شماره روزنامه ۶۰۴۱
|

  • موعد رشد بورس؟

    دنیای اقتصاد: بورس تهران برای پنجمین روز متوالی با رشد شاخص کل همراه شد. نماگر اصلی بازار سهام در روز گذشته ۰.۹۷درصد افزایش ارتفاع داشت و به سطح ۲میلیون و ۸۵هزار واحد رسید. آخرین روز معاملاتی این هفته در حالی به پایان رسید که از روز شنبه، معاملات بازار با دو تغییر همراه خواهد شد؛ اول اینکه دامنه نوسان افزایش می‌یابد و اگر انتخابات به دور دوم موکول نشود، تکلیف صندلی ریاست‌جمهوری مشخص و بازار از ابهام این ریسک رها خواهد شد.
  • صکوک؛ راه توسعه بورس

    محمدعلي رزاقي هريس/پژوهشگر اقتصادي و مالي
    توسعه و نوآوری دو مقوله بسیار مهم در بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که امروزه بسیاری از سیاستگذاران اقتصادی، توجه و حمایت از توسعه و نوآوری بازار سرمایه را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و از این رو اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجا‌ که حمایت از نوآوری و توسعه در بازار سرمایه، به افزایش تولید، افزایش ارزش شرکت‌ها و سهام آنها منجر و باعث افزایش کارآیی بازار سرمایه و تخصیص بهینه‌‌‌تر منابع مالی می‌شود، بنابراین پرداختن به آن امری لازم و ضروری است. با حمایت از توسعه و نوآوری بازار سرمایه، سرمایه‌‌‌گذاران با اطمینان بیشتری به بازار سرمایه نگریسته و ورود و مشارکت می‌‌‌کنند و برای افزایش تولید و کارآیی، ایده‌های جدیدی را نیز ارائه می‌کنند. در این راستا استفاده از ابزارهای نوین مالی (صکوک) نقش بسزایی در توسعه و نوآوری بازار سرمایه ایفا می‌کنند.
  • بورس در دوراهی انتخابات

    دنياي اقتصاد: در حالی که بورس تهران از ابتدای سال بازده منفی ۶ درصدی داشته و اکثر شرکت‌های بورسی با افت قیمت سهام خود مواجه شده‌اند، بورس‌بازان در انتظار تعیین تکلیف تیم اقتصادی دولت جدید هستند. گمانه‌زنی‌های مختلف از رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد با توجه به تاثیر انتخابات و تفکرات تیم اقتصادی جدید، سهامداران استراتژی‌های مختلفی را در پیش خواهند گرفت. این موضوع رابطه مستقیمی با سیاستگذاری‌های احتمالی دولت جدید دارد.
  • بازی بورس با اعداد

    دنیای‌اقتصاد- نیوشا شایان‌مهر: در بازارهای مالی سراسر دنیا، تقسیم سهام به‌عنوان یکی از استراتژی‌های مدیریتی به‌کار می‌رود و می‌تواند تاثیرات گوناگونی بر قیمت سهام و رفتار سرمایه‌گذاران داشته‌باشد. این اقدام، اگرچه به ظاهر بی‌‌‌‌‌معنی به‌نظر می‌رسد، اما گاهی نتایج قابل‌توجهی به‌همراه دارد. اخیرا هفته‌نامه اکونومیست و خبرنامه وال‌استریت‌ژورنال در دو مقاله مجزا به بررسی جوانب مختلف تقسیم سهام و تاثیرات آن بر بازار و سهامداران پرداختند.
  • سبز انتخاباتی؟

    عاطفه چوپان: روز گذشته پرونده بازار سرمایه در روزهای ابهام‌‌‌‌آلود انتخاباتی بسته شد. اگرچه احتمال کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم و به تعویق افتادن تعیین‌تکلیف رئیس دولت چهاردهم بالاست، اما در هر صورت به‌نظر می‌رسد دولت سیزدهم در تلاش است تا بورس سبزی را تحویل دولت جدید بدهد. روز گذشته بازار سرمایه در حالی به‌کار خود پایان داد که شاخص‌کل با حدود یک‌درصد و شاخص‌کل هموزن با ۰.۶۸‌درصد مثبت و کلیت بازار سرمایه سبز بود. البته نمی‌توان تمام امتیاز این رشد را به‌حساب انتخابات نوشت.
  • نجات بازار سهام آمریکا به دست انویدیا؟

    دنیای اقتصاد-نیوشا شایان مهر: در ماه‌های اخیر، بازار سهام آمریکا تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته که باعث ایجاد نوسانات قابل توجهی شده‌ است. یکی از مهم‌ترین عوامل، وابستگی شدید بازار به رشد چند شرکت بزرگ، به‌ویژه در صنعت فناوری و هوش مصنوعی است. بازار به حدی به انویدیا (Nvidia)، شرکت تولید تراشه‌های چیپ، وابسته است که موجب شده این شرکت به‌تنهایی یک‌سوم رشد شاخص S&P ۵۰۰ در ماه جاری را به خود اختصاص دهد. در حالی که برخی جنبه‌های بازار سهام در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و به رکوردهای جدیدی دست یافته‌اند، بخش‌های دیگر بازار وضعیت بدتری دارند و با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو هستند.
  • آخرین وعده‌های بورسی نامزدها

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز گذشته آخرین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری در حالی به پایان رسید‌که تنها دو روز تا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی ‌مانده‌است. نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با شرکت در مناظرات و نشست‌های گوناگون ضمن ارائه برنامه‌های خود، به دغدغه‌های اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی گوش فرا دادند.
  • بازار از دریچه رفع تحریم

    دنیای اقتصاد- علی عبدالمحمدی: جمعه هفته‌جاری انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد و سکاندار پاستور برای چهار سال‌آتی مشخص خواهد شد. طبیعتا رئیس‌جمهور بعدی، ترکیب کابینه و وزرا و سیاست‌های دولت جدید به‌شدت بر تالار شیشه‌ای اثرگذار خواهد بود و مسیر آتی بازار را در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخص خواهد کرد. بازار در یک ماه اخیر، گرفتار بلاتکلیفی شده و فعالان بازار سهام، در اولین گام منتظر مشخص‌شدن تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری هستند تا رفتار آتی خود را براساس آن تنظیم کنند. با توجه به اینکه در پاییز سال‌جاری، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز برگزار خواهد شد، طبیعتا مشخص‌شدن نتایج دو انتخابات مذکور، تا حدود زیادی وضعیت بازار ارز و بازار سهام را مشخص خواهد کرد.
  • سناریوهای پسا انتخاباتی بورس

    عاطفه چوپان: شمارش معکوس بر‌‌گزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده‌است. جمعه ۸تیر ماه سرنوشت کشور برای چهار سال‌آینده تا حدودی مشخص خواهد شد و بازار سرمایه نیز منتظر است تا بعد از بیش از یک ماه ابهام تعیین‌تکلیف شود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر