شاخص در راه فتح ۲.۲‌میلیون واحد

ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با وجود اینکه در هفته معاملاتی گذشته ورق دیگری از جنگ و مناقشات منطقه‌ای رو شد و رژیم صهیونیستی درگیری‌ها و مناقشات جدیدی را با حزب‌الله لبنان شروع کرد، اما بورس روزهای به نسبت خوبی را سپری کرد و شاخص‌کل نزدیک به 2.7‌درصد رشد داشت که با توجه به محدودیت دامنه‌نوسان فعلی می‌توان گفت به نسبت رشد مناسبی داشته‌است.

وی ادامه‌داد: اگر بخواهیم رشدی که در هفته گذشته داشتیم و به نسبت هفته‌های پیش از خود ارزش معاملات نیز رشد خوبی داشته را پیگیری کنیم، به چند مورد برمی‌خوریم. مهم‌ترین مورد سخنرانی آقای پزشکیان در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل و تاکید وی بر اینکه مواجهه با چالش‌های کنونی و آینده نیازمند تعامل است و همچنین او برای مذاکره با طرفین برجام اعلام آمادگی کرد. از طرفی سخنران دولت خانم مهاجرانی در اولین نشست خبری که در روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، در مورد آخرین وضعیت پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و CFT سیگنال تازه‌ای از برنامه کابینه آقای پزشکیان و همچنین تیم اقتصادی آقای همتی مبنی‌بر اینکه ایران به‌دنبال حل و فصل روابط و پیوستن به FATF است، ارائه‌داد. اتفاق دیگری که افتاد بازگشت آقای طیب‌نیا به پاستور در مقام مشاور عالی بود، ویژگی اصلی آقای طیب‌نیا این بود که در زمان آقای روحانی به‌عنوان وزیر اقتصاد یکی از مهره‌های اصلی تدوین برنامه اقدام ایران برای خروج از لیست سیاه FATF و عضویت در گروه ویژه اقدام مالی بود.

سماوی افزود: صحبت‌ها و رویکردهایی که آقای پزشکیان در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل داشت و همچنین تحرکات و صحبت‌هایی که سخنگوی دولت داشته و سایر اتفاقات نشان‌دهنده این است که این دولت آمادگی لازم را برای کاهش و رفع اثر تحریم‌ها دارد که این موضوع نیازمند همکاری دوجانبه است. هرچند با توجه به اینکه ایالات‌متحده درگیر انتخابات است شاید در کوتاه‌مدت اتفاقی نیفتد اما این یک سیگنال برای کاندیداهای آمریکا هم هست و خانم کامالا هریس هم به کلیات این موضوع پرداخته که به‌دنبال این موضوع است تا منطقه هم بعد از مدت‌ها بتواند جو آرامی را سپری کند.

سماوی گفت: از طرف دیگر نکته مثبتی که در مورد بازار سرمایه اتفاق افتاد، رشد نرخ نیمایی بود که از محدوده 46‌هزار و 500‌تومان عبور کرد. با رشدهایی که نرخ ارز نیما دارد به‌تدریج فاصله ناعادلانه و رانت‌زا بین خود و نرخ ارز بازار آزاد را کم می‌کند و طبیعتا شرکت‌های کامودیتی‌محور که بخش زیادی از بازار سرمایه را تشکیل داده‌اند، از لحاظ ارزش بازار گزارش‌های خیلی بهتری را خواهند داشت. هرچند که هنوز سایه درگیری‌ها و منازعات منطقه‌ای از سر ایران کم نشده و این ریسک همچنان پابرجاست اما رویکرد اقتصادی دولت نشان می‌دهد که همچنان به سمت کاهش سیاست‌های انقباضی، کاهش نرخ بهره و از آن سمت به طرف گشایش‌های واقعی اقتصاد پیش‌می‌روند، این موضوع خود سیگنال مثبتی بود که موجب‌شد هفته گذشته شاخص‌کل مجددا محدوده 2.1‌میلیون واحد را پس‌بگیرد.

این تحلیلگر گفت: برای هفته‌جاری هرقدر مناقشات منطقه‌ای و درگیری‌های رژیم صهیونیستی کمتر شود، بازار سرمایه می‌تواند وضعیت مناسب‌تری داشته‌باشد و صرفا باید چشم به راه این موضوع باشیم. برخی از شرکت‌ها نیز در هفته‌های پیش‌رو گزارش‌های 6ماهه خود را منتشر کنند و می‌توان اثرات کاهش فاصله بین نرخ ارز نیما و نرخ بازار آزاد را در صورت‌های مالی و مخصوصا در مقایسه با فصل تابستان و همچنین بهار مشاهده کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند و سیاست‌های آقای پزشکیان طبق سخنرانی‌ها همان باقی‌بماند برای بازار سرمایه خیلی موثر خواهد بود. وی افزود: از این‌رو پیش‌بینی می‌شود در هفته‌جاری اگر اتفاقی نیفتد معاملات روند متعادل و رو به مثبت خود را در هفته‌جاری طی کند و تا محدوده دو‌میلیون و 220‌هزار واحد هم برسد، هرچند از لحاظ تکنیکال در حال‌حاضر شاخص در کانال نزولی است و الان هم در محدوده 2‌میلیون و 150‌هزار واحد یکی از مقاومت‌های داینامیک است ولی احتمالا شاخص از این محدوده هم عبور می‌کند.

شروع روند جدید در هفته‌جاری؟

حسین نیا copy

حسن حسین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه بورس، هفته گذشته را در شرایطی آغاز کرد که مواضع مسوولان سیاسی کشورمان اطمینان‌خاطر خوبی را جهت کاهش اثر‌گذاری ریسک‌های سیستماتیک مخابره کرد، گفت: گفتمان تعامل همراه با وفاق ملی منجر به نشر نگاه بهتر به رویدادهای آتی شده و از این‌رو شاهد افزایش ارزش معاملات روزانه سهام در کنار رشد شاخص‌های قیمتی بودیم. علاوه‌بر متغیر‌های سیاسی مثبت، ثبت رشد نرخ دلار نیمایی نیز در راستای حمایت از تولیدکننده و صادرکنندگان داخلی از عزم سیاستگذار اقتصادی برای اصلاح متغیرهای کلان حکایت دارد که به‌تدریج آثار آن در صورت‌های مالی شرکت‌ها نمایان خواهد شد. وی ادامه‌داد: آنچه در هفته پیش‌رو انتظار می‌رود، تداوم رشد ارزش معاملات بازار سهام است که نشانگر برگشت اقبال به سمت بورس است.

در کنار روزهای خوش هفته گذشته موردی که اکنون برای سهامداران به‌عنوان علامت سوال مطرح است، زمان افزایش مجدد دامنه‌نوسان بورس است که به دلیل شرایط بحرانی محدودتر شده بود. افزایش دامنه‌نوسان سهام در کنار ارائه مشوق‌هایی از جنس اصلاح نرخ دلار نیمایی و کاهش قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند یک نشانه قابل‌توجه از کاهش ریسک‌ها باشد و جریان نقدینگی را با سرعت بیشتر به سمت بازار سرمایه هدایت کند. این تحلیلگر گفت: در بازارهای جهانی نیز با توجه به ارائه برنامه حمایتی از اقتصاد توسط دولت چین، شاهد رشد نرخ کامودیتی‌ها بودیم و انتظار می‌رود در هفته پیش‌رو اثر آن بر بورس‌های داخلی نیز قابل‌مشاهده باشد.

اهمیت هفته پیش‌رو برای بازار سرمایه از این جهت بالا به‌نظر می‌رسد که پس از هفته‌ای قابل‌قبول در بورس از منظر رشد قیمتی و ارزش معاملات، پایان هفته با افزایش عرضه‌ها مواجه بود و بیم تکرار مقاطع چند ماه گذشته را دارد که رشد‌ها را در بازار سهام بسیار کوتاه‌مدت می‌داند، در صورت تقویت تقاضا و تداوم ایفای نقش مثبت سیاستگذار پولی و مالی می‌توان شروع روند جدید را در روزهای آینده مسجل دانست.