شماره روزنامه ۶۱۱۲
|

  • بهترین مالیات برای دولت

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: عواملی مانند پیرشدن جمعیت و نیاز به افزایش پرداخت‌های حمایتی در کشورهای ثروتمند، بزرگ‌تر شدن دولت‌ها را اجتناب‌ناپذیر کرده است. درحالی‌که این کشورها به سیاست‌هایی همچون استقراض بیشتر و اعمال مالیات‌های مضر برای فعالیت‌های اقتصادی روی آورده‌اند، توصیه اکونومیست افزایش مالیات ارزش افزوده است.
  • درس معدنی از حادثه طبس

    دنیای اقتصاد: در پی حادثه دردناک انفجار در یکی از معادن زغال سنگ کشور مشخص شد که توانمندی‌های فنی و اقتصادی صنعت معدن ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. حاشیه سود پایین معادن زغال سنگ، انگیزه و توان مالی برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته ایمنی را کاهش داده است.
  • پارادوکس استاندار تشریفاتی

    استاندار به عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در هر استان، نقشی بارز در توسعه اقتصادی و حل مسائل عمومی دارد. با این حال این سمت اجرایی به واسطه سیستم اداری از بالا به پایین جنبه تزئینی پیدا کرده است.
  • نگاه کوچک به بنگاه‌های کوچک

    دنیای اقتصاد: صنایع کوچک و متوسط ما در حوزه صادرات ضعیف هستند، بخش بزرگی از این کاستی از آنجا نشأت می‌گیرد که صادرات ایران غیرمتنوع است. بی‌توجهی سیاستگذار به تنوع‌بخشی به سبد صادراتی و تولید محصولات متنوع متناسب با نیاز بازارهای جهانی، این ضعف را تشدید کرده است.
  • دو چالش اساسی کشاورزی

    دنیای اقتصاد: تغییر اقلیم به‌شدت بر الگوهای بارندگی و دما اثرگذار است و تغییر در الگوهای جوی منجر به وقوع و تشدید پدیده‌های حدی اقلیمی مهم از جمله خشکسالی و سیلاب‌های ناگهانی و دیگر رویدادهای حدی در منطقه می‌شود که این امر به صادرات کشاورزی ایران آسیب رسانده است.
  • شلختگی در سیاستگذاری خودرو

    دنیای اقتصاد: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به الزامات ورود ایران و نقش‌آفرینی در زنجیره بین‌المللی خودروهای برقی پرداخت. در گزارش مذکور توسعه برقی‌ها به بلوغ در فناوری و سرمایه‌گذاری زیرساختی منوط شده است. بازوی پژوهشی مجلس پیش‌بینی کرده است که تا ۱۰سال آینده احتمال توسعه در این زمینه ضعیف خواهد بود.
  • هایک در عصر رفتارگرایی

    دنیای اقتصاد: هایک معتقد بود عقلانیت اقتصادی نه در ذهن افراد که در فرآیندی اجتماعی و از طریق نظام قیمت‏ها شکل می‏گیرد که «نظمی خودجوش» را شکل می‌دهد و در مقابل «معماری انتخاب» رفتارگران قرار می‏گیرد. با این همه آیا اتریشی‏ها و رفتاری‏ها نقاط اشتراکی هم دارند؟
  • توافق روی میز ایران و غرب؟

    دنیای اقتصاد: ایران و اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شانس دیپلماسی را با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا به محک آزمون می‌گذارند. یک دیپلمات اروپایی گفت: «ما به دنبال کمتر در برابر کمتر هستیم. اگر مذاکرات از سر گرفته شود، این یک معامله خواهد بود و نه یک تحول.»
  • کارنامه ۵۰ ساله حمایت‌گرایی

    دنیای اقتصاد : درحالی‌که حمایت‌گرایی به یک سیاست اقتصادی محبوب میان هر دو طیف چپ و راست سیاسی تبدیل شده است، مطالعات تاریخی و اقتصادی از نادرستی مدعیان این ایده حکایت دارد. بر این اساس، حمایت‌گرایی نه تنها از سطح رشد اقتصادی می‌کاهد، بلکه با کاهش بهره‌وری همراه می‌شود.
  • توسعه از دل مخمصه

    دنیای اقتصاد : با وجود معجزه توسعه صنعتی، ارزیابی محدودیت‏های رشد فراگیر در بنگلادش بر وجود سه عامل حیاتی تاکید دارد. دو مورد از این موارد عرضه ناکافی انرژی و فقدان تنوع اقتصادی در سبد صادراتی است؛ اما سومین محدودیت به حقوق مالکیت ناامن مربوط می‌شود.
  • فاکتور بهره در معادله بورس

    دنیای اقتصاد: در همایش سالانه فعالان بورسی با عنوان «چشم‌انداز بازار سرمایه در دولت چهاردهم» نرخ بهره به‌عنوان مهم‌ترین متغیر موثر در معادله بورس، بررسی شد. برآیند نظرات اعضای نشست مذکور نشان می‌دهد که حل مساله نرخ بهره به سادگی نیست و نیازمند همگرایی نهادهای اقتصادی است.
  • سیگنال «مذاکرات»؟

    دنیای اقتصاد: فایننشال‌تایمز با تحلیل محتوای اولین کنفرانس خبری رئیس‌جمهور ایران، آن را نشانه‏ای از سیگنال مذاکراتی به غرب در آستانه سفر به نیویورک دانست. این روزنامه آمادگی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و تکذیب ارسال موشک به روسیه را دو پیام این نشست خبری ارزیابی کرد.
  • برد بدون ریسک در بورس

    دنیای اقتصاد: با رشد نرخ بهره، صندوق‌های‏درآمدثابت، به یکی از بهترین ابزارهای بدون‏ریسک تبدیل شده‌اند. طی ۵ماه ابتدایی سال جاری بازدهی۱۰صندوق برتر درآمد ثابت بررسی شده است. برخی از صندوق‌های درآمد ثابت به واسطه ترکیب بهینه دارایی‏ها در سبد سرمایه‏گذاری آنها، بازدهی‏های بالا و تکرارشونده را به ثبت رسانده‌اند.
  • ردپای انصارالله تا قلب تل‌آویو

    دنیای اقتصاد: رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه با اذعان به ناتوانی این رژیم در رهگیری موشک مافوق صوت شلیک‏شده از یمن، از برخورد موشک به منطقه‌ای در نزدیکی تل‌آویو خبر دادند. منابع یمنی تاکید کردند: دشمن اسرائیلی از این پس نباید به سامانه‌های پدافندی خود متکی باشد و به آنها اعتماد کند.
  • آیا شاهد تغییر پارادایم حکمرانی هستیم؟

    نیکلا گرجستانی*
    تحولات مهم چند ماه گذشته در سپهر سیاسی ایران موجب طرح این پرسش اساسی می‌شود که آیا کشور شاهد تغییر پارادایم در راهبرد حکمرانی است؟ در بسیاری از محافل روشنفکری و رسانه‌ای سخن از احتمال تغییر ریل در مسیر راهبردی تازه می‌شود. نحوه روی کار آمدن دولت چهاردهم و چیدمان کابینه آقای پزشکیان سبب بحث‌های بسیار تامل‌برانگیز دیگری شده است. بعضی می‌پرسند آیا می‌توان از درون نظام موجود گذار به طرف شکل دیگر از آن را متصور شد؟ در این نوشتار کوشش خواهم کرد این مقوله‌ها را از دیدگاه تحلیلی و نه سیاسی واکاوی کنم. تحلیل خود را در چهار بخش ارائه می‌کنم. نخست، تجربه مختصر گذارهای کامیاب معاصر در جهان. دوم، امروز در سپهر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران چه می‌گذرد؟ سوم، دولت چهاردهم چطور می‌تواند جامعه را در راستای تثبیت تغییر پارادایم مطمئن کند؟ چهارم، نقش نهادهای حکومتی و مدنی در حمایت و همچنین مطالبه‌گری از دولت چهاردهم در مسیر پیش‌رو چیست؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر