودم. در آن سفر از طریق یکی از دوستانم با افشین والی‌نژاد، خبرنگار سابق آسوشیتدپرس در ایران و سپس داستان سونامی ژاپن و اتفاقات سال ۲۰۱۱ آشنا شدم. همین‌ها علتی شد تا انگیزه‌ای برای سفر مجدد به ژاپن و ساخت مستند مسافر فوکوشیما پیدا کنم. بهتر از افشین والی‌نژاد کسی نمی‌توانست راوی این داستان باشد. من به‌عنوان سازنده فیلم حرف‌ها، نظرات و دیدگاه‌های خودم و این خبرنگار را در این مستند آوردم. او کسی است که این فاجعه طبیعی را از نزدیک دیده و هزاران قطعه عکس و ساعت‌ها ویدئو از این واقعه تهیه کرده است. او حدود هفتاد سفر از توکیو به منطقه فوکوشیما طی این سال‌ها داشته است، به همین جهت مسافر فوکوشیما می‌توانست مناسب‌ترین عنوان برای این مستند باشد. انتخاب والی‌نژاد به‌عنوان راوی این مستند از جهت آنکه او یک خبرنگار ایرانی بود برایم اهمیت زیادی داشت. او حدود ۲۰ سال است که در ژاپن زندگی می‌کند و وقت و انرژی بسیاری را برای بررسی و پوشش این اتفاق صرف کرده است. در مراحل تولید و فیلمبرداری در آن کشور به هیچ‌گونه مانع و مشکلی برخورد نکردیم، اما هزینه ساخت فیلم در کشور ژاپن بسیار بالا است.

بیشتر