شماره روزنامه ۶۱۲۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۶ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۱۲۶

  • نخستین التهاب پاییزی بورس

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: شاخص کل بورس تهران با از دست دادن کانال ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی در روز دوشنبه برای پنجمین بار از ابتدای سال پازل رکوردشکنی‌‌‌های یک‌سال‌جاری در از دست دادن یک کانال را تکمیل کرد. در حالی که معاملات بازار سهام همچنان با محدودیت دامنه نوسان دنبال می‌شود، نماگرهای سهامی طی روز گذشته در آرایشی هماهنگ فروریختند. شاخص کل با نزول ۱.۱۳درصدی بیشترین میزان کاهش یک‌روزه از ۱۴مرداد را ثبت کرد تا سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار شاهد تداوم شرایط بد بازار باشند. بررسی‌‌‌های آماری نشان می‌دهد همزمان با تنش‌های جدید میان تهران و تل‌‌‌آویو (۱۳روز معاملاتی اخیر) نماگر اصلی بازار سهام بیش از ۳‌درصد کاهش را تجربه کرده است. سریال ریزش بورس بدون بازیافتن قوای جدید در حالی این روزها به معضل سهامداران تبدیل شده که بازدهی بازار مذکور از ابتدای سال به منفی ۴.۷۷‌درصد رسیده است. فضای منفی حاکم بر دادوستدهای سهام در حالی به قوت خود باقی است که در آن‌سوی بازار، سایر رقبای بورس برای دست یافتن به سطوح بالاتر قیمتی، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
  • تب داغ فروش در بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: تیره‌روزی‌های بورس تهران همچنان ادامه دارد و بازار به حرکت خود در مسیر نزولی ادامه می‌دهد. در معاملات دیروز، ۳۹۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و مجموع خروج پول در دو روز اخیر به ۶۲۲‌میلیارد‌تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۲‌هزار و ۲۱۸‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. از ابتدای هفته دامنه‌نوسان با افزایش ۲‌درصدی همراه شد و به مثبت و منفی ۳‌درصد رسید. «دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر در گزارشی به عواقب و اثرات افزایش دامنه‌نوسان با وجود پابرجابودن ریسک‌های سیستماتیک حاکم بر بورس هشدار داده بود.
  • زلزله جدید در اقتصاد؟

    علیرضا خان‌محمدی/تحلیلگر ارشد بازار سرمایه
    در مورد چهار موضوعی که در دولت جدید مورد توجه بازار سهام قرار گرفت می‌توان به مواردی مانند بحث در مورد نرخ بهره، بازدهی بالای اوراق دولتی، مقابله با نرخ سپرده‌‌‌های بانکی نامتعارف که به بالای ۳۰‌درصد رسیده بود و رویکرد اقتصادی پرداخت. با مداخله جدی بانک مرکزی و دولت نرخ‌ها کنترل شده و بازده اوراق دولتی که به بالای ۴۰‌درصد رسیده بود به زیر ۳۰‌درصد سقوط کرد و نرخ سود سپرده بانکی نیز کاهشی شد و امید برای خروج پول از بخش غیرمولد و بازگشت بخشی از این پول به بازارسرمایه بود، اما این خوشحالی بسیار کوتاه بود و دوباره به همان بیم و ترس تبدیل شده و مسیر همان مسیر قبلی است؛ اما این بار به شکلی خطرناک‌تر. این در حالی است که این موضوع با صحبت‌های وزیر اقتصاد همخوانی ندارد.
  • مکملی به نام صندوق تثبیت

    دنیای اقتصاد: روز گذشته روح‌الله شریفیان، رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه، با اشاره به جزئیات واریزی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و میزان منابع سالانه صندوق گفت: صندوق تثبیت بازار سرمایه درخصوص میزان منابع سالانه صندوق توسعه ملی و میزان یک‌درصدی که باید از منابع این صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود، اطلاعات مشخصی در دست ندارد اما در چارچوب قرارداد منعقدشده مابین صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی و در چارچوب مصوبه شورای عالی امنیت ملی، این صندوق متعهد شده که مبلغ ۵۱۰میلیون دلار را با نرخ حواله خرید معاملات الکترونیک ارز (ETS) در پایان هر روز واریزی، به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.
  • ابهامات بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه‌‌‌‌‌دارند؟

    دنیای‌اقتصاد: بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی هفته، بیش از ۲۳‌هزار واحد ریزش در شاخص‌کل را به‌ثبت رساند و شاخص‌کل هموزن نیز بیش از ۶‌هزار واحدافت ارتفاع داشت که بسیار قابل‌توجه و بزرگ است. سرعت رشد دلار نیمایی مانند گذشته است و افزایش چندانی در آن مشاهده نمی‌شود، همچنین یکی از متغیرهای مهم در بازار پول، یعنی نرخ بهره، مسیر گذشته خود را ادامه می‌دهد و به‌نظر می‌رسد دولتمردان و سیاستگذاران، در حال رصد متغیرهای برون‌مرزی و ایجاد یک ساختار اقتصادی مساعد برای افزایش سرعت رشد نرخ دلار نیما و کاهش نرخ بهره هستند، چراکه افزایش ناگهانی دلار سامانه نیما و تک‌نرخی‌شدن قیمت ارز در یک مرتبه می‌تواند شوک اقتصادی به برخی از بخش‌های اقتصادی وارد کند و از طرف دیگر کاهش ناگهانی نرخ بهره باعث ورود ناگهانی پول و نقدینگی به سایر بازارهای موازی بازار پول شود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر