شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۹ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۰۷۹

  • حمایت بانک‌ها از حمایت بورسی

    دنیای اقتصاد: روز گذشته میردامادنشینان میهمان سازمان بورس و اوراق بهادار بودند. با از دست رفتن سنگر ۲ میلیونی پس از ۱۸۳ روز، در نشست روز سه‌شنبه شورای عالی بورس مقرر شد بانک مرکزی و نظام بانکی با استفاده از ابزارهای لازم به کمک‏‏‌ بازار سرمایه بیایند.
  • بورس در انتظار منجی

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات بورس تهران در روز گذشته با افت نماگرهای سهامی همراه شد. در جریان معاملات روز گذشته، شاخص‌کل ‌۰.۳۸درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در سطح یک‌میلیون و ۹۹۱‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند تا برای دومین روز متوالی در ارقام پایین‌تر از ۲‌میلیون واحد قرار بگیرد.
  • بی تفاوتی ثروتمندان به تورم

    دنیای اقتصاد-نیوشا شایان‌مهر: در جــــــریـــان نظرسنــــجی‌های مربوط به انتخابات پیش‌روی ایالات‌متحده، نارضایتی قشر کارگر نسبت به ‌عملکرد ضعیف اقتصادی بیش از هر قشر دیگری، توجه اقتصاددانان را جلب کرده‌است. به‌‌‌‌‌طور کلی، طبقه کارگر معمولا فریب تحریف‌‌‌‌‌های ناشی از تورم را نمی‌خورند و به واقعیت‌های اقتصادی آگاه‌‌‌‌‌تر هستند. این درحالی است که قشر ثروتمند به موجب افزایش ارزش دارایی‌هایشان، محتمل‌تر است که تصور اشتباهی از وضعیت اقتصادی داشته و فریب بخورند. به‌طور کلی افزایش ارزش دارایی‌ها تاثیر افزایش قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، اما تنها در کوتاه‌مدت.
  • ابزار ناکارآ برای بورس

    عاطفه چوپان
    روز گذشته ارزش معاملات بورس برای دومین‌بار در هفته‌جاری زیر یک‌همت و تنها ۹۹۸‌میلیارد‌تومان بود که بخش عمده‌ای از دلیل این موضوع ارزش معاملات حداقلی نیز محدودیت دامنه‌نوسانی است که از یکشنبه به مثبت و منفی یک کاهش ‌یافته‌است. دامنه‌نوسان دو روز بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران و برای جلوگیری از ریزش بیشتر - البته با دو روز تاخیر و بعد از ریزش ۵.۳۶‌درصدی شاخص‌کل- اعمال شد. این تصمیم در حالی گرفته شد که اکثر تحلیلگران و اهالی بازار معتقد بوده و هستند محدودیت دامنه‌نوسان تنها سرعت ریزش را کاهش‌داده و تاثیری در بهبود وضعیت بازار ندارد و برای جلوگیری از آب‌‌‌‌‌‌‌رفت سرمایه سهامداران بازار در چنین شرایطی نیازمند حمایت‌های مادی و تزریق نقدینگی هستند.
  • انتخاب مدیرعامل در شرکت‌های سهامی (از قانون تا عمل)

    بهرام همتی/حسابدار رسمی
    فعالیت‌های اقتصادی در قالب شرکت‌های سهامی، امکان تامین و جذب سرمایه‌های عمده را فراهم ساخت. ظهور شرکت‌های سهامی که یکی از بزرگ‌ترین تحولات اقتصادی در قرن نوزده میلادی در جهان به شمار می‌آید، جدایی مالکیت از مدیریت را به همراه داشت. سهامداران لزوما متخصص در صنایع مختلف نیستند؛ لذا افراد متخصص در هر صنعت را به عنوان هیات‌مدیره انتخاب و اداره امور شرکت را به آنها واگذار می‌کنند. بنابراین هیات‌مدیره نمایندگان سهامداران و دارای اختیار تام برای امور شرکت هستند. بر اساس مفاد ماده ۱۰۸ اصلاحیه قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ ایران «مدیران شرکت (هیات مدیره) توسط مجمع عمومی موسس و مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شوند».
  • توصیه‌هایی برای کاهش ریسک پرتفو

    عرفان کاظم‌زاده/کارشناس بازار سرمایه
    پس از تنش‌های سیاسی که روی کل اقتصاد کشور سایه انداخت، بازار سرمایه در یک حالت نیمه‌تعطیل قرار گرفت و محدودیت دامنه نوسان که اعمال شد،‌ ارزش معاملات را کاهش داد و از طرف دیگر زمانی که ارزش معاملات کم باشد، قراردادهای اختیار معامله منصفانه قیمت‌گذاری نمی‌شود، چراکه نقدشوندگی بازار سرمایه از بین رفته است و زمانی که درست قیمت‌گذاری نشوند، گرفتن استراتژی‌های مختلف جهت پوشش ریسک و اخذ موقعیت‌های تعهدی معکوس سخت خواهد بود و زمانی که سایه ابهام از سر کشور و اقتصاد برداشته شود، به نظر می‌رسد وضعیت بازار سرمایه و به تبع آن بازار آپشن بهبود پیدا کند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر