شماره روزنامه ۶۰۳۲
|

  • برنده پنهان پول‌های بورسی

    دنیای اقتصاد: بررسی آمار و ارقام از ابتدای سال جاری نشان می‏دهد ۱۰هزار و ۸۱۹میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. در مقابل، ۱۰هزار و ۱۴۹میلیارد تومان پول نیز وارد صندوق‌های طلا و صندوق‌های درآمد ثابت شده است.
  • تاوان بورسی ریسک‌ها

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: معاملات هفته گذشته بازار سهام، با سرخ‌پوشی کم‌نوسان شاخص‌های اصلی بازار همراه بود. نماگر اصلی بورس تهران که چندین هفته در سایه ریسک‌های گوناگون و محدودیت دامنه نوسان، شرایط چندان خوشایندی را سپری نمی‌کند، در هفته سوم خرداد‌ماه مانند هفته دوم کاهش ارتفاع کم‌جانی را به ثبت رساند و حدود ۰.۳۲درصد سرخ‌پوش شد و در پایان ساعات معاملاتی روز چهارشنبه در ارتفاع ۲میلیون و ۷۵هزار واحدی ایستاد.
  • درِ بورس همچنان بر پاشنه وعده‌‌‌ها می‌چرخد

    عاطفه چوپان: وزیر اقتصاد ۸خردادماه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی از اتخاذ چهار تصمیم در راستای کمک به بازار سهام سخن گفت. البته این اولین بار نبود که مسوولان مختلف در مورد اهمیت حمایت از بازار سخن می‌گفتند؛ اما این بار هم مانند دفعات قبل، این گفته‌ها در حد وعده باقی ماند و با گذشت دو هفته، از اجرای هیچ‌یک از آنها خبری جدی به گوش نمی‌رسد.
  • بدترین هفته بورس فرانسه

    محدثه علیزاده: بورس فرانسه به دلیل ترس از پیروزی حزب مجمع ملی در این کشور، بدترین هفته خود از سپتامبر ۲۰۲۲ را می‌‌‌گذراند. شاخص کک ۴۰ (Cac ۴۰) بازار سهام این کشور پس از فراخوان امانوئل مکرون، رئیس‌‌‌جمهور فرانسه، برای برگزاری انتخابات زودهنگام در شرایطی که احتمال پیروزی حزب مارین لی‌پن بالاست، بیش‌‌‌از ۵درصد کاهش یافته است. در واکنش به پیروزی راستگراهای افراطی در این کشور، یورو نیز در برابر دلار تضعیف شده است. به‌‌‌نظر می‌رسد چشم‌‌‌انداز یک دولت راست افراطی نه‌تنها بورس فرانسه، بلکه تمام بازارهای مالی اروپا را متلاطم کرده است.
  • بورس نوسانی روی میز معامله‌گران

    دنیای اقتصاد: افزایش نااطمینانی‌ها به آینده اقتصاد و مسائل مرتبط با مباحث سیاست خارجی کشور در بازار سهام، تبعاتی همچون کاهش تقاضای موثر سهامی بر جا گذاشته است. بورس تهران برای سومین هفته متوالی شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها بود. در این هفته عقبگرد ۰.۳۲درصدی شاخص ‌کل در حالی رقم خورد که در ابتدای خردادماه تصور می‌شد در این ماه به دلیل اتفاقات ناگوار در حوزه ریاست‌جمهوری، ماهی متفاوت برای بازار سهام کشور باشد. بورس پس از چند ‌ماه رکود بی‌وقفه همچنان نتوانسته به روندی صعودی پا بگذارد، با‌این‌حال هنوز نمی‌توان به طور قاطع بیان کرد که این وضعیت تا چه زمانی پایدار خواهد ماند. اما آنچه در روزهای گذشته در تالار شیشه‌ای رخ داده، نشان می‌دهد اهالی این بازار نسبت به وعده‌های حمایتی اخیر خوشبین نیستند. این موضوع خود را در سرخ‌پوشی شاخص‌ها نشان داده است.
  • فیلتر فوتبالی شفافیت

    دنیای اقتصاد: پرونده تخلفات باشگاه مس‌رفسنجان مهم‌ترین اتفاق این روزهای فوتبال ایران است. بعد از بازداشت چند نفر از ارکان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در بحث فسادهای رخ‌داده در این باشگاه، حالا احتمال سقوط نماینده رفسنجان به لیگ یک مطرح شده‌است. اتفاقات حادث‏‏‏‏‌شده این‌چنینی و فسادهایی که در دل نهادهای مختلف از شرکت‌های خصوصی گرفته تا باشگاه‏‏‏‏‌های فوتبال رخ می‌دهد، همگان را به این نتیجه می‌رساند که فقدان شفافیت سبب می‌شود تا در زمینه‏‏‏‏‌های مختلف، فسادهای گوناگونی شکل بگیرد. ورود سهام شرکت‌ها و باشگاه‏‏‏‏‌ها به بازار سرمایه موجب ارتقای شفافیت می‌شود و از وقوع رخدادهای این‌چنینی جلوگیری می‌کند.
  • در فراق یار

    وحید منتی / عضو هیات‏‏‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و حسابدار رسمی
    یک‌سال از فراق دکتر عباس هشی عزیز، آن بزرگ‌مرد، استاد علم و عمل و معلم اخلاق حرفه حسابداری می‌‌‌گذرد و بسیار دلتنگش هستیم؛ اما به قول حضرت حافظ: خیال روی تو در هر طریق همره ماست/ نسیم موی تو، پیوند جان آگه ماست.ایشان از هرگونه ستایشی بی‌‌‌نیاز هستند؛ اما پرداختن هرچند کوتاه به جنبه‌‌‌های برجسته رفتار و شخصیتشان، می‌‌‌تواند چراغ راه حسابداران در رفتار، کردار و آداب حرفه‌‌‌ای‌‌‌ باشد.
  • بورس در امید محال

    عاطفه چوپان: ارزش معاملات بازار سهام که همواره معیار خوبی برای سنجش وضعیت بازار است، هفته‌هاست که حال و روز خوشی ندارد. درحالی‌که این عدد از ۱۹ فروردین زیر ۵ همت است در هفته‌ای که گذشت میانگین ارزش روزانه معاملات در بورس اوراق‌بهادار تهران تنها ۱۹۲۸‌میلیارد‌تومان بود. ارزش ۳۴‌میلیون دلاری بورس در حالی رقم خورده که مدت‌ها است ارزش معاملات روزانه بورس کمتر از ۱۰۰میلیون دلار است و نمی‌توان گفت که بازار روند مثبت و روبه‌رشدی به خود گرفته‌است.
  • بلاتکلیفی ادامه‌دار بازار سهام

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بورس تهران همچنان گرفتار حضیض است و هیچ رنگ و نشانی از بازگشت ققنوس‌وار این بازار از دل خاکسترهای ناامیدی نیز به‌چشم نمی‌خورد. معاملات روز گذشته بورس تهران در دو پرده متفاوت پیگیری شد. در معاملات صبحگاهی، بازار با افزایش تقاضا همراه شد و برای دومین روز متوالی نماگرهای تالار شیشه‌ای رنگ سبز را بازنمایی کردند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر