شماره روزنامه ۶۰۰۴
|

  • عضویت هند در بازارهای بدهی نوظهور

    محدثه علیزاده: تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهانی در حال ورود به بازار اوراق قرضه دولتی هند با ارزش بازاری ‌هزار‌میلیارد دلار هستند. این درحالی است که این بازار در آینده نزدیک به شاخص‌های بازارهای بدهی جهانی اضافه خواهد شد. شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی جی‌پی‌مورگان سال‌گذشته اعلام کرد که این شرکت از ماه ژوئن بازار بدهی دولت هند را به شاخص بازارهای نوظهور خود اضافه می‌کند.
  • موانع رونق بورس

    دنیای اقتصاد- علی عبدالمحمدی: برای هفتمین روز متوالی افت شاخص‌کل بورس تهران ادامه‌دار بود و روز گذشته نماگر اصلی بازار سهام با افت ۰.۳۴‌درصدی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۲۳۱‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. گفتنی است که در هفت روز متوالی که شاخص‌کل سرخ‌پوش بوده، این شاخص ۳.۱۹‌درصد از ارتفاع خود را از دست داده‌است. رشد دلار نیمایی نیز برای سومین روز متوالی ادامه‌دار بود و این نرخ به حوالی ۴۲‌هزار‌تومان رسید. به‌رغم رشد دلار نیمایی، بازار سهام به این متغیر واکنش خاصی نشان نداد و نماگرهای سهامی در روز گذشته با کاهش ارتفاع همراه شدند. صندوق‌های اهرمی بازار نیز در روز گذشته با افت همراه شدند و باید دید که روند معاملات بازار در روزهای آتی چگونه پیش خواهد رفت.
  • هفت پله قرمز بورس

    دنیای اقتصاد: شاخص کل در روز گذشته برای هفتمین روز متوالی با افت همراه شد تا افت شاخص در این ۷روز به ۳.۱۹درصد برسد. شکاف دلار نیمایی و آزاد، فقدان اعتماد در بازار، نرخ بهره بالا و نبود اخبار بنیادی امیدوارکننده از جمله موانع رشد بورس در مقطع فعلی محسوب می‌شوند.
  • رشد مطلوبیت در بازار معاملات پنهان

    دنیای اقتصاد-محمدصادق صفا: بررسی گزارش منتشرشده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران تحت عنوان «چگونگی انجام معاملات خارج از بورس در بازار‌های اوراق بهادار و نحوه تسویه آنها» نشان می‌دهد که نیاز برخی سرمایه‌گذاران به انجام معامله خارج از بورس‌های اوراق بهادار، فضا را برای ایجاد بستر معاملاتی خارج از بورس فراهم کرده است؛ زیرا برخی از سرمایه‌گذاران به آزادی عمل بیشتری در هنگام معامله نیاز دارند تا بتوانند شرایط معامله را براساس خواسته‌ها و نیازهای خود طراحی کنند. خریداران و فروشندگان می‌توانند معاملات خود را در بورس یا خارج از آن انجام دهند. به بیان دیگر پلتفرم‌های معاملاتی خارج از بورس، سفارش‌ها را به صورت مجزا از سیستم ثبت‌سفارش بورس‌های رسمی اجرا می‌کنند.
  • رئیس‌جمهور قانون «تامین مالی تولید و زیرساخت‏‏‌ها» را برای اجرا ابلاغ کرد

    سنا: رئیس‌جمهور قانون «تامین مالی تولید و زیرساخت‌‌‌ها» مصوب اسفند سال گذشته مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به دستگاه‌‌‌های مربوطه ابلاغ کرد. سید ابراهیم رئیسی قانون «تامین مالی تولید و زیرساخت‌‌‌ها» را که در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی و ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تایید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
  • تمایل ناتمام بورس به سقوط

    بورس تهران همگان را ناامید کرده است. کاهش خیره‌کننده قیمت سهام طی معاملات روزهای گذشته در کنار ریزش قابل‌ملاحظه ارزش معاملات خرد نشان‌دهنده خروج نقدینگی از بورس است. دادوستدهایی که در روزهای اوج سال ۹۹ ارزشی حدود ۳۰‌هزار میلیارد تومان داشتند، حالا به‌سختی سطوح نزدیک به ۳هزار ‌میلیارد تومان را تجربه می‌کنند. از هفته دوم اردیبهشت‌ماه شاخص سهام ۳.۲۲درصد ریزش را ثبت کرده که گویای وضعیت منفی بورس ۱۴۰۳ تا اینجای کار است. شاخص کل در آستانه رسیدن به کف کانال ۲.۲میلیون واحد قرار دارد اما هنوز مشخص نیست چه زمانی بازار با ورود پول روبه‌رو خواهد شد.
  • بورس در انتظار آتش‌‌‌‌‌‌‌‌بس دولت

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: بازارسرمایه این روزها در نتیجه سیاست‌های انقباضی و عدم‌تحقق چند موضوع که در صدر آنها نیز مساله افزایش نرخ دلار در سامانه نیماست، حال و روز خوبی ندارد و فضای کم‌‌‌‌‌‌‌‌رمق و بی‌‌‌‌‌‌‌‌تفاوتی از سوی فعالان قدیمی و جدید بازار در برخی روزها به چشم می‌خورد. متاسفانه اکثر فعالان بازار به دلیل اینکه سیگنال مثبت و کمک‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای رشد آن نگرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند، نسبت به بازار بدبین شده‌اند.
  • بورس در زمین انزوا

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: نماگرهای بورسی از روز یکشنبه با ریزش همراه شدند و هم‌زمان شاهد فروکش نسبی تقاضا بودند. روز گذشته بازار سهام برای ششمین روز متوالی در محدوده منفی قرار گرفت تا خروج پول حقیقی از دومین هفته معاملاتی اردیبهشت به میزان ۱۰۴۷میلیارد تومان برسد. بازار سهام سومین هفته اردیبهشت را هم نزولی آغاز کرده است. بورس تهران معاملات روز گذشته را در حالی به پایان رساند که شاخص کل ۰.۹۱درصد از ارتفاع خود را از دست داد و به کف کانال ۲.۲میلیون واحد نزدیک‌تر شد.
  • لزوم چینش پرتفوی بهینه سرمایه‌گذار

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بورس تهران در روز گذشته نیز با کاهش ارتفاع همراه شد تا روند کج‌دار و مریز بازار سهام همچنان ادامه‌دار باشد. دلار نیمایی در دو روز گذشته، با رشد قیمت همراه بود، اما بازار سهام به این موضوع نیز واکنش خاصی نشان نداده است.در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بورس با افت ۰.۹۱‌درصدی، در سطح ۲‌میلیون و ۲۳۹‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص هموزن نیز افت ۰.۹۲‌درصدی را تجربه کرد.
  • آخرین جزئیات طرح مالیات بر سوداگری

    مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: نیازها و حتی فراتر از نیازهای مصرفی مردم در طرح مالیات بر سوداگری به رسمیت شناخته شده و از پرداخت مالیات معاف است.
  • سمات برای سومین بار عضو هیات‌رئیسه ACG شد

    سیاوش عظیمی/مدیر امور بین‌الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی
    شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای سومین دوره متوالی به عنوان عضو هیات‌رئیسه گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) انتخاب شد. در رای‌گیری انجام‌شده بین تمامی اعضای گروه، سمات با کسب ۱۷ رای از مجموع آرای شرکت‌کنندگان، به همراه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هنگ‌کنگ برای یک دوره سه‌ساله دیگر به عضویت هیات‌رئیسه این گروه بین‌المللی درآمد.
  • بررسی ابعاد ریزش ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد: روز گذشته نشست خبری بررسی «رخدادهای ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۲» به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، معاون حقوقی و مدیر نظارت بر بورس‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در این نشست فرآیند رصد و شناسایی دارندگان اطلاعات نهانی و همچنین فرآیندهای بعدی مرتبط با متخلفان تشریح شد. رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، در آغاز این نشست اظهار کرد: برای معاملات ۱۷ اردیبهشت‌ ماه سال گذشته که منجر به تشکیل صف‌های فروش هیجانی در نمادهای بازار و ریزش کم‌سابقه نماگرهای اصلی بازار شد، افراد و اشخاص و آی‌پی افرادی که اطلاعات نهانی داشتند، بررسی شده است. از طرفی لیست افرادی که بیشترین فروش سهام را در آن تاریخ به ثبت رساندند بررسی شده و بیش از ۲هزار و ۴۰۰ شخص حقیقی و حقوقی در لیست افراد مظنون قرار گرفتند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر