شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

  • محرک جدید بورس

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: معاملات روز گذشته بورس تهران با واگرایی نماگرهای سهامی پیگیری شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل افت ۰.۵۸‌درصدی را ثبت کرد و در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. به‌رغم افت شاخص‌کل در معاملات روز سه‏‏‏‌شنبه، شاخص هموزن با رشد ۰.۱۷‌درصدی همراه شد. از بهمن سال‌گذشته، نمادهای شاخص‏‏‏‌ساز بیشتر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌بودند و این موضوع در پیشتازی شاخص‌کل از شاخص هموزن نیز نمایان شد، اما در چند روز اخیر تقاضا به سمت نمادهای کوچک رفته‌ و در دو روز اخیر نیز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌است. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت ۰.۱۸‌درصدی همراه شد.
  • سیر تا پیاز بند بورسی

    دنیای اقتصاد: تصویب بند«س» تبصره۶ بودجه سال۱۴۰۳، سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد می‌کند که عواقب سنگینی برای بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان تصویب چنین بندی را خلاف شعار سال‌های گذشته و در نتیجه عدم حمایت از تولید می‌دانند.
  • محک بین‌المللی بورس تهران

    زهرا شاهی / کارشناس ارشد استراتژی و مالی
    بازار ارز (فارکس) یک بازار مالی فوق‌‌‌العاده پویا و سریع است، با حجم معاملات روزانه ۱۷.۵تریلیون دلار که ۳۰برابر حجم معاملات روزانه بازار سهام و اوراق قرضه و خزانه‌‌‌داری آمریکاست.
  • رو‏‏‏‏‌گردانی صندوق‌های بازنشستگی از بورس آمریکا

    محدثه علی‏‏‏‏‌زاده
    طی سالیان طولانی، سهام بخش بزرگ و سودآوری از سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی را تشکیل می‌داد. به‌نظر می‌رسد اخیرا این روند در حال تغییر است و مدیران این صندوق‌ها در حال خارج‌کردن سرمایه خود از بازار سهام و انتقال آن به اوراق قرضه یا بازارهای خصوصی هستند.
  • کاهش عطش در بورس

    عاطفه چوپان
    روز گذشته بعد از چند روز پر جنب و جوش در بورس شاهد کاهش عطش در این بازار بودیم. در جریان شناسایی سود توسط نوسان‌گیران و انتظار برای رفع چند ابهام، بازار سرمایه سه‌‌‌‌‌‌شنبه متعادلی را پشت‌سر گذاشت.
  • مسیریابی بورس در جدال تردیدها

    دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاهد افت اندک شاخص بود و کاهش ۰.۵۸درصدی را به ثبت رساند. در حالی شاهد افت شاخص کل بورس در چهارمین روز معاملاتی هفته بودیم که روز گذشته با چرخش نسبی در روند معاملات، شاخص کل به کف کانال ۲.۳میلیون واحد رسید. به این ترتیب در پایان معاملات، شاخص در محدوده ۲میلیون و ۳۰۳هزار واحدی متوقف شد. در بازار دیروز مهم‌ترین‌ نکته وضعیت بازار، افزایش مجدد نرخ دلار آزاد و کاهش طلا بود. با قرار گرفتن دلار در محدوده ۶۵هزار تومان، مجددا نگاه‌ها می‌تواند به گروه شرکت‌های صادر‌کننده محصولات جلب شود. شرکت‌هایی که وضعیت مهمی را به لحاظ افزایش سود‌آوری ناشی از رشد دلار تجربه می‌کنند، معمولا در کانون توجه معامله‌گران قرار می‌گیرند. البته این شرایط در حالی است که روند صعودی دلار تداوم یابد.
  • ابهام مالیاتی در بورس

    دنیای اقتصاد: بورس در روزهای اخیر، مجددا با یک شوک خبری مواجه شده است. ترکش ناشی از یک ابهام مالیاتی در حالی به زمین بورس‌بازان اصابت کرده که از ابتدای هفته قیمت سهام مسیر پرشتاب صعودی را در پیش گرفته است. بند «س» تبصره۶ مالیاتی قانون بودجه، اهالی بازارسرمایه را به برزخ کشانده است. کارشناسان بورسی معتقدند تبصره فوق اگر اصلاح نشود، خروج پول از گردونه سهام سرعت خواهد گرفت. این وضعیت در شرایطی است که اکنون انحراف ارزش معاملات خرد از روند شاخص، نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.
  • بورس از لنز ارزش معاملات

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات روز گذشته بورس تهران با سبزپوشی محدود نماگرهای تالار شیشه‌ای دنبال شد، اما ردیابی جریان معاملات به‌وضوح گواهی بر کاسته‌‌‌‌‌شدن از عطش خریداران در جریان معاملات بود. در آغازین دقایق معاملات، فشار عرضه موجبات افت شاخص‌کل را فراهم کرد، اما با حمایت‌هایی که از سهام شاخص‌‌‌‌‌ساز بازار صورت‌گرفت، شاخص با صعود ۰.۱۷ واحد‌درصدی همراه شد و نهایتا در سطح ۲‌میلیون و ۳۱۶‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند.
  • اصلاحیه‌ای به کام بازار

    احمد اشتیاقی/کارشناس بازار سرمایه
    بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری موضوعی است که برای معافیت‌های مالیاتی سقف تعیین کرده است. بدین صورت که معافیت‌های مالیاتی برای اشخاص حقوقی را تا ۵۰۰میلیارد تومان و برای اشخاص حقیقی تا ۵۰میلیارد تومان تعیین شده است. این بند می‌توانست در صورت تصویب سازوکار شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد؛ چراکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از معافیت تبصره ۱ ماده ۱۴۳ مکرر برخوردارند و در صورتی که این اتفاق به وقوع بپیوندد این معافیت تا سقف ۵۰۰میلیارد تومان، با توجه به حجم بزرگی که صندوق‌ها دارند، می‌توانست برای آنها مشکل‌ساز باشد.
  • کاتالیزور معاملات بورسی

    دنیای‌اقتصاد-آرش معلمی: بازارگردانی، فعالیتی بسیار مهم و شناخته‌شده در بورس‌های اوراق‌بهادار است که شامل فعالیت‌هایی با هدف افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق‌بهادار و تحدید دامنه‌نوسان می‌شود. بررسی گزارش «الزامات بازارگردانی سهام در بورس‌های اوراق‌بهادار» که توسط بخش تحقیق و توسعه سازمان بورس و اوراق‌بهادار منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که بورس‌های توسعه‌یافته وجود بازارگردان را برای شرکت‌های خواهان‌پذیرش الزامی کرده‌اند. در بورس تهران نیز با اینکه چنین قانونی وجود ندارد، اما نگاه به آمارها نشان می‌دهد که به ازای هر نماد فعال، بیش از یک بازارگردان در این رکن از بازار سهام وجود دارد.
  • بورس در راه تصرف تاج‌‌‌‌وتخت؟

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: رشد خزنده نرخ دلار در سامانه نیما آغاز شده و با وجود انتقاداتی که روز گذشته در صحن علنی مجلس توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به فرزین شد، افزایش رسمی این نرخ نزدیک‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش نرخ دلار نیما، روند بازار سهام تا انتهای سال ‌صعودی خواهد بود.بورس که بعد از فروکش‌کردن ریسک‌های سیاسی روند روبه‌رشدی دارد و اردیبهشت سبزی را می‌گذراند در سومین روز معاملاتی دومین ماه سال ‌نیز صعودی بود. در روزی که لیدرهای بازار در حال استراحت بودند تقاضا برای سهام کوچک بهتر بود، به‌طوری‌که در بازار روز گذشته شاهد ورود ۷۹‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی به نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان و خروج ۲۴‌میلیارد‌تومان از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان بودیم. از طرفی با تصویب یک فوریت طرح اصلاح بند‌مالیاتی بودجه ‌به‌نظر می‌رسد تمامی احتمالات مثبت برای بورس ۱۴۰۳ در جریان باشد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر