شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

  • سبز بی‌رمق شاخص کل

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز سه‌شنبه طلسم‌شکنی بازار پس از یازده روز متوالی سرخ‌پوشی، رقم خورد. روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران افزایش ارتفاع نه‌چندان ملموسی را تجربه کرد و توانست پس از یازده روز متوالی، خود را از چنگ نزول پیاپی جدا کند. دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که سال جدید را با سبزپوشی آغاز کرده بود، فروردین‌ماه را با اماواگرهای زیادی به پایان رساند. با کاهش تنش‌های بین‌المللی که از اواسط نخستین ماه سال آغاز شده بود، بازار با چالش‌های دیگری مانند مصوبه مالیات و بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی متغیرها و عوامل گوناگونی می‌توانند روند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند و تا زمانی که ارزش معاملات برای چندین روز متوالی صعود معناداری نداشته باشد و نقدینگی خوشایندی به بازار سرازیر نشود، روند کج‌دارومریز این روزها ادامه‌دار باشد.
  • بازدهی طلا در دو بازار

    دنیای اقتصاد: مقایسه بازدهی صندوق‌های طلا و اهرمی از ابتدای سال نشان می‏دهد که با توجه به افت شاخص‏های بازار سهام، همه صندوق‌های اهرمی بازدهی منفی به ثبت رسانده‏اند. اما در سمت مقابل صندوق‌های طلا با توجه به رشد قیمت اونس و دلار، عمدتا بازدهی مثبتی در سال جاری کسب کرده‏اند.
  • بورس در کمای معاملاتی

    دنیای اقتصاد: بورس تهران در دو هفته‌‌‌‌‌ای که گذشت روی خوش به سهامداران نشان نداد و به دلیل ناپایداری در وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار، نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای بیش از ۶درصد کاهش ارتفاع داد. تحت چنین شرایطی سهامداران خرد که طی دوازده روز اخیر تمایلی به حضور فعال در سمت خرید سهام نداشتند، خالص خروج ۲۳۳۰میلیارد ‌تومانی را ثبت کردند. پروسه ۱۲روزه خروج پول حقیقی یک‌بار دیگر سهامداران را از ادامه صعود قیمت سهام ناامید کرده است. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد در این مدت میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران نیز در محدوده ۳هزار میلیارد ‌تومان بوده است.
  • نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای

    سنا: اطلاعات منتشر‌شده از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای در اسفندماه ۱۴۰۲منتشر شد. بر اساس مصوبه هیات دولت، نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه ایران بر اساس ابلاغیه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۴ وزارت نفت تعیین می‌شود. طبق متن ابلاغیه مذکور درباره خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی، فرمول پایه محاسبه قیمت گاز سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی به ترتیب زیر است:
  • نفس‌گیری بورس بعد از روزهای جهنمی

    عاطفه چوپان
    بورس بعد از پشت‌سر گذاشتن ۱۱ روز جهنمی ‌دیروز نفس کوتاهی گرفت اما تحلیلگران معتقدند تالار شیشه‌ای برای پایان روزهای تراژیک خود نیازمند تغییرجهت دولت است، تغییر جهتی که دولت طی چند سال‌اخیر بارها نشان‌داده تمایلی به آن ندارد. با اینکه روز گذشته بورس تهران با کلیت مثبتی کار خود را آغاز کرد، اما در ادامه این روند کم‌جان نیز تغییر کرد و بیش از ۶۴درصد از نمادها در محدوده منفی تابلو معامله شدند.
  • بورس در گردنه مالیات

    دنیای اقتصاد-گروه بورس: امروز در صحن علنی مجلس درخصوص یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار سهام تصمیم‏گیری خواهد شد که شاید حل و فصل این موضوع، در حکم پایانی بر مسیر نزولی یازده روزه نماگر اصلی بازار سهام باشد. بند «س» تبصره۶ قانون بودجه که یکی از داغ‏ترین اخبار محافل و رسانه‌های اقتصادی بوده در جلسه امروز تعیین تکلیف خواهد شد. بر اساس نظر کارشناسان این بند مالیاتی، مشارکت مردم را هدف قرار داده است و این تبصره می‌تواند در حکم مانعی برای تحقق شعار سال عمل کند. مطابق این تبصره، شرکت‌های کوچک از مالیات معاف می‌شوند، اما شرکت‌های بزرگ سهم بیشتری از محل این مالیات خواهند داشت. فعالان بورسی و اقتصادی درخصوص اصلاح این بند اتفاق نظر دارند و معتقدند که در صورت تصویب این بند، بازار سهام متضرر خواهد شد. در روزهای گذشته، کلیات این بند مورد تایید قرار گرفته، اما هنوز توافقی بر سر جزئیات آن نشده است.
  • برندگان کرونا؛ بازندگان پساکرونا

    محدثه علیزاده: پنجاه شرکت بورسی با بیشترین سوددهی در زمان کرونا، پس از آن با افت‌‌‌‌های سنگینی مواجه شدند. به گزارش فایننشال‌تایمز، برندگان دوره پاندمی، از اواخر سال‌۲۰۲۰ و رفع محدودیت‌های آن دوره بیش‌‌‌‌از ۱.۵‌هزار‌میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده‌اند. این شرکت‌ها که بیشتر در دو حوزه فناوری و دارویی قرار دارند، اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین بازندگان پساکرونایی نیز شناخته می‌شوند. در حال‌حاضر شرکت زوم با افت ۷۷‌میلیارد دلاری ارزش بازار خود، جایگاه بزرگ‌ترین بازنده پس از پاندمی را از آن خود کرده‌است.
  • زنگ پایانی نزول؟

    بهراد موسوی/کارشناس بازار سرمایه
    روز گذشته یازدهمین روز متوالی ریزش نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی رقم خورد که شاخص کل بورس تهران با افت ۱.۴۸درصدی، ۳۲هزار و ۳۹۱واحد از محدوده ۲میلیون و ۱۹۳هزار واحدی عقب‌نشینی کرد و در نهایت در محدوده‌های ۲میلیون و ۱۶۰هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هموزن با افت ۱.۷۵درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۷۱۶هزار و ۸۸واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، مانند شاخص کل هموزن و دماسنج اصلی بورس تهران سرخ‌پوش بود و حدود ۱.۸۹درصد افت ارتفاع را تجربه کرد و در نهایت در سطح ۲۳هزار و ۹۷۴واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز دوشنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۳هزار و ۳۵۱میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۴۶۲میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این بین سه نماد «فملی»، «فولاد» و «فارس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «بپاس» و «مارون» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ذوب»، «خودرو» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.
  • نوبت درخشش بورس لندن

    دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی: درست می‌بینید؛ بورس لندن بالاخره وارد یک روند صعودی قوی شده‌است. شاخص اصلی بازار سهام بریتانیا برای اولین‌بار و باقدرت سطح مقاومتی ۸‌هزار واحد را شکسته و از آغاز سال‌جاری بازده بیش از ۹‌درصدی نصیب سهامداران کرده‌است. این عملکرد، بورس لندن را به یکی از موفق‌‌‌‌ترین بازارهای سهام اروپا در سال‌۲۰۲۴ تبدیل کرده‌است‌ و حتی در مقایسه با وال‌‌‌‌استریت، این عملکرد قابل‌قبول محسوب می‌شود.
  • کریپتو به‌جای بورس

    این روزها بازارسرمایه وارد مرحله جدیدی از بحران شده و همچنان زمستانی و ابری است و گرمای خاصی را نصیب سهامداران نمی‌کند. در حال‌حاضر بازار با دو معضل، ابتدا ناامیدی که در وجود همه سهامداران شکل‌گرفته و دوم بی‌خیالی مسوولان سروکار دارد. ناامیدی سهامداران به بخش‌اعظمی از بازار سرایت کرده و حتی خبرهای نویدبخش هم نمی‌تواند به این بازار جان تازه‌‌‌‌‌ای ببخشد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر