پاسخ به هفت دغدغه بورسی‌

لزوم شکل‌گیری بازار مشتقه ارزی

یکی از مواردی که همواره مورد تاکید تحلیلگران و کارشناسان بورسی است، لزوم راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی است. بازاری که با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر ارز، از یکسو به صادرکننده جهت تبدیل درآمدهای ارزی کمک می‌کند و از سوی دیگر نیازهای واردکننده به واردات مواد اولیه از خارج کشور را برطرف می‌کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص بازار مشتقه ارزی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر اظهار کرد: یکی از مسائلی که در بازارهای سرمایه دنبال می‌شود، راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی است. این مهم از الزامات بازار سرمایه است. از این رو حدود چهار سال پیش مصوبه شورای عالی بورس برای بازار آتی ارز داده شده و هر زمانی که قیمت مرجع در بازار مشتقه ارزی قابل کشف باشد، ما می‌توانیم بازار مشتقه ارزی را راه‌اندازی کنیم. شاپور محمدی ادامه داد: با بانک مرکزی توافق داریم که بازار نقد که همان بازار متشکل ارزی است در بازار پول باشد و بازار آتی ارز در بازار سرمایه باشد. بورس نرم‌افزار معاملات و دستورالعمل معاملات را در اختیار بانک مرکزی قرار داد و این بازار درحال جان گرفتن است.

برخورد با افشای نادرست اطلاعات در بورس

وجود اطلاعات مالی شفاف یکی از الزامات اساسی کارآیی بازار سرمایه است. در قانون بازار اوراق بهادار نیز حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارآ مورد تاکید قرار گرفته است. در این میان ارائه دقیق و به موقع اطلاعات نیز شاکله اصلی شفافیت است. یکی از اقدامات مناسب صورت گرفته از سوی ارکان اصلی بازار سرمایه، تلاش برای ارائه به موقع اطلاعات شرکت‌های فعال در بازار سهام بوده است. این امر نه تنها مانع درز اطلاعات گزارش‌های شرکت‌ها می‌شود، بلکه شفافیت بازار را نیز ارتقا می‌بخشد.

در این میان رئیس سازمان بورس تاکید کرد با مدیرانی که اطلاعات خود را نادرست، دیر یا متناقض منتشر کنند برخورد قضایی می‌شود. شاپور محمدی در این خصوص اظهار کرد: از سال ۹۴ افشای مستقیم اطلاعات شرکت‌ها در دستورکار سازمان بورس قرار گرفت و مدیران شرکت‌های تولیدی اطلاعات خود را مستقیما از طریق توکن روی کدال قرار می‌دهند و به این صورت دسترسی مردم به اطلاعات یکسان است. البته ممکن است قبل از اینکه این اطلاعات روی کدال قرار بگیرد عده‌ای از این اطلاعات خارج از حوزه بازار برخوردار باشند که در صورت نشر نادرست این اطلاعات با آنها برخورد می‌شود.

محمدی ادامه داد: سازمان بورس وظیفه خودش می‌داند تا با برداشتن گام‌های بلندتر، شفافیت را ارتقا بخشد. از این رو از سال ۹۶ برخلاف سال‌های گذشته که افشای اطلاعات اختیاری بود، افشای اطلاعات اجباری شد و همه شرکت‌ها ملزم شدند تا هر ماه اطلاعات تولید و فروش خود را افشا کنند و به این صورت ۱۲ بار در سال شرکت‌های بورسی و فرابورسی از این مجرا افشای اطلاعات دارند. در عین حال شرکت‌های مالی چهار صورت مالی در سال ارائه می‌دهند که در این میان دو گزارش به‌صورت حسابرسی شده است.

تعیین تکلیف سهامداران پنج بانک ادغامی در بانک سپه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تعیین تکلیف سهام بانک‌های ادغام شده در بانک سپه گفت: سازمان بورس طبق وظیفه خود اختیاری برای سهامداران بانک‌های ادغام شده فراهم کرد تا در خارج از ساعات معاملات سهام خود را بفروشند. قیمت سهام آنها قیمت زمان بسته شدن یا قیمت اسمی سهام محسوب می‌شود. امتیازی که به سهامداران داده شد این بود که اگر قیمت سهامشان پایین‌تر از صد تومان رفته باشد به هر کدام از روش‌های ذکر شده می‌توانند سهام خود را بفروشند.

محمدی ادامه داد: حدود ۳۰۰ هزار نفر از سهامداران این بانک‌ها، سهام خود را فروختند و اگر سهامداری تصور کند که سهامش ارزندگی بیشتری دارد، روی سهمش کار کارشناسی انجام می‌شود و با قیمت کارشناسی امکان فروش وجود دارد. اگر بعضی از سهامداران قانع نشدند که به شکل‌های ذکر شده سهام خود را بفروشند می‌توانند به شعبه‌ای که قوه قضائیه تعیین کرده مراجعه کرده و طرح شکایت کنند. هرجا که لازم باشد سازمان بورس در کنار سهامداران قرار خواهد گرفت.

توسعه ابزارهای مالی اسلامی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: خوشبختانه ابزارهای مالی اسلامی موجود در بازار سرمایه، فضای خوبی ایجاد کرده است که تولید‌کننده‌ها می‌توانند از انواع اوراق مثل اوراق مرابحه، اوراق صکوک و اجازه سهام، اوراق منفعت، اوراق وکالت و اوراق جعاله و امثال اینها استفاده کنند. ما در سال جاری به دنبال این هستیم که سهم بخش خصوصی از این نوع تامین مالی را افزایش دهیم. محمدی افزود: هر زمانی که تولیدکننده‌ها بخواهند می‌توانند به بازار سرمایه مراجعه کنند و بعد از تکمیل مستندات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تامین مالی انجام شود.

افزایش سرمایه شرکت‌ها

محمدی در ادامه توضیح داد: در سال جاری مصوبه‌ای برای افزایش سرمایه شرکت‌ها داریم تا شرکت‌ها بتوانند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش سرمایه دهند. همچنین درخواست کرده‌ایم تا شرکت‌ها بتوانند از محل سود تقسیم نشده نیز افزایش سرمایه دهند که در صورتی که به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی برسد اجرا خواهد شد.

تامین مالی هدفمند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بازار سرمایه آمادگی دارد برای خرید کالاهای شرکت‌ها یا پروژه‌هایی که منافع بلندمدت قابل فروش دارند، از اوراقی مانند اوراق منفعت نیز استفاده کند که از این طریق تامین مالی صورت بگیرد. محمدی درخصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: سهم تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده که در قدیم این نرخ بسیار پایین‌تر و حدود ۵ درصد بود. وی افزود: پایین بودن رقم تامین مالی بازار سرمایه به این دلیل است که بازار پول ایران قدمت و وزن بیشتری در اقتصاد دارد، ولی جدیدا بازار سرمایه توانسته سهم خود را در تامین مالی افزایش دهد. تنوع ابزارها و نهادهای مالی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده سبب شده بنگاه‌های بیشتری برای تامین مالی به بازار سرمایه رجوع کنند.

توصیه به تازه‌واردهای بازار سهام

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سال ۹۶ و ۹۷ سال خوبی برای بازار سرمایه بود، گفت: امیدواریم سال ۹۸نیز، سال خوبی برای فعالان این بازار باشد. باید این نکته را هم ذکر کنیم که سهامداران برای ورود به این بازار به هیچ وجه به شایعات توجه نکنند و حتما انواع تحلیل‌های بنیادی، فنی و اقتصادی را بررسی کنند تا به‌صورت یک سرمایه‌گذار موفق به این بازار وارد شوند. محمدی ادامه داد: سرمایه‌گذاران لازم است شرکت‌ها را بشناسند و سودآوری آنها را تحلیل کنند و سپس به این بازار وارد شوند. افرادی که فرصت این بررسی‌ها را ندارند یا تخصص لازم را ندارند باید از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به این بازار وارد شوند تا بیشترین سود را از بازار سهام کسب کنند.