برخی از تحلیلگران می‌گویند؛ چنانچه بازار در هفته آینده نیز معطل اجرای این تصمیمات بماند و خبری از اجرایی‌شدن آنها نشود، انتظار مثبت اما خلاف‌واقع ایجادشده می‌تواند بر منفی‌های موجود دامن بزند. در حال‌حاضر شاخص‌کل بورس در محدوده دو‌میلیون و ۸۰‌هزار‌واحدی ایستاده اما این محدوده نیز نمی‌تواند با وجود پیش‌بینی‌پذیر نبودن شرایط کف معتبری برای بازار از سوی تحلیلگران قلمداد شود. بازار در روزهای پر تب و تاب پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از آنکه نیازمند خبردرمانی از سوی نامزدها باشد، منتظر است تا اقدامی هرچند کوچک اما عملی از سوی دولت رو به انتهای سیزدهم صورت گیرد، با این‌وجود روند پیش‌روی بازار با توجه به احتمال تغییر متغیرها زیاد پیش‌بینی‌پذیر نیست، اما آنچه واضح است این است که بازار تغییر شارپی نخواهد داشت.

روند بعید پایدار

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به چهار تصمیم مهمی که درخصوص بازار گرفته‌شده، گفت: مورد اول نرخ سود بانکی بود که قرار شد روی آن نظارت انجام شود و بانک‌مرکزی روی نرخ سود شعب نظارت کند، این موضوع مهم‌ترین چالش بازار است که البته شک دارم اجرا شود؛ چراکه در حال‌حاضر بازهم بانک‌ها نرخ‌های سود بالای 30‌درصد را پیشنهاد می‌دهند و اصلا شاهد تغییر رویه شعب بانک‌ها در ارائه پیشنهاد به مشتریان خود نبوده‌ایم و تغییری در سیاست‌ها حاصل نشده و به‌رغم تمام تهدیدها نرخ سود همچنان بالاست و به‌نظر نمی‌آید بانک‌مرکزی فعلا از این سیاست کوتاه آمده باشد، با این‌وجود اگر این اتفاق واقعا بیفتد و ما شاهد سودهایی تا 30‌درصد در شعب نباشیم، خیلی به نفع بازارسهام است و شاید یکی از دو معضل اصلی بازار همین موضوع است که باید حل شود. وی ادامه‌داد: موضوع بعدی در رابطه با معافیت‌های مالیاتی مرتبط با بند«‌س» تبصره‌6 بود. در شورای‌نگهبان هم تصویب شد که این معافیت‌ها همچنان وجود دارد. این مورد در حال‌حاضر جزو موارد فرعی بود که بازار نگران آن است و الان دیگر موضوع مهم و موردنظر برای بازار نیست، شاید زمانی‌که ترس برداشتن این معافیت‌ها در جان بازار بود آن موقع در بازار اثر داشت اما الان بازار از این محل خیال راحتی دارد و این تصمیم تاثیر زیادی بر بازار نخواهد داشت.

خبری‌زاد گفت: یکی دیگر از آیتم‌های مدنظر فعالان بازار سرمایه بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها است که مخصوصا در بحث پالایشی‌ها هنوز تعیین‌تکلیف نشده‌است. این صنعت که می‌تواند به‌عنوان لیدر در بازار عمل کند کاملا گوشه‌گیر شده و امیدواریم نتیجه این موضوع به‌زودی مشخص شود و بتوانیم این صنعت را از این گوشه‌گیری نجات دهیم. صنعت پتروشیمی هر وقت مثبت بوده بازار را با خود همراه کرده‌است.

این تحلیلگر گفت: مورد آخر هم بحث تجدیدارزیابی خودرویی‌ها بود. ما شاهد این بودیم که در آخرین لحظات روز یکشنبه این صنعت صف خرید شد و به‌نظر می‌رسید ‌قرار است در جلسه سران قوا در این هفته در مورد آن تصمیم‌گیری شود. این صنعت به‌عنوان یک صنعت لیدر می‌تواند کلیت بازار را با خود همراه کند و امیدواریم این اتفاق هم تعیین‌تکلیف شود اما مهم‌ترین مشکل این صنعت تجدیدارزیابی نیست، مهم‌ترین مشکل، قیمت‌گذاری دستوری است و به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که موضوع قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت حل نشود، چندان اتفاق خاصی از نظر بنیادی در آن رخ ندهد، اما از نظر بازاری شاید این تجدیدارزیابی اثر روانی مثبتی روی این صنعت بگذارد.خبری‌زاد عنوان کرد: در رابطه با هفته آینده پیش‌بینی سخت است، تصمیمات لحظه‌به‌لحظه اتخاذ می‌شوند و معلوم نیست چه اتفاقی برای نرخ سود بانکی یا سایر آیتم‌ها رخ خواهد داد. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه منتظر این محرک‌هاست و هرکدام از این آیتم‌ها رخ بدهد و اجرایی و عملیاتی شود، بازار می‌تواند مثبت شود؛ در غیر‌این‌صورت بازار روند فعلی را ادامه خواهد داد و نمی‌‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد.فعلا این روند به‌صورتی نیست که بگوییم روند پایدار صعودی یا نزولی خواهیم‌داشت و در مورد بازار به‌صورت روزمره تصمیم گرفته می‌شود.

تغییر شارپی نداریم

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه شاخص‌کل در آخرین روز معاملاتی هفته روی عدد کمتر از دومیلیون و 100هزار واحد ایستاد، گفت: این روند خوبی نیست و ما تقریبا بدون احتساب سودهای پرداختی و سهم‌های جدیدی که از سال‌1399 تا الان در غالب عرضه اولیه وارد بازار سهام شدند، عددهایی کمتر از اوج سال‌99 را می‌بینیم که با لحاظ دلار خواهیم دید که ارزش بورس تقریبا به یک‌سوم رسیده‌است. این شرایط بسیار نامطلوبی برای بازار سرمایه است. در شرایطی که وعده‌وعیدهای نامزدهای انتخاباتی و صحبت‌هایی که می‌شود و دستوراتی که توسط معاون اول رئیس‌جمهور که در حال‌حاضر وکیل دولت است، داده می‌شود، نتوانسته بازار سرمایه را دچار خرسندی کند و با وجود انتقال اخبار خوب به بازار این اخبار نتوانسته‌اند تاثیر مثبتی داشته باشند.

این تحلیلگر گفت: از طرف دیگر می‌بینیم که حجم معاملات به‌شدت در بازار سرمایه کاهش پیدا کرده‌است، پولی در بازار مشاهده نمی‌شود و بازارهای رقیب و ناسالم مانند رمزارزها که غیرمولد هستند در شرایط بد بورس به رشد خود ادامه می‌دهند و باعث شدند ما همچنان شاهد ادامه خروج پول از بازار سرمایه باشیم و در مجموع شرایط به‌نفع بازار سرمایه نیست. به‌رغم اینکه ما اخبار بنیادی خوبی را می‌بینیم، ولی بازار نمی‌تواند به این اخبار خوب واکنش مثبت نشان دهد.

محبی گفت: قبلا هم در این رابطه صحبت کردیم که بازار در شرایط یاس و ناامیدی به‌سر می‌برد، به اخبار منفی به‌سرعت واکنش نشان می‌دهد اما به اخبار مثبت واکنش خوبی ندارد. اگر روز یکشنبه که شاهد مثبت‌های کم‌رمقی در بازار بودیم را فاکتور بگیریم، کلا روند بازار سرمایه روند مطلوبی نیست و به‌نظر می‌رسد بازار همچنان در گیرو‌دار تصمیم نهایی شورای‌حکام است؛ اینکه آیا قطعنامه‌ای علیه ایران صادر می‌شود یا خیر و از طرف دیگر همچنان بازار در شک و دودلی در مورد دولت جدید است که آیا در دوره بعد از بازار حمایت می‌شود یا خیر و در نهایت نیز حزب جمهوری‌خواهی که احتمالا در آمریکا پیروز میدان می‌شود.این تحلیلگر بورسی گفت: به‌طور کلی و بدون غرض شرایط خوبی بر بازار سرمایه حاکم نیست و به‌نظر نمی‌رسد این شرایط به‌زودی تغییر کند. به‌شخصه انتظار تغییر روند شارپی ندارم و امیدوارم این کف‌ها برای بازار معتبر باشند، اما به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه و سهامداران هر روز بیش از دیروز ناامید می‌شوند و شرایط نامطلوب اقتصادی هم مزید بر علت شده‌است. فاصله غیرمطلوب اقتصادی دلار نیما و بازار آزاد همچنان در محدوده 50‌درصد قرار دارد و این به‌معنای رانتی است که به‌صورت مستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار است.