شماره روزنامه ۶۱۰۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۸ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۱۰۸

  • عبور بورس از سد بتنی

    دنیای اقتصاد: در معاملات دیروز برای سومین‌بار در یک سال اخیر، شاخص کل بورس موفق به بازگشت به بالای سطح ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی شد. دلار نیمایی در روزهای اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و اثر مثبت این موضوع در معاملات این روزها نمایان شده است.
  • شرط شتاب بورس در ۶ ماه

    دنیای اقتصاد-پروانه کُبره: دومین روز پاییز در شرایطی به پایان رسید که بورس تهران روند صعودی به خود گرفت و با شتاب بیشتری نسبت به روزهای قبل کار خود را خاتمه داد؛ به‌طوری‌که توانست با ثبت بازدهی ۰.۸۴درصدی در دومین روز مهرماه پیشتاز بازارها باقی ماند. وضعیت بازارهای داخلی همچنان با ابهام مواجه است، به‌ویژه اینکه تنش‌های منطقه‌ای مجددا در حال اوج‌گیری است. اما نکته حائز اهمیت در این میان آن است که با توجه به تنش‌های برون‌مرزی، بورس تهران واکنش عجیب‌وغریب منفی در جهت اصلاح بیشتر نشان نداده است.
  • بورس از بازار پول سبقت می‌گیرد؟

    امین آذریان / کارشناس ارشد بازار سرمایه
    با توجه به اینکه در ابتدای نیم‌سال دوم قرار داریم، خوب است که نیمه اول سال ‌را به‌طور اجمالی بررسی کنیم تا بتوان افق پیش‌‌‌‌‌‌‌روی خود را در نیمه دوم سال ‌متصور شویم. در نیمه اول سال، بازار پول رتبه نخست بازدهی را درمیان بازارهای مالی به‌ثبت رساند و توانست یک رشد ۱۵‌درصدی را در نیمه اول سال ‌داشته‌باشد. بازار طلا نیز در این نیمه رتبه دوم بازدهی را از آن خود کرد و پس از بازار پول و سپرده‌های بانکی نسبت به سایر بازارها بیشتر درخشیده است. علت اینکه بازار طلا درمیان بازارهای مالی رتبه دوم را توانست به‌دست آورد، رکوردهای تاریخی بازار جهانی طلا است که اخیرا شکسته شده‌است. همچنین کاهش نیم‌ واحددرصدی نرخ بهره در ایالات‌متحده نیز در رشد و رکوردزنی‌‌‌‌‌‌‌های بازار طلا بی‌‌‌‌‌‌‌تاثیر نبوده‌است.
  • چرخش نگاه بورس به نیمه پر لیوان

    عاطفه چوپان: بی‌توجهی بازار سرمایه ایران به ریسک سیاسی اخیر که رسانه‌ها از آن به‌عنوان «حملات پیجری به لبنان» یاد می‌کنند، حاوی چند نکته مهم بود. بورس که تا چند ماه اخیر آغوش خود را به روی هر بهانه‌ای برای ریزش بازمی‌کرد حالا بنا به دلایلی از ریسک‌های سیاسی خاورمیانه چشم‌پوشیده و روند روبه‌رشد خوبی را شروع کرده‌است. روز گذشته شاخص‌کل بورس بعد از ۱۱روز معاملاتی کانال دو‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد را پس گرفت و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم هم بعد از ۴۸روز معاملاتی به بالای ۴همت برگشت. کارشناسان بازار سرمایه دلایل متعددی را برای رشد بازار سرمایه ‌برشمردند که در صدر آنها تغییر در بدنه سازمان بورس، دولت و نگاه حاکم نسبت به بورس و سیاست‌های اقتصادی به‌چشم می‌خورد. این موضوع باعث‌شده تا مهمان سال‌های دور بورس که اعتماد سهامداران بود، دوباره پا به تالار شیشه‌ای بگذارد و شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات باشیم. تحلیلگران می‌گویند رشدی که اخیرا در پی چند وعده و شایعه مثبت ایجادشده در صورت وقوع آنها می‌تواند با قدرت بیشتری ادامه یابد و مثبت‌های این روزها البته با نوسان می‌تواند تقویت شود.
  • طرح تاسیس شرکت‌های سهامی عام برای ده مگا‌پروژه ملی

    مجتبی کباری /نایب‌رئیس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران
    با توجه به ضرورت ارتقای رشد اقتصادی کشور و افزایش GDP، طرحی برای تاسیس ده شرکت سهامی عام با هدف اجرای مگاپروژه‌های ملی ارائه می‌‌شود. این پروژه‌ها به نحوی انتخاب می‌شوند که هر یک دارای مزیت اقتصادی ملموس باشند و به توسعه زیرساخت‌های کلیدی کشور کمک کنند. در ادامه، مشخصات و جزئیات این طرح بیان می‌شود:

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر