شماره روزنامه ۶۰۴۸
|

  • بورس در پساانتخابات

    دنیای اقتصاد: انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، از مهم‌ترین رویدادهای اثرگذار بر وضعیت بازار سهام است. طبیعتا مشخص ‏شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری می‏تواند تا حدودی، سمت‏و‏سوی سیاست‌های مالی، پولی و تجاری را مشخص کند. بورس تهران در دو هفته اخیر با رشد نسبی قیمت‏ها همراه شده است. بررسی‏ها نشان می‏دهد که بازار سهام بعد از انتخابات سال ۹۲ و ۱۴۰۰ رشد قابل‏توجهی را تجربه کرده است. در انتخابات۹۶ اما داستان متفاوت بود و برخلاف دوره‌های دیگر در یک ماه پس از انتخابات، شاخص کل با افت ۱.۸۴درصدی همراه شد.
  • بورس در نقطه عطف؟

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیــاری: معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، با سبزپوشی دو نماگر اصلی بازار خاتمه پیدا کرد. دماسنج اصلی بورس تهران هفته گذشته برخلاف هفته منتهی به ۶ تیر افزایش ارتفاع کم‌جانی را به ثبت رساند و حدود ۰.۷۴درصد سبزپوش بود و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه موفق به فتح قله ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی شد و درنهایت در قله ۲میلیون و ۱۰۰هزار و ۶۷۰واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۶ تیرماه مثبت ۲.۷۷درصد رشد هفتگی را به ثبت رسانده بود.
  • ابهامات تاکتیکی در بازارها

    دنیای اقتصاد: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری‌ به دنبال سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش در سومین سال دولت سیزدهم و شهادت آنها در حالی به انتخاباتی زود‌هنگام مبدل شد که وضعیت بازارهای مالی وارد فاز جدیدی از پیچیدگی شده است. چشم‌انداز مبهم انتظارات تورمی و تسلیم اجباری‌‌‌ بازارها در مقابل آن، یک تصویر‌‌‌ پیدا دارد و یک نیمه پنهان. البته تا روزهای آینده تا حدودی از بلاتکلیفی‌های اقتصادی موجود کاسته می‌شود. در هفته‌های اخیر فعالان اقتصادی بر این باور بودند که رویکرد تازه در مدیریت تورم به طور مشخص عملکرد بازارها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد؛ به نحوی که گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص افزایش نرخ بهره به گوش می‌رسید. چرایی تمرکز بر این نوع نگرش هم به کنترل مطلوب نرخ تورم توام با سیاست افزایش نرخ بهره باز می‌گردد.
  • سوت پایان ابهامات در بورس

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه که یک‌سوم از سال‌۱۴۰۳ را با بروز اتفاقات گوناگون پشت‌سر گذاشته، اکنون به نقطه‌عطفی رسیده‌است. با پایان زودهنگام دولت سیزدهم و قرارگرفتن کشور در بلاتکلیفی قبل از انتخابات، ابهامات در بازار سرمایه نیز به اوج خود رسید. این بازار که پیش از این هم حال و روز خوشی نداشت و انواع و اقسام ریسک‌ها را در مدت زمان کمی تجربه کرده‌بود، حال با یک موقعیت سخت مواجه شده که این موضوع موجب ریزش‌های قابل‌توجهی در بورس شد، البته شاخص‌کل در هفته اخیر نشان‌داد که بیش از این توان ریزش ندارد و قیمت‌ها در بازار به کف رسیده‌است و به این ترتیب در آخرین روز از هفته مبهم خود کانال ۲.۱‌میلیون‌واحدی را بازپس گرفت. با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات که با رفتن به دور دوم وضعیت بلاتکلیفی را در بازارها تمدید کرده‌بود، به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه هفته‌ای هیجانی را در پیش خواهد داشت و مقداری از تعادل فاصله می‌گیرد. البته این وضعیت که بسته به انتخاب تفکر برنده می‌تواند مثبت یا منفی باشد تنها برای کوتاه‌مدت دوام خواهد داشت و با استقرار دولت جدید بازار بر سر مطالبات خود و مشکلاتی که طی چند سال‌گذشته تشدید‌شده، برمی‌گردد. تحلیلگران از بورس در هفته پر تب و تاب خود سخن گفتند.
  • ضرورت ترویج فرهنگ سهامداری بلندمدت در بورس

    سنا: سید‌هادی ابطحی، مدیرعامل گروه مالی صندوق بازنشستگی کشوری، ترویج فرهنگ سهامداری بلندمدت در بازار سرمایه را ضروری خواند و تاکید کرد: تغییرات مداوم برخی از سیاستگذاری‌های اقتصادی سبب عدم‌پیش‌بینی‌پذیری و بی‌‌‌‌‌‌اعتمادی نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود. سید‌هادی ابطحی با تاکید بر تاثیر سیاست‌های دولت بر تحقق اهداف بورس افزود: بازار سرمایه در دنیا تحت‌تاثیر ریسک‌های فراوان قرار دارد و هر نوع تحول اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تصمیمات کشورها تاثیرگذار بر روند این بازارها خواهد بود. وی اضافه‌کرد: تغییر و تحول در پارامترهای اقتصادی و بنیادی مانند نرخ‌های دستوری با تاثیر منفی بر بازار همراه می‌شود که در این زمینه دولت به‌منظور حمایت از بازار سرمایه به‌دنبال جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و یک‌شبه بود. ابطحی با بیان اینکه بهتر است یک نماینده از سازمان بورس در کمیته‌‌‌‌‌‌های اقتصادی اثرگذار بر تصمیمات دولت حضور داشته‌باشد، گفت: تغییرات مداوم برخی از سیاستگذاری‌های اقتصادی سبب عدم‌پیش‌بینی‌پذیری و بی‌اعتمادی مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.
  • سبزپوشی بورس در آستانه انتخابات

    دنیای اقتصاد-علي عبدالمحمدي: در جریان معاملات هفته جاری بورس تهران، شاخص کل بورس با افزایش ۰.۷۴درصدی همراه شد و در سطح ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هموزن نیز در هفته جاری صعود ۰.۲۶درصدی داشت. برخلاف روند صعودی دو شاخص مذکور، در معاملات این هفته، شاخص کل فرابورس با افت ۰.۶۶درصدی همراه شد. در هفته جاری، در چهار روز از پنج روز معاملاتی، بازار با رشد شاخص کل همراه شد و فقط در معاملات روز یکشنبه، افزایش عرضه سبب شد تا شاخص کل بورس با افت همراه شود.
  • بورس‌ها در مسیر انتخابات

    دنیای اقتصاد: سال جاری با بیش از ۳۰انتخابات سیاسی در سطح جهان، سالی تاریخی برای دموکراسی جهانی خواهد بود. اما چه رابطه‌ای بین انتخابات و بورس‌ها وجود دارد؟ بررسی داده‌های بازارهای سهام نشان می‌دهد که دو عامل بازدهی بازار سهام پیش از انتخابات و دوره‌های رونق و رکود اقتصادی، بر آنچه مردم انتخاب می‌کنند، اثر قابل توجهی دارد. در کنار این دو عامل، ظهور چهره‌های جدید نیز اثر تعیین‌کننده‌ای بر رای فعالان بازار سرمایه خواهد داشت.
  • مسیر طلایی رشد بورس‌ها

    محدثه علیزاده: تعداد زیاد انتخابات ملی در سال۲۰۲۴، موجب تمرکز بر اثر انتخابات بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان شده است. فایننشال‌تایمز در یادداشتی به اثر انتخابات‌ها بر بازارهای مالی پرداخته است. طبق این گزارش، بر خلاف تفکر عام مبنی بر اثر جبهه سیاسی حزب پیروز بر بازارهای سهام، بورس‌ها واکنش چندانی به پیروزی راست‌گراها یا چپ‌گراها نمی‌دهند. آیا این به آن معنا است که بازارها اثری از انتخابات نمی‌پذیرند یا عامل اصلی مغفول مانده است؟
  • پایان خوش هفته مبهم

    عاطفه چوپان: هفته‌ای که گذشت برای بازار سرمایه هفته‌ای مبهم و با نوسانات زیاد بود. هرچند ارزش معاملات خرد در سطح حداقلی و در محدوده ۲همت باقی ماند و خروج پول در تمام هفته ادامه داشت؛ اما بازار سرمایه تنها به مناظرات انتخاباتی و اخباری که حول و حوش این موضوع بود نگاه داشت و با انتخاب کاندیدای خود نسبت به افزایش یا کاهش احتمال برنده شدن او بین مثبت‌ها و منفی‌های کم‌رمق سرگردان بود. با این وجود در آخرین روز هفته شاخص کل توانست بیش از ۱۰هزار واحد ارتفاع بگیرد و سرانجام بعد از ۲۵روز دوری از کانال ۲.۱میلیون واحد مجددا این کانال را پس گرفت و این موضوع می‌تواند مبین خوش‌بینی بازار به نتیجه انتخابات باشد. با هر شرایطی که بود بورس روزهای شک و تردید را در آخرین هفته منتهی به انتخابات پشت سر گذاشت و احتمالا شنبه به مرور و با هر چه مشخص‌تر شدن آمار آرای کاندیدا بازار خود را آماده یک واکنش هیجانی کوتاه‌مدت خواهد کرد. کارشناسان سناریوهای پیش رو را بررسی کردند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر